Úgy tűnik, az egészségünk és a munkahelyi boldogságunk már nem harmadlagos szempont: döntést befolyásoló tényezővé lépett elő azon a téren, hogy elvállalunk-e egy állást, illetve maradunk-e a munkahelyünkön vagy elhagyjuk azt – mutat rá az MIT kutatása. De a munkavállalók boldogságérzete nem csak a fluktuáció szempontjából releváns kérdés: egy oxfordi kutatás szerint ok-okozati összefüggés van a munkavállalók boldogsága és a termelékenység növekedése között is. A Gallup kutatása ráadásul arra is rávilágít, hogy a nem elkötelezett munkavállalók – globálisan a dolgozók 62%-a – boldogtalan munkavállalók lesznek, ami a világnak jelenleg 8,9 ezer milliárd dollárjába, a globális GDP 9%-ába kerül.
Boldog munkavállalók
De mitől lesznek boldogok és elkötelezettek a munkavállalók? A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet 2023-as jelentése megállapította, hogy a nagyobb rugalmasság – a szabadon választható munkakezdési időponttól kezdve a távmunka lehetőségéig – például hatékonyabb munkavégzéshez és jobb munka-magánélet egyensúlyhoz vezet. Ezt a Cisco 28 000 teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló körében végzett globális felmérése is igazolja, amelynek során a válaszadók 82%-a állította, hogy boldogabbá teszi őket, hogy bárhonnan elvégezhetik munkájukat. De tényleg teljeskörű megoldást jelenthet a rugalmas munkaidő és a távoli munkavégzés, ha a kollégák elégedettségéről van szó?
Rugalmas munkavégzés, rugalmas eszközök
„Fontos a rugalmas munkaidő és munkavégzési hely, de a munkavállalók szabadság- és boldogságérzete nem csak ezen múlik" – hívja fel a figyelmet Zakrzewski Anita, a TOPdesk marketing- és értékesítési vezetője. „Ha szeretnénk megtartani a jó munkaerőt, kulcsfontosságú, hogy a munkavégzéshez olyan eszközöket és rendszereket is biztosítsunk nekik, amelyekkel probléma- és stresszmentesen, önállóan tudják megoldani mindennapi problémáikat. A kulcs a távmunka és a rugalmas munkaidő kapcsán is a döntés szabadsága: az, hogy mi magunk határozhatjuk meg, mikor és honnan dolgozunk. Ugyanezt a szabadságot megadhatjuk a kollégáknak a munkafolyamatok kezelésében is."
Önálló problémamegoldás
A szakértő szerint hosszú távon növelheti az elköteleződést, ha a munkavállalók közös platformon, egy szolgáltatásmenedzsment-rendszerben oldhatják meg a mindennapi munka során felmerülő kérdéseket. „Ha egy ilyen rendszert használunk az a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kérdéseinkre online, néhány kattintással választ kaphatunk anélkül, hogy minden esetben valamelyik kollégához kellene fordulnunk" – teszi hozzá Zakrzewski Anita. „Egy önkiszolgáló portálon a munkaadók saját tudásbázist hozhatnak létre, amiben a kollégák megtalálhatják a válaszokat a korábban felmerült kérdésekre, ez pedig nem csak hatékonyabb munkavégzést, de nagyobb elégedettséget, szabadabb munkavégzést is eredményez." Egy ilyen digitális rendszerben ráadásul a teljesen újkeletű problémákat is online, telefonálgatás és személyes megkeresés nélkül jelezhetik kollégáiknak a munkavállalók, ami jelentősen megkönnyíti a távoli munkavégzést is.
Egy szolgáltatásmenedzsment-rendszerben az önkiszolgáláson és a tudásbázison túl is számos lehetőség nyílik a munkavállalói elégedettség növelésére: a kollégák körében a cégek gyors online felmérést készíthetnek az éppen aktuális vállalati kérdések kapcsán, de platformot teremthetnek az IT-problémák távoli megoldására is. Mivel egy ilyen rendszerben minden vállalati eszköz – legyen éppen házon belül vagy kívül – hardveres és szoftveres szempontból is nyomon követhető, lehetőség nyílik arra, hogy a munkavállalók a számukra a munkáltatójuk által biztosított programokat bárhol biztonságosan és hatékonyan használhassák. Ezzel pedig gyakorlatilag teljes online szabadságot kaphatnak a mindennapokban.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!