Az érzelmi intelligencia (EQ) jelenlétének szükségessége egy társadalomban

Az érzelmi intelligencia (EQ) jelenlétének szükségessége egy társadalomban
Dr. Szvetelszky Zsuzsanna a 28. Digital-Media Hungary konferencián tartott előadást az érzelmi intelligenciáról, melynek jelenléte kulcstényező abban, hogy megértsük és kezelni tudjuk önmagunkat és másokat is. Ha fejlesztjük (a figyelmünket, az érzékelésünket, a felismeréseinket), akkor rengeteg területen alkalmazhatjuk, többek között az üzleti életben is.

Dr. Szvetelszky Zsuzsanna szerint az érzelmeinket nem szabad letagadnunk magunk előtt. A pozitívak mellett a negatívakat is meg kell tudni élni, hiszen minden érzelemnek funkciója van. Bátran érezhetünk félelmet, kárörömöt, bánatot annak ellenére, hogy a többiek szerint örülnünk kellene, vagy éppen undort, ha vegán létünkre egy csülkös pacalt akarnak ránk erőltetni. „A félelem érzése nagyon hasznos, mert a védelmet szolgálja bennünk, a düh és harag pedig a visszavágást támogatja. Minden érzelem egy eszköz számunkra, és megmutatják, hogy az adott helyzetben mi is az, amit csinálnunk kell, miről üzen nekünk, magunkról.”

Érzelmek a társas viszonylatban

Goleman, aki az érzelmi és a társas intelligenciáról írt könyvet úgy véli, hogy a viselkedésünket három olyan elv hatja át, ami a társas viselkedésünkhöz kötődik:

 

  1. Mastery, ami azt jelenti, hogy uralni szeretnénk az adott helyzetet, minden körülmények között.
  2. Connected, ami a társainkhoz való kötődésünket jelenti.
  3. Value of me and mine, amikor felértékeljük azt, ami a miénk, mely egyfajta reflexió is az önigazolás kapcsán.

 

Az érzelmeink társas viszonylatban jelennek meg. Arra van szükségünk, hogy tudjuk, hogy a többiek szeretnek és támogatnak bennünket. „A legfejlettebb a társas intelligencia modulunk. A testünkben is vannak olyan darabok, például az agykérgünk (neokortex), ami megmutatja, hogy mi ebben a csoportlétben fejlődtünk az evolóció során, ezért nem tudjuk az érzelmeinket sem leválasztani a kapcsolatokról. Egyszerűbben fogalmazva, nincs Maugli, nincs farkasember, mi magunk csak a többiekkel együtt vagyunk értelmezhetőek” – fogalmazott Dr. Szvetelszky Zsuzsanna.

Az érzelem mint eszköz

Az érzelmeinket csak kezelni tudjuk, ehhez pedig tudatosságra van szükségünk. Meg kell találnunk az érzéseink okait, hogy például megérthessük, miért érezzük magunkat valaki társaságában rosszul. Mögé kell néznünk az érzelmeinknek azért, hogy elfogadhassuk azokat, és lehetőségünk legyen eszközként működtetni egy adott szituációban. Ennek köszönhetően képesek lehetünk akár meg is változtatni.

Egy konfliktus esetében az érzelmek kimondása és a szerepek megcserélése nagyon hatékony megoldás lehet. „Ne arról beszéljünk, hogy a másik feldühített bennünket, hanem mondjuk el, hogy haragot érzünk, csalódtunk vagy zavarba jöttünk. Ha például azt mondjuk a másiknak nyugodtan, egyenletes szemkontaktussal, hogy zavarba hozott bennünket, akkor ő éppen ettől fog zavarba jönni. Ezzel máris megcseréltük a szerepet” – hangzott el Dr. Szvetelszky Zsuzsanna előadásában. Hozzátette: „Vegyük észre, hogy mi képviseljük az érzelmeink üzenetét, és ennek az üzenetnek a birokában helyezkedünk bele a szituációba, uraljuk és kezeljük azt a helyzetet, ahol ez az érzelem nem akármilyen módon megjelent. Ha a saját érzéseinkről beszélünk, adunk egy kapaszkodót a másiknak, hogy rólunk kezdjen el gondolkodni, és ne arról, hogy miért nincs igazunk amiatt, amit éppen róla állítunk.”

A szakember elmondta, hogy az aktív és facilitatív hallgatással időt nyerünk, a reflektálással pedig lehetőségünk nyílik kilépni a fejünkből, és kívülről tudjuk nézni saját magunkat. A távolságtartással nagyobb teljességgel látjuk az érzéseinket, jobban fogunk tudni bánni velük. „Ha egy skálán képzeljük el magunkat, akkor az egyik végén a különösen érzékenyek vannak, ők a szenzitizátorok - nincs tiszta típus, ahogy az intro-extro skálán sem - a másik végén pedig a vállvonogató represszorok, azaz elfojtók helyezkednek el. Mindannyian egy olyan ponton vagyunk, ahol tudunk kérni és adni is, és erre borzasztóan nagy szükség van – jegyezte meg a szakember.

Dr. Szvetelszky Zsuzsanna előadását az alábbi gondolatokkal zárta: „Elég komplex most a helyzet ahhoz, hogy az érzelmi intelligencia eszköztárát is bevessük a nehéz helyzetek kezelésére. Ha nem is egyik napról oldunk meg mindent, de a lépésről lépésre kezelés közelebb visz minket ahhoz, hogy jól és hatékonyan álljuk meg a helyünket az életben.”

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szuchy Brigitta

Az írás, a szavak formálása, gondolatok és érzések átadása gyermekkorom óta a szenvedélyem. Tanulmányaimat éppen ezért Kommunikáció és médiatudomány szakirányon végeztem a Szent István Egyetemen (BA) …