
Tehát a nagy paradigmaváltásokat mindig várt és váratlan események nagy kilengései előzik meg.
De melyek voltak ezek a nagy kilengések?
Kezdjük a felsorolást a 2008-as gazdasági világválsággal, majd folytassuk a COVID-19 járvánnyal, a szíriai háborúval, az orosz-ukrán konfliktusokkal (beleértve a Krím-félsziget annektálását és az ezt követő háborút), a kínai-tajvani helyzettel, valamint az amerikai elnökválasztásokkal és Elon Musk médiabeli és gazdasági előretörésével. Az USA új elnöke és változásokat hoz a világban.
Európa sem maradt ki: gondoljunk a 2016-ban megszavazott és 2020-ban megvalósult Brexit-re, a görög, spanyol, ír és portugál adósságválságra, vagy a 2015 óta tartó migrációs válságra, amelyet afrikai és ázsiai politikai-gazdasági helyzetek generáltak.
E változások és az ezekre adott lassú (és sokszor rossz) válaszok erősítették az eurós szkepticizmust. A fenntarthatóság és a környezetvédelem területén is sok elhibázott megoldás született.
Figyelem! Csak egysoros reklám: A DH klubnap programja weben ITT - Letölthető PDF-en ITT
Folytatjuk:
De vizsgáljuk meg a gazdaság, a kereskedelem, a marketing és a média változásait is!
A határtalan kereskedelem korában gyakran könnyebb behozatni egy terméket egy környező országból, mint helyben beszerezni, akár Budaőrsről behozatni. Az olyan piaci szereplők, mint az ALZA vagy a Temu, a nagy nemzetközi piacterek drasztikusan átalakítják a fogyasztói szokásokat. Kiderült, hogy egyre többen vagy nagyon olcsó, vagy kifejezetten prémium termékeket vásárolnak, miközben a középkategóriás termékek iránti kereslet látványosan csökken. Ez az olló a gazdasági hangulat jelentős indikátora.
A digitális kereskedelmi terek - a COVID-járvány alatt erőteljesen, de azóta folyamatosan - átalakították a kereskedelem, a marketing és a média működését.
Az olyan innovációk, de még nem egyértelműen bizonyított lehetőségek mint a retail media vagy a CTV, komoly terjeszkedési potenciállal bírnak ugyan, de kétséges, hogy ezek hogyan befolyásolják például a piaci vagy a kulturális fenntarthatóságot?!
A közösségi média folyamatos térnyerése is hozzájárul az átalakulásokhoz. Mindehhez társul a mesterséges intelligencia (MI), amely már most jelentősen átstruktúlálja, a jövőben pedig alapvetően megváltoztatja a humán erőforrásigényeket, az emberi munkaerő szükségletet, mindemellett új lehetőségeket teremt a marketing és a média személyre szabott megközelítéseihez.
Az MI hatása mindezek mellett etikai kérdéseket is felvet, amelyekre sürgős válaszokat kell találnunk. Ezek a változások külön-külön is jelentősek, de összességükben már paradigmaváltást eredményezhetnek.
De megfigyelhetjük a marketing és média változását, mondjuk a marketing eszközök változásának tükrében is, ha csak belegondolunk a web1, a web2, vagyis az interaktiítás a digitalizáció változásának tükrében (KLIKK)
A fekete hattyú hatása
Egy-egy krízis esetében nem mindig vagyunk tisztában minden tényezővel. Sokszor még azt sem tudjuk, hogy mit nem tudunk. Utólag persze mindig könnyű megmagyarázni az eseményeket, de a jövőre nézve az egyetlen biztos pont, hogy fel kell készülnünk.
Feloldás – út amegoldás felé.
Hiszem, hogy 2025-26 a nagy változások évei lesznek. Kutatások kimutatták, hogy ha előre felkészülünk a változásokra és forgatókönyveket írunk, nemcsak jobb megoldásokat találhatunk, de a félelmeinket is csökkenthetjük. Írjunk hát együtt forgatókönyvet a változásokra!
De hogyan vizsgáljuk meg a helyzetet? Hogyan készüljünk fel?
Miképpen alkossunk jól működő válaszokat? Ezekre a kérdésekre keresünk választ a február 19-i klubnapon.
Kételkekdj és kérdezz!
A dialektika módszere – amelyet Hegel dolgozott ki és a tézis-antitézis-szintézis hármasára épül – segítségünkre lehet ebben. A filozófia, a történelem, a művészetek, valamint a regionális gazdasági és politikai ismeretek egyaránt elengedhetetlenek ahhoz, hogy valódi válaszokat adhassunk a változások kihívásaira. Demihez köthetjük a változásokat
Csak akkor nehéz ha nem érted!
Két biztos pontunk már kapásból lehet:
– Csak az nem igaz, amit látsz; minden más elképzelhető.
– Csak az nem lesz jó egy adott probléma megoldására, amit elsőre gondolsz.
Mindig gondold tovább!
De hogyan? Erre keressük a válaszokat a klubnapon, ahol friss kutatásokkal, tényekkel és megoldási stratégiákkal vizsgáljuk meg, milyen válaszokat adhatunk az üzleti, kereskedelmi és marketing területén várható változásokra. Egy biztos: 2025 és 2026 meghatározó évek lesznek.
Figyelem! egysoros reklám: A DH klubnap programja weben ITT - Letölthető PDF-en ITT
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!