Nehéz idők előtt áll az e-kereskedelem

Nehéz idők előtt áll az e-kereskedelem
A hazai online kereskedelem fontos szereplői felvázolták, hogy mi várható a magyarországi webshopok helyzetében, és milyen alapokról indultak a hazai üzletek.

Az e-kereskedelem jelenlegi problémáiról és várható kilátásairól kérdezte a Kosárérték Várkonyi Balázst, az eMAG Magyarország ügyvezető igazgatóját, illetve Csányi Zoltánt, a Dressa alapítóját. A lap abból indult ki, hogy minden jel szerint nehéz idők jönnek az online kereskedelemre is. Ennek egyik oka az, hogy a koronavírus-járvány óta még mindig nem álltak helyre az ellátási láncok, és az Ukrajnában zajló háború csak tetézte a problémákat: visszaszorul az emberek költekezési kedve, illetve az infláció miatt eleve kevesebbet ér a fizetés.

„A pandémia alatt gyakorlatilag úgy működött az online vásárlás, mintha folyamatosan Black Friday vagy karácsonyi szezon lett volna. Ez a hatalmas, körülbelül dupla gyorsaságú növekedés nagyjából tavaly nyár végéig tartott ki, amikor a korlátozások feloldásának hatására az emberek elkezdtek újra offline boltokban is vásárolni. Megkezdődött a visszarendeződés, amit hibrid kereskedőként a saját üzleteinkben is érzékeltünk” – mondta a Kosárértéknek Várkonyi Balázs.

Szavai szerint ez annyit jelent, hogy a jelentős, 40 százalék körüli növekedés visszaállt a járvány előtt tapasztalt 10-20 százalékra.

A pandémia utólagos hatásaként megjelent a chiphiány, majd az ukrajnai háború nemcsak az euró-forint árfolyamnak nem tett jót, de az üzemanyagárakat is jelentősen megemelte. Az ügyvezető szerint ezek összességében nagy csapást jelentenek az online kiskereskedelemnek. Ezért legfeljebb 5-10 százalékos növekedést tartanak valószínűnek, ami az előző időszak bővülésének nagyjából a felét jelenti.

Nem sokkal jobb a helyzet a ruházati termékekben utazó Dressánál sem. Csányi Zoltán elmesélte, hogy még a melltartóipar is szenved beszerzési hiánytól. Számos olyan márkával dolgoznak, akik egy-egy külföldön gyártott, apró kapcsot nem tudtak beszerezni, mert nem tudták azokat leszállítani nekik. Kereskedőként erre nem számíthattak előre, egyszer csak értesítést kaptak arról, hogy „mi hiányzik majd hónapokig.”

Csányi Zoltán szavai szerint az egész tavalyi évet ilyen problémákkal szenvedték végig, de most jött más baj, hiszen most a kereslet mérséklődött. A legnagyobb kihívást a globális partnercégek szállítási képességeiben látja a következő időszakra, hiszen minden kiszámíthatatlan, és ez forgalomkiesést is okoz.

A Dressánál a költséghatékony munka a jelszó: „Minél több dolgot akarunk újrahasznosítani és visszaforgatni, a hiányt pedig plusz munkával fogjuk pótolni. A mentőcsomag az lesz, hogy felgyűri mindenki az ingujját, és beveti magát a mélyvízbe, a kiszervezett munkákat pedig házon belülre kell visszahozni. Máshogy fogalmazva: meg kell húzni a nadrágszíjat, én mindenkinek ezt javaslom” – mondta.

Várkonyi Balázs szerint, akik a pandémia alatt megszerették az online vásárlást, azok folyamatosan rendelnek ezen a módon. Úgy fogalmazott, hogy az FMCG termékek, illetve a divat- és ruházati cikkek növekvő online népszerűsége segít hajtani a szektor bővülését. Arra számít, hogy az elmúlt tíz év növekedési átlagát képes lesz hozni az e-kereskedelem idén is, így sem az iskolakezdési szezont, sem a Black Friday-t vagy a karácsonyt nem érzik veszélyben.

Kép: Pixabay.com

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!