Lakásfelújítási lázban ég az ország

Lakásfelújítási lázban ég az ország
A DIEGO kutatása arra is rámutatott, mi befolyásolja a vásárlói hangulatot. A reklámok csak fele annyira hatnak, mint a barátok és ismerősök – legalábbis a lakásfelújítások piacán.

Rég nem látott dinamizmust látni a lakásfelújítási piacon, aminek egyik legfőbb mozgatórugója, hogy egy új vidéki otthonfelújítási program. Ennek kapcsán készült el a hazai lakberendezési áruházlánc, a DIEGO friss kutatása, amit a vállalat marketingigazgatója, Gesztesi Gábor a február 19-i DigitalHungary Klubon mutatott be.

Mit fog érni a vidéki állami támogatás?

A PANMEDIA, a DIEGO médiaügynökségének segítségével elvégzett kutatás azért igen érdekes, mert az ötezer főnél kisebb településen élők körében készült – hiszen ők jogosultak a Vidéki Otthonfelújítási Programra (VOP).

Az ezer fős, reprezentatív mintán végzett felmérés eredményei szerint az érintettek 85 százaléka hallott a programról, és 39 százalékuk tervezi igénybe venni azt. Mindez arra utal, hogy a 2021-2022-es lakásfelújítási támogatásokhoz hasonlóan érezhető hatása lesz a gazdaságra a VOP-nak.

A VOP-ban egy maximum 6 millió forint értékű lakásfelújítás felét lehet támogatásként megkapni. A megkérdezettek 12 százaléka azért nem akar ebben részt venni, mert a hitelektől és támogatásoktól is elzárkózik – ez pedig a kereskedelmi szektor számára más területeken is erős korlát lehet. Az emberek 7 százaléka 15 százaléka azért nem kéri a támogatást, mert körülményes és sok papírmunkával jár.

A támogatást igénybe venni kívánók a szépészeti felújításokra terveznek költeni, energetikai korszerűsítést, hűtést/fűtést stb. alig néhányan jelöltek meg. A döntő többségében padlóburkolatot (laminált és vízálló padló) venne (47%), beltéri ajtókat (45%) és hidegburkolatot (39%).

A VOP-ot ugyan csak 39 százalék tervezi igénybe venni, 66 százalék tervez lakásfelújítási termékeket vásárolni. Míg 2022-ben dübörgött a támogatásokkal a felújítási piac, 2023-ban erősen visszaesett, most nem látni, hogy a kistelepüléseken érvényes VOP-nak ilyen hasonlóan nagy hatása lenne.

Szép kilátások a pihenőkártyával

Mindenkinek nyitva áll a lehetőség, hogy a SZÉP-kártyájának az egyenlegét 2025. január 1-jétől lakásfelújítási termékekre is felhasználja. Ezzel kapcsolatban a DIEGO egy nagy elemszámú (3800 kitöltő) kutatást végzett. Ezt az online önkitöltős kérdőívet a DIEGO klubkártyával rendelkező vásárlói töltötték ki. Ez egy igen nagy minta, mivel 670 ezer főnek van klubkártyája, 82 százalékuk nő.

Izgalmas kérdés, hogy a 3,7 millió darab SZÉP-kárty pihenő több tízmilliárd forintot mennyire sikerül a lakásfelújítások felé megindítani. Mivel a megkérdezettek 85 százaléka hallott már arról, hogy fel lehet az egyenleget használni lakásfelújítási termékekre, ez jó kiindulási alap lehet. Az emberek 63 százaléka rendelkezik SZÉP-kártyával a családban, és 81 százalékuk használni is szeretné lakásfelújítási termékek vásárlásra.

Mivel kisebb összegek érhetők el a SZÉP-kártyákon jellemzően, ezért olyan termékeket keresnek az emberek, amivel gyorsan és kisebb költség mellett fel lehet díszíteni a lakást: szőnyegeket, függönyöket, tapétát. Tehát nyilván egy SZÉP kártya terhére nem tudnak egy komplett átépítést végezni.

Hangulat és hatások

A kérdőív érdekes része arra kereste a választ, hogy mi befolyásolja az emberek vásárlási kedvét. 78 százalék úgy gondolja, hogy egyáltalán nem befolyásolja a hangulata, mennyit vásárol – de 21 százalék bevallása szerint ez igenis hat rájuk.

Lakásfelújításra 56 százalék akkor vállalkozik, ha úgy látja, erre biztosan rászorul ingatlanja, 22 százalék a megváltozott élethelyzetet emelte ki – például ha gyermek születik.A reklámok hatását csak 4 százalék emelte ki – ennek duplája a barátok, ismerősök hatása, amire 8 százalékot mondtak. Hasonló hatása van az állami támogatásoknak is.

Ha már döntötte az átalakításkor, akkor az anyagi lehetőségek kiemelten fontosak. Tavaly még csak 60, idén már 86 százalék utasította el a hitel igénybevételét lakásfelújítási célból.

A lakásfelújítási piac alapján összességében azt látni, hogy oldódik a fogyasztók óvatossága, egyre többen hajlandók ere költeni. A szektorban akár kétszámjegyű növekedés is várható 2025-ben. De a kereskedelem új valóságának része az is, hogy megfontoltabban, egyre inkább csak a meglévő forrásaikra támaszkodva, hitelek nélkül költenek a hazai fogyasztók.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter