Biztonság a bizonytalanban - Mire kötünk biztosítást a jövőben?

Biztonság a bizonytalanban - Mire kötünk biztosítást a jövőben?
Extrém kánikula? Kiberterrorizmus? Újabb világjárvány? Verekedésbe keveredés egy sporteseményen? Baleset a bérelt autóval? Vajon, milyen kockázatokkal nézünk szembe az elkövetkezendő tíz évben? Ahogyan az Allianz legfrissebb kockázati barométere is rávilágít, egyre gyorsabban változó világunkban egyáltalán nem meglepő, hogy egyik évről a másikra a kockázati tényezők élbolyába került a járványhelyzet. De vajon mi jöhet még? Mire érdemes biztosítást kötni? Az Allianz Hungária mindannyiunkat érintő, biztosításszakmai kérdéseket feszegető „Biztosítás 2030″ nevű sorozatának indító anyagában azt vizsgálja, hogy milyen új kockázatokra és szituációkra érdemes felkészülnünk a nem is olyan távoli jövőben.

Teljesen másképpen éljük az életünket, mint akár öt vagy tíz éve. Már nem feltétlen saját autónkkal megyünk kirándulni, dolgozni, ha éppen olyan munkánk van, ami otthonról végezhető, egyre több okoseszköz segíti mindennapjainkat, tágul az online térben elintézhető teendők sora. A koronavírus csak felgyorsított számos átalakulást, amelyek a technológiai robbanás következtében már amúgy is a küszöbön álltak. Nem árt azonban tisztában lennünk azzal, hogy a technológiák nemcsak fantasztikus új lehetőségeket teremthetnek, hanem számos új veszélyhelyzetet, kockázati tényezőt is generálhatnak. A biztosítók feladata, hogy ezeket folyamatosan figyeljék, és személyre szabottabb ügyfélkiszolgálást tehessenek lehetővé.

Helló, VUCA-világ!

Világunkat egyre inkább a kiszámíthatatlanság és a bizonytalanság jellemzi. Ez a VUCA-világ jelensége (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous - gyorsan változó, kiszámíthatatlan, bonyolult, bizonytalan), ami új szemléletet, új megoldásokat és képességeket, azaz még hatékonyabb alkalmazkodást kíván meg tőlünk is. Nézzük, min érdemes már most elgondolkodni biztonságunk érdekében!

Hogyan változnak a kockázatok?

Az egymással egyre inkább összekapcsolt tárgyak világában újra kell gondolni annak a kérdését, hogy egy adott kockázat mire vonatkozik. A hagyományos biztosítási modellben a kockázatok jó része olyan vagyontárgyakhoz (lakás, ház, autó) kapcsolódik, amelyek valakinek, vagy valakiknek a tulajdonát képezik, azonban jelenleg is tapasztaljuk a tárgyak birtoklásához való viszonyulásunk megváltozását: az autókat, lakásokat egyre inkább „csak" használni szeretnénk. A biztosítóknak fel kellett ismerniük, most pedig meg kell érteniük a„felhasználói" kockázatokat a „tulajdonosi" kockázatok helyett.

Mi jöhet még 2020 után?

Újabb világjárvány? Klímakatasztrófa? Vagy elfajuló sporthuliganizmus? Olyan radikálisan új élethelyzetek, kockázatok is bekövetkezhetnek, amelyekre jelen pillanatban egyáltalán nem gondolunk. Az előre látható, vagy éppen nem látható globális kihívások, az egyre szélesebb körben használt okoseszközök, a mesterséges intelligencia elterjedtebb alkalmazása, az élettartamunk növekedése, az egyes társadalmi csoportok közötti növekvő társadalmi-gazdasági különbségek, az új generációk új szokásainak megjelenése, a munka világának átalakulása számos új kockázatot is rejt. Mindezek a jelenleginél jóval színesebb biztosítási palettát eredményezhetnek majd, de egyúttal proaktív, a kockázatok mérséklését szem előtt tartó, fenntartható szemléletű közös gondolkodást is feltételeznek a biztosítói, a biztosítotti és sok esetben kormányzati oldal részéről.

Honnan tudja a biztosító, mi lesz a jó nekem?

A kulcsszó a dinamikus kockázatkezelés. Ha például kevesebbet használjuk az autónkat, a balesetek bekövetkezésének esélye is alacsonyabb. Amennyiben egészségesebben élünk, kerüljük a veszélyes élethelyzeteket, csökkenthetjük azon kockázatokat, amelyek az egészségünket veszélyeztethetik. A mai, technológia és okoseszközök uralta világban lehetőség nyílik arra, hogy mindezeket az összefüggéseket automatikusan begyűjtött adatok erősítsék meg, azaz dinamikusan követhessék a biztosítók az egyes kockázatok kialakulását, jellegét. Így válik lehetővé a termékek személyre szabása és az ügyfelek még professzionálisabb kiszolgálása, például egy-egy adott biztosítási esemény kárrendezésének folyamata jelentősen felgyorsítható lesz.

A világ és vele együtt a fogyasztói igények tehát folyamatosan változnak. Az Allianz Hungária jövőbiztosítóként kiemelt figyelmet fordít az életünket meghatározó, befolyásoló trendekre, hogy a lehető leginkább naprakész szolgáltatásokkal és termékekkel feleljen meg az ügyfelek egyre részletesebb igényeinek.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!