Gyakori dilemma vállalkozásoknál a választások közeledtével, hogy vállalják-e fel a politikai irányultságukat publikusan, vagy sem? A Marketing Commando reprezentatív felmérése azt vizsgálta, hogyan befolyásolja a vásárlók döntését, ha egy cég – vagy annak képviselője – a boltjában, reklámjában, közösségi oldalain politizálni kezd.
A felnőtt lakosság 42 százaléka tapasztalt már olyat, hogy egy cég vagy alkalmazottja politizált. Nem találkozott politizáló vállalkozással a válaszadók 35 százaléka, 23 százalék pedig nem emlékszik ilyenre.
„Nemvásárlással" szavaznak a vevők
A vártnál jóval magasabb azoknak az aránya, akiket kedvezőtlenül befolyásolt a vásárlási döntésében a politika. Akik már találkoztak politikával egy vállalkozásnál (42%), azok 20 százaléka elállt a vásárlástól, kifejezetten a politika miatt. Ráadásul e válaszadók fele nemcsak hogy nem vásárolt, hanem úgy nyilatkozott, hogy a politizálás miatt a későbbiekben is elzárkózik a vásárlásoktól.
„Váratlanul ért ez az eredmény! Nem gondoltam volna, hogy a politika még mindig ennyire tabutéma egy vállalkozás számára. A kutatásból világosan kiderül, hogy a vásárlók nem szeretik, ha egy vállalkozás belekeveri az üzletbe a politikát. Ha mégis megteszi, arra »nemvásárlással« szavaznak" – adott hangot meglepetésének Wolf Gábor kisvállalatimarketing-szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Mindössze a válaszadók 1 százaléka vásárolt a vállalkozástól a politika miatt. A vásárlók 17 százaléka vásárolt ugyan, de a politizálás miatt elgondolkodott, hogy megtegye-e. Ők nem a politizálás miatt vásároltak, hanem annak ellenére.
Wolf Gábor szerint azonban ennek ellenére egy vállalkozásnak is lehet politizálni, de nagyon nem mindegy, hogy hogyan.
Állásfoglalás helyett értékvállalás
A kisvállalati szakértő azt tanácsolja, hogy konkrét állásfoglalás helyett általános értékek mellett álljon ki egy vállalkozás.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ahelyett, hogy egy konkrét párt vagy politikus mellett foglalna állást egy vállalkozás, ösztönözhet inkább az állampolgári kötelesség teljesítésére, beszélhet a szavazás fontosságáról, felszólalhat a szabadság mellett, felléphet a kiszolgáltatottság ellen. Wolf Gábor szerint ez azért is fontos, mert a konkrét állásfoglalás megosztja a közösséget, míg az általánosan elfogadott értékek összekovácsolják.
Ilyen példa a Marketing Commando kampánya 2018-ban, amikor bárki aki volt szavazni, ingyen letölthette a Kisvállalati Marketing Biblia című könyvet e-book formájában.
Az idős nénik a legvehemensebb politizálók
Ha szóba kerül a politika egy vállalkozásnál, az emberek 77 százaléka passzívan reagál, nem vesz róla tudomást, egyszerűen válasz nélkül hagyja a dolgot. A válaszadók 10 százaléka udvariasan, de semleges módon válaszol, beszélgetésbe elegyedik. A válaszadók 8 százaléka elzárkózik a témától, és megkéri a vállalkozást, hogy ne politizáljon. Mindössze a vásárlók 13 százaléka megy bele a témába, és fejti ki a véleményét, ha pedig nem ért egyet, akár vitába is száll.
Minél idősebb valaki, annál inkább hajlamos felvenni a kesztyűt. Leginkább a 60 év feletti nők (23%) hajlandók belemenni politizálásba, míg a legjobban a fiatal, 40 alatti nők (7%) kerülik a témát.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!