Útmutató az Internet Hungary konferenciához

Útmutató az Internet Hungary konferenciához
Egy konferencia szakmai programjának összeállításakor az egyik legizgalmasabb feladat a szóba jöhető témakörök számba vétele, rendszerezése, tematizálása, majd valamilyen logika szerinti sorba rendezése, egyszóval a program megszerkesztése.

Ilyenkor az előző évi konferencián elhangzott ötletektől az év során Önöktől, Tőletek kapott témajavaslatokon át a folyamatosan végzett szakmai sajtófigyelésig és szakértőkkel folytatott háttérbeszélgetésekig rengeteg forrásból gyűjtjük össze a potenciális témákat, majd ezek szisztematikus feldolgozásával jutunk el előbb a konferencia koncepcionális vezérfonaláig, majd a szekciók és a konkrét témák eltervezését követően a program meghirdetéséig.

A legnehezebb feladat, talán mondanom sem kell, a hatalmas menyiségű ötlet, téma és  adat feldolgozásával végül kiválasztani azokat, amelyeket előadások és fórumok formájában végül  színpadra viszünk. Az idei konferencia egyik vezérmotívumára utalva egy kicsit olyan ez, mint a Big Data információ-dömpingből átgondolt és logikus felépítésű rendszert  létrehozni. Erre teszünk kollégáimmal évről évre kísérletet – persze változó sikerrel, hiszen nincs tökéletes program; minden alkalommal megkapjuk (és nem csak a szponzoroktól), hogy ezzel vagy avzzal a témával miért nem foglalkoztunk? Nyilván az idén is sokaknak lesz hiányérzete, de engedjék meg, hogy röviden összefoglaljam az idei témaválasztás indokait...

Az idei konferenciát megelőző témaválogatás során végül három olyan, egymással is összefüggő területet választottunk ki, amelyek meggyőződésem szerint alapvetően meghatározzák az elkövetkező évek fejlődését az infokommunikációs területen.  A Big Data, a cloud computing és az ezektől nehezen elválasztható teljes automatizáció az a három fő témakor, amely határozott vezérmotívumként vagy csak diszkrét háttérszínként, de valamennyi szekcióban felbukkan.

Az első nap a konferencia plenáris részében a Big Data kerül terítékre: a napról napra keletkező, mérhetetlenül nagy mennyiségű adat intelligens feldolgozásának témáját olyan szakemberek segítségével járjuk körbe, akik elméleti (hálózatkutatási, jogi, szociológiai)  és gyakorlati (tőzsdei, pénzpiaci, kereskedelmi, cégirányítási) oldalról közelítik meg a kérdést. A kutatókat nyilván elsősorban a bonyolult probléma szépsége, az üzletembereket az adatsokaság feldolgozásának profittermelő potenciálja foglalkoztatja elsősorban.

A plenárist követően a hagyományoknak megfelelően  4 szekcióban folytatódik a munka. Valamennyi szekcióban rendkívül változatos témák szerepelnek, de a kiválasztott három téma (Big Data, felhőalapú szolgáltatások, automatizáció) vezérfonalként az infrastruktúrával, a reklámpiaccal, a médiapiaccal és az e-kereskedelemmel foglalkozó szekciókban egyaránt előkerül.

A második nap központi témája a „figyelemfelkeltés művészete”. A hétköznapjainkat kitöltő óriási médiazajban annak van esélye sikeresen felkelteni a fogyasztók/vásárlók/felhasználók érdeklődését, majd elérni, hogy az általunk kívánatosnak tartott cselekvést végrehajtsa (vásároljon, megrendeljen, szolgáltatást vegyen igénye vagy egszerűen megtekintsen egy honlapot), aki képes legalább egy rövid időre megragadni a figyelmét.  Ehhez kapcsolódó téma, hogy miképpen lehet valóban felhasználóbarát website-okat tervezni, milyen közvetett és közvetlen elvárásai vannak a fogyasztónak egy weblappal szemben, és miként segíthet ebben a „User Experince” (UX) design?

A második nap emellett kiemelten foglalkozunk az online video, az online televíziózás előretörésével,  illetve – esettanulmányokon keresztül - a performance based, azaz teljesítményalapú hirdetési kampányok.hatékonyságával és gazdaságtanával. Utóbbi témához igazi kuriózumként egy egyedülálló 4 órás workshop is kapcsolódik, melynek keretében a téma nemzetközi szaktekintélye, Hando Sinisalu fogja bemutatni pozitív és negatív példákon keresztül a világ nagy digitális kampányait.

Az elmúlt években sok szó esett már az online és mobil fizetésekről, s bár éreztük, hogy a témát az idén sem lehet kihagyni, a piaci folyamatokat értékelve nem találtuk azt az újdonságot, kapaszkodót, amivel érdemes lett volna a konferencián külön foglalkozni. Azt a  kritikát viszont egyértelműen megfogalmazták az online fogyasztók, hogy még mindig nehézkes a regisztráció és sokszor bonyolult az online fizetés. Ráadásul erős a kölcsönös bizalomhiány. Végül úgy döntöttünk, hogy a témát nem szigorúan szakmai szempontból dolgozzuk fel, hanem – a méltán népszerű Momentán Társulat Kabaré produkciójának segítségével - egy kis humorral fűszerezve bemutatjuk be a konferencia résztvevőinek.

Szokás szerint van egy kísérleti jellegű újításunk is, amelyet – ha kedvező visszajelzéseket kapunk Önöktől – a jövőben hagyománnyá teszünk; az Internet Hungary konferencián szinte minden évben szóba kerülnek a különböző fiatal generációk, az infokommunikációhoz való viszonyuk, (média)fogyasztási szokásaik és attitűdjeik. Az X, Y és a legfiatalabb Z generációhoz tartozó (1995 után született) fiatalok a tudásalapú (vagy információs) társadalomban már valódi bennszülöttek, nem pedig bevándorlók, mint a korábbi generációk. Máshogy viszonyulnak a példaképekhez, a tudáshoz, az elvégzendő feladatokhoz, másképpen fogalmazzák meg értékrendjüket, az általuk érzékelt világot. Hogy egy picit jobban megismerjük Őket, Bernschütz Mária barátommal meghívtuk képviselőiket az Internet Hungary konferenciára, hogy a szakmai programot időről időre megszakítva mondják el véleményüket az elhangzottakról.

Talán ebből a rövid kedvcsinálóból is kiderült, hogy a konferencián ezúttal is rendkívül feszes szakmai programmal készültünk, így minden vendégünk megtalálja a szakmai érdeklődésének leginkább megfelelő témákat és előadókat.  De nemcsak a tömény szakmai program esetében ragaszkodtunk a hagyományokhoz, hanem az esti buli is a tradícióknak megfelően  jó hangulatúnak ígérkezik – ebben a diszkósok és a Paso zenekar méltó szórakoztató partnereink lesznek.

Tisztelt kollégák, kedves barátaim! Az Internet Hungary csapata és a magam nevében is köszönöm megtisztelő bizalmukat. Amikor e sorokat írom, még több mint egy hét választ el minket a konferenciától, de a regisztrált vendégek száma már megközelítette az 1200 főt... Őszintén remélem, hogy a résztvevők döntő többsége értékes információkkal, hasznos szakmai tapasztalatokkal és gyümölcsöző kapcsolatokkal gazdagodva távozik Siófokról, és  következő konferenciánkon is  a vendégeink között üdvözölhetjük Önöket!

 

Tisztelettel: Csermely Ákos

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, igazság- és következménykutató, álmodozó. Bemutatkozás három féle módon: – I./III. üzleti, kicsit másképpen – II./III. Évszámokban, – III./III. Szubjektíven …