Így látják a HR témakörét a cégvezetők

Így látják a HR témakörét a cégvezetők
Csak a cégek 11 százalékának van valós idejű adata munkavállalóiról, csupán 12 százalék érzi magát felkészültnek a dolgozói jóllét területén, 55 százalék szerint másfél éven belül radikálisan átalakul a HR – írja a Deloitte tanácsadócég 119 országot lefedő, 9000 résztvevővel készített vezetői felmérése alapján a HR Portál.

A kutatás főbb eredményeit webinaron osztotta meg Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója – olvasható a cikkben. Mint írják, a szakember egyik fő megállapítása: egy vállalat akkor lehet igazán sikeres, ha a szervezeti és a technológiai fókusz nem különül el élesen egymástól, hanem a technológiai környezetet felhasználva lehet a munka világát emberibbé tenni. Ennek megvalósulását a „társadalmi vállalatokban” – amelyek az üzleti eredményességet a társadalmi és környezeti odafigyeléssel kombinálják – és a csapat alapú működésben látják.

Összességében igaz, hogy a cégekkel szemben fellépő igények ellentmondásosak, amelyeket gyakran nem könnyű összehangolni, mégis meg kell vele próbálkozni. Például ott a szervezeti kötődés kialakítása, ugyanakkor az egyén fontosságának szerepe. Hasonlóan nehéz a biztonság vágyának és a folyamatos megújulás igényének; a bátor döntéseknek és a bizonytalan helyzeteknek az összehangolása.

Küldetés
Az első nagy témakör a küldetés, amely szerencsés esetben, az egyénre és a csapatokra kiterjesztve megteremtheti az egységet az egyéni igények és a céges kötődés kialakítása között. A kutatásban választ adók 79 százaléka szerint a vállalati sikerben meghatározó szerepe van a kötődésnek, 93 százalék szerint a kötődés pozitív hatással van a szervezeti teljesítményre, így erre fókuszálni mindenképpen érdemes. Ugyanakkor mindössze a megkérdezettek 13 százaléka érezte magát felkészültnek ennek eredményes kialakítására. Fontos, hogy az egyén a küldetéssel tudjon azonosulni és a kötődés értékteremtő legyen.

Technológia
Kérdés, hogy a technológia hogyan épül be a csapatok életébe. A válaszadók 70 százaléka szerint fontos a mesterséges intelligencia integrálása a szervezeti működésbe a közeljövőben, azonban 58 százalék szerint ez a produktivitás és a minőség javulása szempontjából fontos, és csak 16 százalék gondol ilyenkor a vállalat potenciáljára, és mindössze 17 százalék invesztál ezen kompetenciák fejlesztésébe.

Tudásmenedzsment
Másik részkérdés a tudásmenedzsment. A tudás kreálása és megőrzése a megkérdezettek 75 százaléka szerint fontos, 55 százalék azonban elsősorban a dokumentálását és a megosztását tartja elsődlegesnek, kevésbé az innovációt. A szakemberek szerint fontos lenne, hogy a tudásmegosztás támogatott viselkedési norma legyen a cégeknél, melynek következtében az egyén bizonytalansága is csökkenhet, hiszen érzékeli, hogy értéket jelent a vállalat számára. Az ismeretek megosztása azért is lényeges, mert a munkavállalóknak markánsan új kompetenciákra lesz szüksége a következő években, ezzel a kitöltők fele tisztában van. Azonban már nem is a konkrét kompetenciák fejlesztését helyezik előtérbe, hanem rugalmasság és az alkalmazkodókészség kialakítását.

Munkaerő-menedzsment
A munkaerő-menedzsment és a stratégiai irányítás szempontjából 97 százalék szerint fontos, hogy több információval rendelkezzenek a munkaerőről. 53 százalék úgy érzi, növekszik a vezetői érdeklődés ezek iránt az információk iránt, ugyanakkor mindössze 11 százalék rendelkezik valós idejű munkavállalói adatokkal.

A teljes cikk a HR Portál weboldalán olvasható.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!