Weboldal készítés projekt: ne pont most fizesd meg a tanulópénzt!

Weboldal készítés projekt: ne pont most fizesd meg a tanulópénzt!
A mostani nehéz időkben az online világ fehéren izzik. Az internetes sebesség még talán sosem volt ennyire leterhelve a különböző országokban, a digitális oktatás és homeoffice munkavégzés az új életvitelünk szerves részei lettek és sok vállalkozónak létszükséglet az internetes működésre áthelyezni a hangsúlyt vagy akár teljesen átmenteni a cégük szolgáltatását rá. Ez a cikk azokról csapdákról szól, amelyeknél én vagy más már busásan megfizette a tanulópénzt egy weboldal vagy webáruház készítésénél, így talán neked nem kell.

Azt gondolom, hogy az üzleti játéktér eléggé megváltozott, a korábban nehezen és olcsón értékesítő mindennapi termékeket gyártó cégek ügyesen menetelnek, a nagy informatikai szolgáltató cégek a nagy bérköltséggel és eltolt projektekkel küzdenek, a szabadúszók pedig bizonyos iparágakban szárnyalnak (étel kiszállítók, weboldal fejlesztők), bizonyos iparágakban pedig szenvednek (pl. trénerek, lifestyle coachok stb.). Arról nem is beszélve, hogy most a betonbiztos alapnak hitt munkavállalói lét sokszor bizonytalanabb, mint a vállalkozói. 

Ebben az új világban viszont új lehetőségek is nyílnak és az egyik leggyakoribb tanács az, hogy az internet erejével kell megtolni a céges szekeret. Tehát az elképzelt Tuti tippek kofáknak magazin 2020 márciusi különszámának a címlapján az „új weboldallal lobog a vállalkozói haj” szlogen szerepelne. A valóságra tekintve, a weboldal indítás vagy ráncfelvarrás most sokak gondolataiban motoszkál, akik korábban köszönték, de jól elvoltak az internetes kereskedelem nélkül is. 

5 területet szedtem össze, ahol már sokan megfizették a tanulópénzt weboldal indítás projekteknél. Ha ezekre odafigyelsz, akkor a leggyakoribb csapdákat már elkerülheted. 

I. A cél beköltségeli az eszközt
A weboldal készítés ma már igény szerint viszonylag egyszerűen is megoldható, akár néhány óra alatt is. Azonban arra érdemes gondolni, hogy az ingatlanportálokon is lehet venni családi házat 1 millió 200 ezerét és 3 milliárdért is. Ahogy az ingatlanoknál, úgy a weboldalak esetén is a kérdés, hogy mi a célunk. 

„Hello World” weboldal: Egy online jelenlétét csak felvillantó vállalkozónak elég lehet egy weboldal készítő (Wix, Godaddy website builder) is. Ekkor viszont szinte senki sem fog odatalálni a weboldalra, maximum fizetett hirdetésekkel, ami egy nehezen fenntartható műfaj, ha nincs folyamatosan sok mozdítható pénzed rá. Továbbá, ezeken a weboldalakon nehéz bármilyen későbbi komolyabb vagy egyedi funkciót is megvalósítani. 

Tanulópénz: ha kellemesen meg akarsz lepődni majd később, hogy olyan látogató vagy vevő van a weboldaladon, akit nem ismersz és nem is fizettél azért, hogy betérjen hozzád, akkor ne egyszerű weboldal készítőt használj.

Vevőszerző gépezet: Aki már valamennyire automatizált vevőszerző gépezetre hajt annak komolyabb megoldás kell. Ez egy tartalomkezelő rendszer alapú Wordpress lehet például. Ezzel már szinte minden lefedhető. Vagy ha valaki teljesen egyedi megoldást akar, akkor abba az irányba is lehet menni, de érdemes fejben tartani, hogy nem kell a kereket feltalálni újra valószínűleg. 

Tanulópénz: ebben a kategóriában láttam weboldalt 300.000 forintért és 70 millióért is egyedi megoldást magyar KKV-nél, ahol nem volt meg a szakértelem, pedig a weboldalt hússzor kevesebből is megúszhatta volna azzal az aranyszabállyal, hogy a legtöbb elképzelt megoldás már meglevő elemekből összerakható.

II. A projektvezető

Tervezem, hogy a weboldal készítésről írok egy képregényt majd a későbbiekben. Nincs még meg a forgatókönyv és a szereposztás sem, de annyi biztos, hogy a weboldal készítés képregényem egyik hőse a projektvezető lesz. Ő az, aki átlátja, biztosítja és összefogja a weboldal vagy webáruház készítést. Itt olvasható egy bejegyzés arról, hogy miért érdemes a weboldal indítást a projektvezető biztosításával kezdeni: https://www.moonshot.hu/alapok/nem-webfejleszto-kell/

Tanulópénz: Ideális esetben a projektvezető már a webes stratégia kialakításánál is ottvan, így nem a 2x16 fokú létra tetejére felmászva fogunk rájönni arra, hogy rossz épületnek van nekidöntve. Az egyik vállalkozásomnál én is buktam kb. 5 millió forintot, amikor az egyébként jónak tűnő fejlesztő ügynökségnél volt egy kezdő projektvezető, aki nem tudta kézben tartani a projektet. A projektvezető aztán el is távozott az ügynökségtől, de így is néhány millió forinttal karcsúbban lettünk mi is az üzlettársammal a projekt végére.

III. A fejlesztő kiválasztása
Ha megvan a projektvezető, akkor ő ebben már tud segíteni. Ha viszont nincs projektvezető, akkor viszont érdemes tudatosítani, hogy maga a vállalkozó lesz innentől a projektvezető. A jó fejlesztőnél tapasztalatom szerint nem kizárólag a műszaki virtuóz tudás, hanem a kommunikációs képesség és megbízhatóság is nagyon fontos (sőt, fontosabb!).

Itt olvasható egy ellenőrző lista a webfejlesztő kiválasztásához: https://www.moonshot.hu/egyeb/weboldal-projektmenedzsment-checklista/

Tanulópénz: tapasztalatom szerint a fejlesztők az emberiség legjava számára csodabogaraknak számítanak (persze ez kölcsönösen igaz). Egy olyan tulajdonságot fedeztem fel, amit mindenképpen írj fel a KO kritériumok közé, mégpedig, hogy a jó fejlesztő alázatos a munkájában és az ügyfélhez is. Ebből a tulajdonságból ne engedj, mert abból elszámolásbeli problémák, valamint határidőket és idegeket szaggató örök viták jöhetnek ki. 

IV. A szöveg ad el, nem a design
Kutatások és a gyakorlati tapasztalat is azt támasztja alá, hogy a weboldalakon nem a design ad el, hanem a szöveg. A szöveget viszont pásztázva olvassuk, tehát a weboldal tartalomnak van egy megfelelő egyedi elegye a többi médiához vagy élőszóhoz képest. Mindjárt a főoldalon érdemes megmagyaráznunk, hogy kinek és mivel tesszük jobbá az életét (cégét) a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal. Erre 5 másodperc áll rendelkezésre, ennyi kell ahhoz, hogy az érdektelenség a böngésző jobb felső sarkában levő kis „x” ikon felé engedje a látogatót elkalandozni (vagy szökni). A weboldal szöveges részeire az ajánlatoknál, a bemutatkozásnál vagy a cikkeknél is kiemelt figyelmet fordíts.

Tanulópénz: pont mostanában látom, hogy facebookon nagy erőkkel hirdet egy weboldal designer. Kommentben kérlek, hogy írjátok le, hogy hány helyesírási hibát láttok nála a főoldal legfontosabb, ajánlat részén. Más:Vagy nagyon sokat hirdet, vagy rosszul van neki beállítva a facebook hirdetés (is).

Update: Írtam neki visszajelzést három napja, de egyelőre még nem volt elég „reszponzív” és nem javította. 

V. Szerződés

Ha kapnék 50 eurót mindig, ahányszor arról panaszkodó vállalkozót hallanék, hogy a webfejlesztő eltűnt vagy lassan válaszol, akkor szerintem a sarki Tesco expresszt most kifoszthatnám kapásból. 

Kell egy csapat és még inkább egy lefektetett szabályrendszer a weboldal készítőjével, hiszen az igazi munka a weboldal indulása után kezdődik. 

A weboldal elkészülte utáni feladatokat 5 részre oszthatjuk:


1. Az üzemeltetés alatt a biztonsági mentéseket, a vírusvédelmet, a sebesség optimalizációt értem elsődlegesen. Nem Fort Knox felépítése a cél, de nem is lehet biztonsági probléma. 

2. A tartalommenedzsment a tartalmi változtatásokat jelenti (szövegváltoztatások, képcserék, tartalmi bővítések stb.) 

3. A keresőoptimalizálás azt takarja, hogy a kereső algoritmusok segítsenek látogatókat hozni a weboldalra. 

4. A konverziónövelés pedig a weboldal látogatókból csinál minél nagyobb arányban a célt elérő felhasználókat pl. vásárlókat. 

5. Minden további igény ezeken kívül az egyedi fejlesztés 

Tanulópénz: Csak a héten 5 különböző vállalkozótól (jogász, sales tréner, biztonságtechnikai cég stb.) hallottam, hogy a weboldal fejlesztőt nem érik el. Ezek között volt olyan, aki azt mondta, hogy 25 éves üzleti tapasztalata alatt nem találta meg a megbízható céget. Volt olyan, akinek féléve ismert hiba, hogy minden egyes aloldala mobilról 10 másodperc alatt jön csak be, amit a Google se díjaz túlzottan. És olyan is volt, aki évek óta az egyedi és a Wordpress megoldások között pattog, mert az aktuális fejlesztő a weboldal elkészítése után tartja Sabbat évét és rejtélyesen eltűnik. Az új fejlesztők pedig mindig az előző megközelítés gyökeres megreformálását ítélik jónak. 

Összefoglaló
A cikk végére többtízmillió forintnyi tanulópénz megfizetését nézhetted végig kényelmesen a tribünön ülve. Azt gondolom, hogy a fentiekkel elkerülhetők azok a hibák, amelyek a weboldal készítés projektet már azelőtt halálra ítélhetik, mielőtt az elkezdődne. Sok sikert és a nehéz idők ellenére ne felejtsd, hogy talán már csak egy weboldalnyira vagy ...

Ez a cikk először 2020. április 2-án jelent meg.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szűcs László

Távközlésinformatikus végzettségű országos bajnok ökölvívó. A Nokia, IBM, Antenna Hungária és a Nord cégcsoport korábbi mérnöki, vezetői, majd igazgatói pozíciói után weboldal készítő és tanácsadó …


Címkék: weboldal, design