Virtuális valóság receptre

Virtuális valóság receptre
Az amerikai Élelmiszer és Gyógyszer Engedélyeztetési Hivatal (FDA) a napokban fogadott el egy újabb szoftvert, amit az orvosok receptre írhatnak fel az Egyesült Államokban. Az EaseVRx névre keresztelt virtuális valóság (VR) program a krónikus alsó háttájéki fájdalom kezelésére engedélyezték 18 éven felülieknél. Az USA-ban lassan mindennapossá válik, hogy gyógyászati célra jóváhagynak egy digitális terápiát, azonban korábban virtuális valóság szoftver nem kapott hasonló engedélyt, pedig a gyógyászatban már több helyen hasznosítják a virtuális környezet jótékony hatását. Hazánkban a digitális terápiák használata távolinak tűnik, azonban egy lelkes kutatócsapat azon dolgozik, hogy ez itthon is valóssággá váljon.

A legalább három hónapja tartó súlyos alsó háttájéki fájdalom az egyik leggyakoribb krónikus megbetegedés napjainkban. A mindennapi feladatok elvégzését is nehezítő fájdalom közvetetten csökkenti az emberek életminőségét, esetükben szorongás és depresszió alakulhat ki. Az említett betegség kezelése nem megoldott – a gyógyszerek hosszú távú szedése fokozott mellékhatásokkal járhat, ezért pszichoterápiás módszerekkel csökkentik a kínzó fájdalmat. Az EaseVRx program kognitív viselkedés terápiás elemeket használva segíti a betegség leküzdését. Egy speciális VR szemüveg érzékeli az alany légzését, amit a virtuális térben megjelenít és tanító célra használja fel 56 leckén keresztül.

Az FDA által elfogadott programot 179 alanyon tesztelték nyolc héten keresztül az Egyesült Államokban. Az említett virtuális valóság szoftvert használó csoportban az alanyok 66%-a számolt be 30%-nál nagyobb fájdalom csökkenésről, míg ez a szám a kontroll csoportban, ahol egy egyszerűsített 2D programot használtak, 26% volt. Továbbá, a VR programot használók három hónap után is 30%-nál nagyobb fájdalom intenzitás csökkenésről számoltak be. A vizsgálat során semmilyen komoly mellékhatást nem jelentettek, azonban az alanyok 20,8%-a jelentett kellemetlen érzést a használat során, valamint 9,7%-a tapasztalt hányingert és émelygést.

„A digitális terápiák rárúgták az ajtót az emberiségre és ezt jól mutatja az EaseVRx sikere is. Az USA-ban már több olyan digitális szoftvert írhatnak fel az orvosok gyógyászati célra, amik jól szabályozott, hivatalos ellenőrzésen keresztül mennek át. A géntechnológia vagy a robotsebészet területén látott innovációk mellett pár éven belül itthon is hozzá kell szoknunk meglévő pszichológiai terápiákat kiegészítő digitális innovációkhoz" – hangsúlyozta Dr. Erdős Sándor az OncoVR alapítója.

Az OncoVR program 2017 óta vizsgálja a virtuális valóság tartósan kórházban fekvő, főként daganatos gyermekre gyakorolt hatását. Kutatásaik alapján a virtuális valóság eredményesen javítja a hangulatot a kórház falai között. 2018-ban elkészült az OncoVR kalandjáték, ami a gyermekek megküzdési stratégiáját fejleszti a kórházban, ezzel támogatva a gyermek mentális egészségét. Jelenleg két ország hat városába elérhető az említett program a kórházi pszichológusok számára. A Technológiával az Egészért Alapítvány által létrehozott kutatási projekt célja, hogy egy napon Magyarországon is hivatalosan gyógyászati célra elfogadott eszközként tekintsünk a VR-ra.

„Azt, hogy a virtuális valóság mind a nemzetközi, mind pedig a hazai gyógyító munkában egyre növekvő jelentőségű, mi sem bizonyítja jobban, hogy az elmúlt évtizedben ezres nagyságrendben jelentek meg tudományos publikációk a terület eredményeiről. A lehetséges felhasználási lehetőségek köre folyamatosan bővül, de már most is jól kirajzolódik, hogy a mentális betegségek terén, a fájdalomcsillapításban, a rehabilitációban, valamint az orvosképzésben fog meghatározó fontosságra szert tenni ez a terápiás megközelítés. A jelen és a jövő orvosainak hagyományos eljárások mellett (pl. gyógyszer, pszichoterápia) egyre több, klinikailag bizonyított hatással rendelkező digitális megoldás áll majd rendelkezésére, így például a VR használata a repülés- vagy magasságfóbiában szenvedők számára, vagy éppen a fájdalomcsillapítás területén. Óriási jelentőségű az empátiás attitűd növelésében is: egy ilyen szemüveg segítségével a jövő orvosa Parkinson-kóros vagy éppen demens betege szemszögéből érzékelheti a valóságot. Mégis miért jó mindez a páciensnek? Kontrollérzés megteremtése, figyelemelterelés, a gyógyszeres fájdalomcsillapítás esetleges kiváltása vagy támogatása, involválódás a terápiába – mindezek rövid és hosszú távon nagyobb adherenciához, együttműködéshez vezetnek. Az sem utolsó szempont, hogy kellemesebb egy gyönyörű vagy éppen izgalmas tájon, relaxáltan barangolva átvészelni egy fájdalmas beavatkozást, mint szorongva a vizsgáló plafonját bámulva tenni ugyanezt" – mondta Dr. Győrffy Zsuzsa egyetemi docens, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének oktatója és kutatója.

Hazánkban is hamarosan el fog jönni az idő, amikor a hagyományos gyógyszerek hatását majd különböző számítógépes szoftverek fogják fokozni. Az pedig kifejezetten örömteli, hogy Magyarországon is vannak olyan egészségügyi szakemberek, akik azon dolgoznak, hogy ez minél hamarabb megtörténhessen.

 

Az OncoVR-ról

A Technológiával az Egészségért Alapítvány támogatásával megvalósuló OncoVR tartósan kórházban fekvő, főként daganatos gyerekek gyógyuláshoz vezető útját támogatja egyedi fejlesztésű virtuális valóság kalandjátékkal. Fiatal egészségügyi szakemberekből álló csapat célja, hogy a digitális terápiák Magyarországon is elterjedtek legyenek, orvosi receptre lehessen felírni a különböző szoftvereket. A jó cél érdekében klinikai kutatásokat végzünk, így tényleges eredményekkel tudjuk alátámasztani a VR gyógyulásban való szerepét. Jelenleg 5 város 8 intézményében használják az OncoVR által kidolgozott virtuális kalandjátékot a pszichológusok a gyermekkel való kapcsolatfelvétel megkönnyítésének céljából.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!