Reklámszövetség: tavaly 241 milliárd forintot költöttek hirdetésre

Reklámszövetség: tavaly 241 milliárd forintot költöttek hirdetésre
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) 241 milliárd forintra becsüli a 2017-es hirdetési költést, ami 11,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál, ám az állami költéseket nem számítva a piac a 2008-as válság kitörésekori méretét még nem érte el.

Az Evolution 2018 konferencián (a konferenicával kapcsolatos összes anyagot itt éri el) szerdán Budapesten bemutatott, az MRSZ piaci adatokból és szakértői becslésekből álló adatsora szerint tavaly az internetes hirdetéseké volt a legnagyobb szegmens, 16,4 százalékos növekedéssel és 76,76 milliárd forint értékkel. A televízió a második 60,2 milliárddal, amely mögött 7,5 százalékos növekedés áll, harmadik a lappiac, ahol 18,5 százalékos bevétel-emelkedés eredménye a 38,3 milliárd forintos hirdetési összeg.

Közel három százalékkal, 32,8 milliárd forintra gyarapodott a direkt marketing bevétele, 13,9 százalékkal, 18,6 milliárdra bővült a közterületi, két százalékkal, 2,8 milliárdra az ambient reklámpiac - amely a gerillamarketing egy fajtája, amely a környezeti elemeket felhasználva, szokatlan helyen reklámoz -, a rádiós hirdetések közel 10 milliárdos értéke 4,2, a mozireklámok 2,5 milliárdos összege négy százalékos javulás eredménye. Urbán Zsolt, az MRSZ elnöke azt emelte ki: nem volt zökkenőmentes a tavalyi év az ágazatban, a bizonytalanságok miatt az - általuk 40 milliárd körülire becsült - állami költéseket nem számítva a piac a 2008-as válság kitörésekori méretet sem érte el. A GDP arányában 2008-ban 0,9 százalék volt a reklámpiac forgalma, ez 2015-re 0,6 százalékig esett, most pedig 0,75 százalék.

Sopov István, az internetes hirdetési adatokat összegző IAB Hungary elnöke arról beszélt: stabil, ismét az átlag feletti bővülést produkált tavaly az online hirdetési piac, amelynek legerőteljesebben - közel 40 százalékkal - bővülő szelete a mobilhirdetéseké, amely 22,8 milliárd forintot mozgatott meg.

Kovács Krisztián, a televíziós társaságokat összefogó Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke megemlítette: a negyedik éve tartó növekedés ellenére a 60,2 milliárdos adat elmarad a 2008-as csúcsév 70 milliárdjától, mostanra nagyjából a 2009-es szintre sikerült eljutni.

Mint mondta, ötödével, 7,5 milliárdra növekedett az állami költések értéke a tévés piacon, miközben a piaci alapú hirdetések bevétele 6 százalékkal volt nagyobb, mint egy esztendővel korábban.

Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke szerint ugyan nagyban hozzájárult reklámbevételeik bővüléséhez az állami hirdetések növekedése, de piaci reklámbevételeik is emelkedtek, megjegyezve, hogy a százmilliárd forint feletti összbevétel háromötödét a lapeladás termelte, ehhez pedig 8,5 milliárdnyi online bevétel társult, így alakult ki a 106,7 milliárdos tavalyi sajtópiaci árbevétel.

Hozzátette, a 38 milliárdos árushelyi értékesítés mellett 22 milliárd volt az előfizetési bevétel, "ami nagyon erős márkaelköteleződést jelent", megemlítve azt is, hogy a lapár-bevételből 34 milliárd forintot a magazinpiac termelt, a többit napilapra költötték az olvasók.

Mint mondta, a lapok hirdetési bevételeinek 59 százalékát a napilapok és a női magazinok termelték, az ingyenes hetilapokkal, a hirdetési újságokkal, a B2B lapokkal, valamint a gazdasági és közéleti kiadványokkal együtt a lappiac reklámbevételeinek 90 százalékát. Husztics György, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség elnöke azt emelte ki, hogy területükön sikerült stabilizálni a két évvel ezelőtt indult növekedést, míg Hantosi Bálint az MRSZ külterületi tagozatának elnöke azt közölte, tavaly ezerrel, 46-47 ezerre csökkent az általuk használt felületek száma. Kiemelte, hogy az idén mintegy kétmilliárd forintos többletterhet jelent majd az építményadó bevezetése, a településkép-védelmi szabályok változása pedig bizonytalanná teszi, mely felületeket használhatják a jövőben.

A teljes rádiós reklámpiacról szólva Radetzy András, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke megemlítette: összesített napi hallgatottságban stabilan napi hatmilliós adatot produkálnak, az pedig, hogy tavaly országos kereskedelmi rádió nélkül is sikerült növekedni, azt mutatja:a hirdetők nem feltétlenül egy-egy brandhez, hanem a médiumhoz kötőnek.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!