
Tőrös Balázs, a Fastbridge reklámszakértője és NBA szakértőként a Sport TV-n kommentátor is, így jó rálátása van a sport reklámértékére és az erre épülő marketingre is. A sport világ gyorsan a feje tetejére állt a koronavírus járvány miatt: korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy a világ legnézetebb és legismertebb sportolói nézők nélkül állnak ki versenyezni. A járvány tényleg egyik napról a másikra óriási fordulatot hozott: Rudy Gobert volt az első koronavírusos NBA játékos – aki mielőtt ez kiderült róla, egy félresikerült vicceskedés keretében az őt kérdező összes riporter mikrofonját végigfogdosta. A teljes bajnokság leállt 24 órával az első pozitív teszt óta – a sokat utazó, egymással közeli kapcsolatba kerülő sportolók estében egyszerűen muszáj volt leállítani a játékot.
![]() |
Az újraindítás nehézkesen indult, főleg üzletileg: a nézők nem csak azért hiányoznak a pályákról, mert így kiesik a jegyárbevétel, egyszerűen a tévés közvetítések hangulatához is kellenek. Az érdeklődés fenntartása miatt pedig sok korábban fizetős alkalmazást ingyen adtak a szurkolóknak: az NBA például a League Pass webes közvetítési rendszerét tették ingyen elérhetővé 30 napra.
Mivel meccsek nem voltak, az archívumot is megnyitották, ami akár egy új étékesíthető tartalom is lehet. A sportolók és a klubok is új csatornákat kerestek: a Twitch, Mixer és a Youtube közvetítések sosem látott gyorsasággal robbantak be. Nem mindenki sportot közvetít: Forma 1-es pilóta lövöldőzős játékot.
Az NBA azért volt zseniális, mert a párbeszédet igyekezett fenntartani a szurkolókkal: a Last Dance című, Michael Jordanról szóló dokumentumfilmet előre hozták júniusról, és kis túlzással ez uralta hetekig a közbeszédet.
A játék pedig nem állt le sokáig: júliustól Orlandóban, egy helyszínen fejezik be az idei igényt. A profi bajnokságban ugyanis ha nincsenek meccsek, tévés bevételek, akkor nincsen miből fizetni a játékosokat.
A sportolók és a klubok életét is alaposan felforgatta a koronavírus járvány: Magyarországon március elején a kormány minden eseményt központilag leállított, ahogy Európa legtöbb országában is központi intézkedésként hozták meg ezt.
Szponzorok és a hangulat
Egy-egy ország bajnokságának újraindítása, az elmaradt meccsek lejátszása ha nehézkes is, de megoldható. Lékai Máté a Telekom Veszprém kézilabdázója azonban felhívta arra is a figyelmet, hogy már egyre több regionális és európai liga is van. A Veszprém például a SEHA ligában is játszik, amiben macedón, belorusz, horvát, szerb, szlovák és szlovén csapatok is vannak – ennek újraindulásához minden országban szükség lenne a korlátozások feloldására, ami egyelőre még megbecsülhetetlen.
![]() |
Az EHF pedig mindenképpen szeretné megrendezni a Final Fourt még idén Németországban – azt is kiemelték, hogy nézők előtt. Ez a szponzorok és a hangulat miatt is fontos. A vezető profi klubok egy másik kihívással is szembesülnek: mint Lékai Máté mesélte, alig 3-4 játékos volt Veszprémben, így edzeni sem lehet, mert a többség hazament és ott várja/várta az utazási szigorítások lazítását, a járvány miatti korlátozások csökkentését.
Még nincsen biztos recept
A szponzorok is jelentős kihívás előtt állnak, amire még nem igazán látszik a biztos recept. Fetter Balázs, a MOL szponzorációs vezetője szerint az biztosan kijelenthető, hogy sok új tapasztalattal bővültek. Azt viszont nehéz előre látni, hogy a jövőben mivel számoljanak: a nyári nyitás után senki nem tudja, hogy mikor lehet újabb megszorításokra számítani, és egyáltalán meddig kell a koronavírussal veszélyként számolni. Egyelőre alapvetően foci bajnokságok indultak el Európában, a többi sportág esetében még hónapokat is kell várni a normál ütemhez való visszatérésre. A szponzorációban azonban lehet ennél is több időre lesz szükség. A vállalatok ugyanis csak a megtermelt profitjukból tudnak a sportok támogatására forrásokat biztosítani, márpedig a gazdasági megtorpanás/visszaesés esetén megkerülhetetlen lesz, hogy az ilyen kiadásaikat is racionalizálják.
![]() |
Az eddigi szponzorációs gyakorlat szerződései úgy lettek kialakítva, mintha minden változatlanul működne akár évtizedekig. Feltételezék, hogy vannak bajnoki meccsek, nemzetközi kupák. A válság hatására jó eséllyel a szerződéses gyakorlat alakulhat át a jövőben.
A MOL-nál amiről már döntöttek, hogy az utánpótlás finanszírozásához nem nyúlnak. A versenysportoknál már szükség volt a változásra. Az online világban is keresték azokat a formákat, ami érdekes a felhasználóknak.
A magyar NB1-es meccsek nézőszámai nem túl magasak, de online térbe a magyar klubok is nagyon jól megszólítják a felhasználókat. A MOL a Fehérvár FC-vel egy FIFA eFoci gálát – 10-15 ezer fős nézőszámokkal. A támogatók és a támogatottak közös munkájára van szükség ahhoz, hogy a hasonló csatornákat kihasználva úgy érezzék a szponzorok, hogy nekik továbbra is megéri a korábbi támogatások fenntartása.
A MOL azonban nem csak sportot támogat, hanem zenészeket és művészeket is, azon is gondolkodnak, hogyan lehet ezek között a szinergiákat megtalálni. A magyar élsportolók küzdelmét a Bajnok Viadala keretében tudta online bemutatni a MOL.
Mire jó az online jelenlét építése?
Az új csatornák azért is fontosak Fetter Balázs szerint, mert heteken át egyszerűen nem hozott megtérülést a hagyományos sport szponzoráció. Azokkal a sportolókkal viszont, akik az online jelenlétüket aktívan építették, a koronavírus járvány alatt is nagyon hatékonyan tudtak együttműködni. A járvány másik hatása pedig az is lehet, hogy a szponzorok nyitottabban keresik az online, akár e-sportolókkal közös együttműködést majd.
És a Facebook
Szaniszló Csabát a Sport TV művezetőjeként ismerhetik a legtöbben, de ez mára inkább csak a szerelem miatti munkája. Az AMC Networks digitális tartalmaiért felelős vezetőjeként nagyon komoly sokkhatásként érte a koronavírus járvány. A két sportadójukon évente körülbelül ötezer élő sportközvetítés van. Azt tudták, hogyha nincsenek ezek a közvetítések, akkor nem nézik őket a nézőik. Ezért gyorsan keresték azokat a megoldásokat, amivel az érdeklődésüket fenn tudják tartani. Ehhez különösen jól jött, hogy a Facebook indulása óta nagyon aktívak a közösségi médiában, jelentős követőtáborral.
![]() |
A korábban heti 4 órás podcast tartalmat 6 órára emelték, a saját gyártású tartalmakat az online csatornák sokaságán tették elérhetővé. Mindezek ellenére az élő közvetítések nagyon is hiányoztak a tévéből. A stúdiójuk bezárt, ezért azt gondolták, nem is tudnak profi tartalmat játszani.
A ligák – akiktől a tartalmakat vásárolták – szintén segítséget kaptak: archív meccsek felvételeit. Ez persze nem tud annyi néző vonzani, de ez is közös érdek. A tévék ugyanis rendszerint negyed-félévente előre fizetnek a jogdíjakért. Csakhogy ha nem szállítanak a ligák, vissza kel adni a pénzt – márpedig egy Premier League esetében 10-15 millió euró lehet egyetlen meccs értéke.
A sportévéknek azonban csak az archív meccsek maradtak – gondolnák sokan. A sportolók szezon közben sosem érnek rá, ezért inkább szórakoztató tartalmakat kezdtek velük készíteni – a saját laptopján keresztül.
Sokkal intimebb és őszintébb viszony alakult igy ki, mint egy stúdióbeszélgetés során. A Karantén Király egy olyan formátum lett, ami az öltözői hangulatot adja vissza. A sikert pedig abban áll, hogy korábban nem valószínű, hogy a szórakoztató műsort elfogadták volna a nézők egy sportcsatornától, de szívesen vették.
Lassan újranyitottak a bajnokságok, az olimpia egy évet csúszik, ezért lehetőség van az elhalasztott meccsek lejátszására. A szurkolók nélküli meccseket is sokan várták, de hamarosan újra megjelenhetnek a nézők első körben a nyitott stadionokban.
A sportközvetítések estében az innovációk azonban velünk maradhatnak: az NFL-ben már régóta a mérkőzések része a kiterjesztett valóság – látszanak a vonalak, hol vannak a játékosok. Az NBA is teszteli, hogyan lehet a videótáékok világát ötvözni az élő sportközvetítésekkel. Ilyen lehet, hogy megjelennek instant statisztikák, kivillan a palánk pontszerzés esetén. De a több zene, több buli is várhatóan sokkal elfogadottabb lesz. Várhatóan a többi sportág is ha lassabban is, de követheti ezt.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!