Reboot Hungary: a sportbiznisz világa nem hagyta magát, ellenállt a járványnak

Reboot Hungary: a sportbiznisz világa nem hagyta magát, ellenállt a járványnak
A koronavírus járvány a sportvilágot sosem látott kihívások elé állította. A teljes üzleti modellt ellehetetleníti, ha nem lehetnek jelen a szurkolók a versenyeken. Nem csak a jegyárbevételek hiányoznak, hanem a szurkolói támogatás és a szponzorok meggyőzése is. A sportok és a sportolók iránti érdeklődés fenntartására az online csatornák innovatív megoldásokat kínálnak, de ezek inkább csak átmenetileg lehetnek sikeresek, egyszerűn szükség van a személyes kapcsolatokra. A digitális világ sokkal inkább új típusú e-sportok és a versenyek, bajnokságok kiegészítéseként segítheti a sikeres sportolókat, klubokat és bajnokságokat a jövőben.

Tőrös Balázs, a Fastbridge reklámszakértője és NBA szakértőként a Sport TV-n kommentátor is, így jó rálátása van a sport reklámértékére és az erre épülő marketingre is. A sport világ gyorsan a feje tetejére állt a koronavírus járvány miatt: korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy a világ legnézetebb és legismertebb sportolói nézők nélkül állnak ki versenyezni. A járvány tényleg egyik napról a másikra óriási fordulatot hozott: Rudy Gobert volt az első koronavírusos NBA játékos – aki mielőtt ez kiderült róla, egy félresikerült vicceskedés keretében az őt kérdező összes riporter mikrofonját végigfogdosta. A teljes bajnokság leállt 24 órával az első pozitív teszt óta – a sokat utazó, egymással közeli kapcsolatba kerülő sportolók estében egyszerűen muszáj volt leállítani a játékot.

Az újraindítás nehézkesen indult, főleg üzletileg: a nézők nem csak azért hiányoznak a pályákról, mert így kiesik a jegyárbevétel, egyszerűen a tévés közvetítések hangulatához is kellenek. Az érdeklődés fenntartása miatt pedig sok korábban fizetős alkalmazást ingyen adtak a szurkolóknak: az NBA például a League Pass webes közvetítési rendszerét tették ingyen elérhetővé 30 napra.

Mivel meccsek nem voltak, az archívumot is megnyitották, ami akár egy új étékesíthető tartalom is lehet. A sportolók és a klubok is új csatornákat kerestek: a Twitch, Mixer és a Youtube közvetítések sosem látott gyorsasággal robbantak be. Nem mindenki sportot közvetít: Forma 1-es pilóta lövöldőzős játékot.

Az NBA azért volt zseniális, mert a párbeszédet igyekezett fenntartani a szurkolókkal: a Last Dance című, Michael Jordanról szóló dokumentumfilmet előre hozták júniusról, és kis túlzással ez uralta hetekig a közbeszédet.

A játék pedig nem állt le sokáig: júliustól Orlandóban, egy helyszínen fejezik be az idei igényt. A profi bajnokságban ugyanis ha nincsenek meccsek, tévés bevételek, akkor nincsen miből fizetni a játékosokat.

A sportolók és a klubok életét is alaposan felforgatta a koronavírus járvány: Magyarországon március elején a kormány minden eseményt központilag leállított, ahogy Európa legtöbb országában is központi intézkedésként hozták meg ezt.

Szponzorok és a hangulat
Egy-egy ország bajnokságának újraindítása, az elmaradt meccsek lejátszása ha nehézkes is, de megoldható. Lékai Máté a Telekom Veszprém kézilabdázója azonban felhívta arra is a figyelmet, hogy már egyre több regionális és európai liga is van. A Veszprém például a SEHA ligában is játszik, amiben macedón, belorusz, horvát, szerb, szlovák és szlovén csapatok is vannak – ennek újraindulásához minden országban szükség lenne a korlátozások feloldására, ami egyelőre még megbecsülhetetlen.

Az EHF pedig mindenképpen szeretné megrendezni a Final Fourt még idén Németországban – azt is kiemelték, hogy nézők előtt. Ez a szponzorok és a hangulat miatt is fontos. A vezető profi klubok egy másik kihívással is szembesülnek: mint Lékai Máté mesélte, alig 3-4 játékos volt Veszprémben, így edzeni sem lehet, mert a többség hazament és ott várja/várta az utazási szigorítások lazítását, a járvány miatti korlátozások csökkentését.

Még nincsen biztos recept
A szponzorok is jelentős kihívás előtt állnak, amire még nem igazán látszik a biztos recept. Fetter Balázs, a MOL szponzorációs vezetője szerint az biztosan kijelenthető, hogy sok új tapasztalattal bővültek. Azt viszont nehéz előre látni, hogy a jövőben mivel számoljanak: a nyári nyitás után senki nem tudja, hogy mikor lehet újabb megszorításokra számítani, és egyáltalán meddig kell a koronavírussal veszélyként számolni. Egyelőre alapvetően foci bajnokságok indultak el Európában, a többi sportág esetében még hónapokat is kell várni a normál ütemhez való visszatérésre. A szponzorációban azonban lehet ennél is több időre lesz szükség. A vállalatok ugyanis csak a megtermelt profitjukból tudnak a sportok támogatására forrásokat biztosítani, márpedig a gazdasági megtorpanás/visszaesés esetén megkerülhetetlen lesz, hogy az ilyen kiadásaikat is racionalizálják.

Az eddigi szponzorációs gyakorlat szerződései úgy lettek kialakítva, mintha minden változatlanul működne akár évtizedekig. Feltételezék, hogy vannak bajnoki meccsek, nemzetközi kupák. A válság hatására jó eséllyel a szerződéses gyakorlat alakulhat át a jövőben.

A MOL-nál amiről már döntöttek, hogy az utánpótlás finanszírozásához nem nyúlnak. A versenysportoknál már szükség volt a változásra. Az online világban is keresték azokat a formákat, ami érdekes a felhasználóknak.

A magyar NB1-es meccsek nézőszámai nem túl magasak, de online térbe a magyar klubok is nagyon jól megszólítják a felhasználókat. A MOL a Fehérvár FC-vel egy FIFA eFoci gálát – 10-15 ezer fős nézőszámokkal. A támogatók és a támogatottak közös munkájára van szükség ahhoz, hogy a hasonló csatornákat kihasználva úgy érezzék a szponzorok, hogy nekik továbbra is megéri a korábbi támogatások fenntartása.

A MOL azonban nem csak sportot támogat, hanem zenészeket és művészeket is, azon is gondolkodnak, hogyan lehet ezek között a szinergiákat megtalálni. A magyar élsportolók küzdelmét a Bajnok Viadala keretében tudta online bemutatni a MOL.

Mire jó az online jelenlét építése?
Az új csatornák azért is fontosak Fetter Balázs szerint, mert heteken át egyszerűen nem hozott megtérülést a hagyományos sport szponzoráció. Azokkal a sportolókkal viszont, akik az online jelenlétüket aktívan építették, a koronavírus járvány alatt is nagyon hatékonyan tudtak együttműködni. A járvány másik hatása pedig az is lehet, hogy a szponzorok nyitottabban keresik az online, akár e-sportolókkal közös együttműködést majd.

És a Facebook
Szaniszló Csabát a Sport TV művezetőjeként ismerhetik a legtöbben, de ez mára inkább csak a szerelem miatti munkája. Az AMC Networks digitális tartalmaiért felelős vezetőjeként nagyon komoly sokkhatásként érte a koronavírus járvány. A két sportadójukon évente körülbelül ötezer élő sportközvetítés van. Azt tudták, hogyha nincsenek ezek a közvetítések, akkor nem nézik őket a nézőik. Ezért gyorsan keresték azokat a megoldásokat, amivel az érdeklődésüket fenn tudják tartani. Ehhez különösen jól jött, hogy a Facebook indulása óta nagyon aktívak a közösségi médiában, jelentős követőtáborral.

A korábban heti 4 órás podcast tartalmat 6 órára emelték, a saját gyártású tartalmakat az online csatornák sokaságán tették elérhetővé. Mindezek ellenére az élő közvetítések nagyon is hiányoztak a tévéből. A stúdiójuk bezárt, ezért azt gondolták, nem is tudnak profi tartalmat játszani.

A ligák – akiktől a tartalmakat vásárolták – szintén segítséget kaptak: archív meccsek felvételeit. Ez persze nem tud annyi néző vonzani, de ez is közös érdek. A tévék ugyanis rendszerint negyed-félévente előre fizetnek a jogdíjakért. Csakhogy ha nem szállítanak a ligák, vissza kel adni a pénzt – márpedig egy Premier League esetében 10-15 millió euró lehet egyetlen meccs értéke.

A sportévéknek azonban csak az archív meccsek maradtak – gondolnák sokan. A sportolók szezon közben sosem érnek rá, ezért inkább szórakoztató tartalmakat kezdtek velük készíteni – a saját laptopján keresztül.

Sokkal intimebb és őszintébb viszony alakult igy ki, mint egy stúdióbeszélgetés során. A Karantén Király egy olyan formátum lett, ami az öltözői hangulatot adja vissza. A sikert pedig abban áll, hogy korábban nem valószínű, hogy a szórakoztató műsort elfogadták volna a nézők egy sportcsatornától, de szívesen vették.

Lassan újranyitottak a bajnokságok, az olimpia egy évet csúszik, ezért lehetőség van az elhalasztott meccsek lejátszására. A szurkolók nélküli meccseket is sokan várták, de hamarosan újra megjelenhetnek a nézők első körben a nyitott stadionokban.

A sportközvetítések estében az innovációk azonban velünk maradhatnak: az NFL-ben már régóta a mérkőzések része a kiterjesztett valóság – látszanak a vonalak, hol vannak a játékosok. Az NBA is teszteli, hogyan lehet a videótáékok világát ötvözni az élő sportközvetítésekkel. Ilyen lehet, hogy megjelennek instant statisztikák, kivillan a palánk pontszerzés esetén. De a több zene, több buli is várhatóan sokkal elfogadottabb lesz. Várhatóan a többi sportág is ha lassabban is, de követheti ezt.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.