Printhalál – Érdeklődés hiányában elmarad

Printhalál – Érdeklődés hiányában elmarad
A nyomtatott lapokat lassan 20 éve temetjük, a pandémia időszakában nem sokat tettünk volna a megmaradásukra - fejtette ki Szabó László, a Mediaworks Hungary Zrt. vezérigazgatója a 25. Media Hungary konferencián. Hozzátette, a tematikus lapokat összességében nem annyira viselte meg a járvány, ugyanakkor vannak olyan termékek, melyek esetében optimalizálni szükséges a kiadásokat.

Az elmúlt évek slágertémájává vált - és a Média-Digital Hungary Cabrió konferenciáin is rendre szóba kerül - a nyomtatott sajtó jövője. Sokan úgy vélik, hogy a print kiadványok rövidesen megszűnnek, míg mások gyakorlatilag elpusztíthatatlannak vélik a nyomtatott lapokat. „Egy biztos: az efféle termékek eladási számai évente 8-10 százalékkal csökkennek, s ez a trend már hosszú évek óta tart. A printet lassan 20 éve temetjük, a pandémia időszaka alatt is temettük. Most mégis egy rebound effektus tapasztalható” – mondta Szabó László, a Mediaworks Hungary Zrt. vezérigazgatója a Média Hungary konferencián. A korábban amerikai nagykövetként dolgozó üzletember az általa irányított cég kiadványai kapcsán megjegyezte: a pandémia időszakában a tematikus lapok példányszámai meglepő módon nem csökkentek, a vitorlás-, autós- és női magazinoknak egyenesen jót tett a Covid-járvány.

Az órási portfólióval rendelkező kiadóvállalatnak a többi terméke kapcsán persze folyamatosan reagálnia kell a példányszámcsökkenésre, amit Szabó László szerint a leghatékonyabban a finanszírozás átszervezésével, a terjesztési pontok helyes megválasztásával, illetve a költségek optimalizálásával lehet megtenni. Mindeközben a lapok online felületéről sem feledkezhetnek meg, amelyre a Mediaworks külön hangsúlyt fektet. Erre pedig azért van szükség, hiszen egy felmérés is alátámasztotta, hogy az emberek többsége (69 százalék) ma már a telefonján olvas híreket.

„Manapság egyre több minden válik digitálissá, a hírfogyasztástól kezdve a fizetésig minden átköltözik az online térbe” – mondta Szabó László, aki szerint erre a jelenségre a pandémia rá is erősített. Mindeközben viszont a nyomtatott termékek iránt megnövekedett a kereslet a digitális térben, amivel a Mediaworks is szembesülni kényszerült. Ezért a kiadó lehetőséget biztosít arra, hogy a nyomtatott lapokat az olvasók digitálisan is megvehessék. „Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az aznapi vagy az aktuális hetilapokat pdf formátumban biztosítjuk olvasóink számára, így ők ugyanazt kapják meg, mintha az újságostól kértek volna újságot” – tette hozzá.

Fontos kérdés, hogy vajon az online és a print újságírást hogyan lehet a lehető leghatékonyabban összehangolni, van-e erre valamilyen biztos recept. A Mediaworks vezérigazgatója elmondta, az elmúlt időszakban a cég komoly energiát fektetett az online újságírók képzésébe, több száz embert ismertettek meg a digitális hírszerkesztéssel. Szabó László szerint multifunkcionalitásra van szükség az újságírásban, hiszen azok az idők már elmúltak, hogy egy stúdióban 4 ember leül beszélgetni, és azt tömegek nézik. Ha a közösségi média világában 4-5 másodperc alatt nem tudod meggyőzni a látogatót, hogy az általad nyújtott tartalom érdekes, akkor el fogja hagyni az oldaladat.

Így tehát érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen tartalom lehet érdekes az olvasóknak. Ezt a print lapok esetében kérdőívekkel könnyen lehet mérni, az online térben viszont inkább az a fontos, hogy az aktuális és fontos hírek fél-1 órán belül megjelenjenek az oldalon. Ami azonban igazán érdekes, hogy ez a két színtér hogyan épül egymásra. „Amikor átvettem a cég irányítását, akkor még volt olyan megyei lap, ahol a fontosabb hírek először a printben jelentek meg, az online felületen pedig csak 2-3 nappal később. Ezen azonnal változtattunk, hiszen a nyomtatott lapok feladata inkább a hírek meghátterezése, a megszólalók felvonultatása, összefoglalva az értékteremtés” – közölte Szabó László.

A Mediaworks vezérigazgatója felidézte, amikor az Egyesült Államokban élt, azt tapasztalta, hogy az emberek esősorban a helyi médiumok tartalmaiból tájékozódtak. Ez a szokás hazánkban nem tapasztalható, itthon ugyanis az egyes tartalmak élesen elhatárolódnak egymástól. „Amíg a rádiózás esetében inkább az országos lefedettségű csatornákat hallgatjuk, addig az újságok esetében más a helyzet: a fővárosiak szívesen forgatják az országos napilapokat, de vidéken inkább a helyi lapok a befutók” – mondta Szabó László. Ezekben ugyanis nem csak a híreket találja meg az olvasó, de a helyi szolgáltatásokról is talál információt.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Latyák Balázs

"Vannak olyan írók-rendezők, akiknek jobb, ha nem állnak színpadra" - mondta 2011-ben Rusznyák Gábor rendező a kaposvári színművészeti egyetemre való felvételim során. Igaza volt, mert az írás beszél …