Az első részben az élelmiszervásárlással kapcsolatos eredmények kerülnek terítékre, melyek a Neticle hazai és osztrák kutatásaiból származnak. A legfontosabb tanulság, hogy az üzletek említései, a velük kapcsolatos interakciók (lájkok, kommentek és megosztások) száma, valamint a potenciálisan elért felhasználók száma mind kiemelkedően magas volt a karantén időszakban. Ugyanakkor a kiskereskedelmi- és élelmiszerláncok online megítélése sínylette meg leginkább a szokatlan helyzetet, azzal együtt, hogy róluk beszéltek a legtöbbet.
Interakciók: márciusban a felhasználók kiemelkedő aktivitást mutattak Ausztriában a Rewe csoporttal és a Hoferrel kapcsolatos tartalmakat kiemelkedően nagy érdeklődés övezte, de a Spar és a Lidl is profitált az extra otthon, illetve képernyő előtt töltött időből.
Kiderült az is, hogy az internetezők alapvetően helyesnek tartották a korlátozó intézkedéseket, azonban nagyon negatív visszhangot keltett, ha valaki megpróbált a nehéz helyzetből profitálni. A Hofer például bejelentette: korábban bezárják az üzleteket, hogy a dolgozók több időt tölthessenek a családjaikkal, valamint otthon elkészíthető maszkról posztoltak videót, s ezek a tartalmak nagy sikert arattak. A BILLA ugyanakkor egy idő után pénzt kért a vásárlóktól a maszkokért, amit a felhasználók kicsinyesnek tartottak.
A magyar helyzetről a Neticle a digitalhungary.hu-n publikálta az eredményeket még májusban. A hat üzletlánc bevonásával készült kutatás megmutatta, hogy bár az élelmiszerüzletek az óvintézkedések betartása mellett végig nyitva maradhattak, sokan mégis inkább az online rendelést választották.
Ha a webshop kifejezéshez kapcsolódó találatokat nézzük, az alábbiak voltak a legnagyobb port kavaró bejelentések, alapvetően pozitív, de néhol vegyes fogadtatással:
- a Tesco elkezdte korlátozni, hogy egyes termékekből maximum hány darabot lehet rendelni a pánikszerű felvásárlás ellensúlyozására;
- a Spar a megnövekedett rendelésszám miatt webshopjában bővítette az elérhető kiszállítási idősávokat;
- az Auchan pedig új online szolgáltatást vezetett be, a legkeresettebb árucikkekből háromféle előre összekészített csomagot ajánlott a vásárlóknak.
A vásárlók mindezek mellett is sokat panaszkodtak a rendelések kiszállításával kapcsolatban, az online rendelések teljesítése nem volt problémamentes.
A vizsgált élelmiszerüzletek között kakukktojás a Kifli.hu, mivel tőlük kizárólag online rendeléssel lehet vásárolni. Az ő legtöbb interakciót kiváltó, Facebookon közzétett posztjaikban szépen meg is jelent, hogy nekik is változtatniuk, bővíteniük kellett a különleges helyzet miatt – ezeknek a posztoknak viszont nagyon pozitív volt a fogadtatása.
A kutatások tanulságait teljes terjedelemben a Neticle ebook formájában publikálta (“Digitalisation is the way to go’). Ha te is kíváncsi vagy a további részletekre, ide kattintva letöltheted.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!