Néhány dolog, amit nem tudtál az elektromos bicikliről

Néhány dolog, amit nem tudtál az elektromos bicikliről
2015-ben arról olvashattunk, hogy az elektromos kerékpárpiac akár a háromszorosára is nőhet az elkövetkező öt évben. Nos, ennek az időintervallumnak már túl vagyunk a felén, és kijelenthetjük, a jóslat bebizonyosodott. De mit is jelent ez? Lássuk.

Két hete részt vettem egy bicikli túrán Ausztriában. Passauból tekertünk Bécsbe egy hét alatt. A csapat hagyományos, emberhajtású biciklivel teljesítette a távot, azonban nem kis meglepetésemre rengeteg elektromos biciklivel találkoztunk. Ezelőtt csak hírből hallottam az E-bike-okról, most viszont testközelből megtapasztalhattam ennek a kultúrának az elterjedését.

Mire jó?
Kissé szkeptikusan álltam a témához, mondván ez csalás: ha nem saját erőből jutok előre, az nem igazi teljesítmény. Aki ilyenre vetemedne, menjen robogóval. Azonban ez a hét megváltoztatta a szemléletmódomat. Ugyanis, akik vidáman elhajtottak mellettem az elektromos biciklijükön, mind bőven 50-60 fölött jártak. Így belegondoltam a helyzetükbe. Fiatalabb korukban nyilván imádtak tekerni, szép tájakat átszelni biciklivel. De már nem bírják. A sport és a kaland viszont még mindig vonzza őket, így taktikát váltottak. Lecserélték vagy kiegészítették hagyományos kerékpárjukat, így ők is képesek (újra) letekerni a 340 km-t, mint én, 21 évesen.

Nem megy magától

Félreértés ne essék, az elektromos biciklik nem mennek maguktól. Segítséget ugyan nyújtanak, de ez is az emberi erőre épül. Ez azt jelenti, hogy az illető elindul a kerékpárral, és ahogy fárad vagy nehezedik a terep, egy elektromos motor 2-3 fokozatban rásegít a tekerésre. Így ő végig teker, csak egy kis plusz erőt ad a bicikli motorja. Ezért is hívják őket „elektromos rásegítéssel ellátott modelleknek”.

Mit kapok, ha belevágok?
Az elektromos bicikliket ezekkel az állításokkal reklámozzák:

  • könnyebbé, élvezetesebbé tudja tenni a kerékpározást
  • nem kell szégyenkeznie az emelkedőkön, mert az elektromos bicóval bárhová fel tud menni
  • feloldja a korlátokat, így egy gyengébb fizikumú is együtt tud túrázni edzett társával
  • a legolcsóbb és rövid távokra a leggyorsabb közlekedési eszköz
  • formába hozza és növeli kondiját – segít megőrizni egészségét
  • szép tájakat, nyugodt erdei utakat ismerhet meg vele
  • izzadás nélkül juthat be munkahelyére
  • elfelejtheti a közlekedési dugókat, a parkolási díjat, a zsúfolt tömegközlekedést
  • örnyezetbarát és gazdaságos

Jó-jó, de mibe kerül egy ilyen „elektromos kaland”?
Az elektromos biciklik körülbelül 200.000 Ft-tól indulnak, határ a csillagos ég. Ha pedig nem akarsz végleg elköteleződni vagy megválni régi, jól bejáratott bringádtól, 190.000 Ft-tól vehetsz magadnak átalakítószettet, amellyel elektromos biciklit varázsolhatsz a hagyományos kerékpárodból. Egyelőre megoszlanak a vélemények ezekről az új típusú bringákról, illetve nálunk még nem is terjedtek el. Ausztriában és Németországban viszont már teljesen természetessé vált E-bike-al közlekedni.

De hogy egy ismerősömet idézzem, az ő első találkozása az elektromos biciklivel így zajlott: „Majdnem meghaltam fölfelé tekerve egy 2000 méteres hegyre. Már majdnem kifogytam a szuszból, de hál’ Istennek közeledett a vége. Erre egyszer csak egy 70 körüli bácsi tekert el mellettem. Felém fordult és rám mosolygott - nekem erre már nem volt erőm –, majd lehagyott. Amikor elérte a hegytetőt, fékezéssel (!!!) állt meg. Leesett az állam. Itt megfogadtam, ha ennyi idős leszek, nekem is kell egy ilyen.”

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Maurer Fruzsina

Maurer Fruzsina vagyok, 21 éves gyakornok. Idén a második évemet fejeztem be a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kommunikáció – és médiatudomány szakán. Az szakosodásnál a multimédia (újságírás, rádió …