Mire jó az AR és VR a mindennapokban?

Mire jó az AR és VR a mindennapokban?
A Virtual Reality (VR) és Augmented Reality (AR) már egy jó ideje itt van velünk. A magam részéről eddig kétkedve figyeltem, hogy megtalálja-e a helyét a technológia a játékiparon kívül. A Google Glass-ra még emlékszünk 2012-ből, ami 6 évre jegelve lett, de mostanság újra feltámadni látszik. Nézzünk meg néhány ígéretes területet!

Mi a különbség az AR és a VR között? A VR, vagy más néven “Virtuális valóság” régóta foglalkoztatja az embert. Sok sci-fi filmben megjelenik a motívum, hogy fejre erősített szemüvegben tájékozódik a hős, gyűjt adatokat. Ez a megoldás készült el először. Ez tulajdonképpen egy teljes egészében számítógép által generált környezetet jelent.

Ezt egy kissé másképpen megfogó Augmented Reality (magyarul “Kiterjesztett valóság”) a valós környezetünkre illeszt képi információt. Mivel fel kell dolgozni és értelmezni a körülöttünk lévő tárgyakat, ezért be kell vonni a Mesterséges Inteligenciát (MI, AI angolul). Fejlettebb technológiáról beszélhetünk.

Az AR és VR tehát kicsiben térnek el egymástól. Elmondható, hogy VR-hoz erős (és drága) hardver kell, míg az AR inkább szoftveres megvalósításra támaszkodik. A meglévő mobil eszközeink megfelelőek hozzá, emiatt olcsóbb tud lenni. Android és iOS telefonokra kiváló támogatás érkezik ezen a téren. Érdemes gondolkozni rajta, hogy mi az, ami egy mobil app-ban hasznos funkció lehet.


Felhasználási területek az AR és VR területén

Több cikk is foglalkozik a felhasználási lehetőségekkel, ezekből szemezgetek párat.

Közlekedés: nyomvonal
A WayRay Navion projektje az autó képernyőjére vetíti ki az ideális haladási sávot egy holografikus optikai egységgel. Emiatt nincsen szükség szemüvegre.

 

forrás: www.mantralabsglobal.com

Ehhez nagyon hasonló megoldás a pilótáknak kitalált szemüveg, ami rossz látási viszonyok között segíti a leszállást a reptereken. A vizuális tájékozódás könnyebb, mint a hang alapján.

Egészségügyi felhasználás
Orvosoknak, diagnosztikai szakembereknek segít a pontosabb munkavégzésben. Kivetíti a bőr alatti szerveket, megkönnyítve például egy érfestő tű felhelyezését.

Gondoljuk el, hogy mekkora segítség, amikor egy MRI vagy CT képsorozatot 3D-ben összeállít egy program, és ezt tudják a valós térben körbejárni az orvosok. A szervek színek szerint el vannak különítve. Nagyíthatóak, forgathatóak. Ebben a CAE Healthcare élen jár világviszonylatban.

Lakberendezés
Ismert az IKEA megoldása: saját lakásunkat rendezhetjük be és nézhetjük meg még megvásárlás előtt a nekünk megtetsző bútorral. Ez egy olyan terület, ami az egyszerű háziasszonynak is nagy előnnyel szolgál. Vizuálisak vagyunk és ez a fajta bemutató könnyebben győzi meg a leendő vásárlót. Ezáltal közvetlenül bevételnövelő hatása van.

Divat, szépségipar

Mostanra már érezzük, hogy lényegében minden, ami vizualitáshoz kapcsolódik, ott könnyen bevethető a virtuális valóság.

Gondoljunk egy kozmetikai vagy fodrászszalonban egy olyan szolgáltatásra, ahol megnéhetjük, hogy hogyan fogunk kinézni a művelet után. Még mielőtt az első ecsetvonás felkerülne a szemhéjunkra, vagy megszabadítana a fodrász a tincseinktől. Az otthonunk elhagyása nélkül egy divatkatalógust lapozva többlet információhoz juthatunk úgy, hogy a QR kódokat leolvasva megelevenedik a ruha egy videón. Vagy egyéb infókat láthatunk, ami a papíron nem fért volna el. Ugyan akkor naprakészebb is az adat. Netán még ha magunkra is vehetjük, virtuálisan, kész csoda! (idézzük fel H.C. Andersen: A császár új ruhája meséjét :) )

Munka, ipar
A tervezőmérnökök könnyedén tervezhetnek járműveket, belehelyezkedve a tárgy környezetébe. Ezen túlmenően a PixVR Training nem kevesebbet állít, minthogy a munka fázisainak betanítására van megoldásuk. Ezzel idő és pénz spórolható meg, amikor egy új munkatárs érkezik a gyártósorra.

Másik érdekesség, amikor egy földmunka során, mielőtt betemetnék a szerelőárkot, nagyfelbontású fotókat készítenek. Ezután, évekkel később, amikor feltárást kell végezni az adott területen, ezek előhívhatóak. Rávetítve a valós terepre kevesebb kárral ásható ki újra a föld. Nem lesz kábelvágás, vagy eltört vízvezeték. Ez megint egy olyan felhasználás, aminek pozitív pénzügyi vonzata van.

Valóság hányásig
Aki még nem viselt ilyen eszközöket, annak az első találkozás tartogat meglepetéseket. Nekem kb. egy fél évvel ezelőtt volt lehetőségem egy VR Oculus-t kipróbálni. Nagyon gyorsan magával ragadott. Tényleg teljesen bele tudtam magamat képzelni a teremtett világba. Emlékszem, hogy az egyik pillanatban elindult velem a vasúti kocsi a kanyonban, a jobbomon a Mikulással (??). Intettünk egymásnak, és irány a szurdok. Pár kanyar után megfordult a gyomrom. Előtte nem tudtam, hogy tériszonyos vagyok: az vagyok. Pár percet bírtam, mert elkezdtem émelyegni.

Növelve a tétet, ezután egy versenyautóba szálltam be, rendesen ülésben. Az élmény hatalmas volt. De szó szerint egy pár kanyar után úgy téptem le a szememről az Oculus-t, nehogy visszajöjjön a reggeli rántotta. Egyszerűen nem tudtam folytatni. Érdekes megtapasztalás volt ez. Természetesen hosszabb használattal meg lehet szokni.

Árfekvés
Megszoktuk, hogy az informatikában viszonylag gyorsan avúlnak a cuccaink. Ami tegnap még méreg drága volt, és top, az pár hónap múlva már csak középkategóriásnak számít. Egy-egy aktív eszközért (sisak, virtuális cipő (!), szék) 100-200 eFt-ot könnyedén elkér a forgalmazó. Aztán kell még két kontroller a kézbe, akkumulátor, speciális kábelek. Ezek szinén jelentős összeg. Ehhez képest egy mobilon ingyenesen futó AR megoldás pénztárcabarát. Nem fogja tudni mindenki megvenni, de ez sokmindennel így van. Igazi kuriózum annak, aki megteheti és színesebbé teheti a valódi világ megtapasztalását.

(címlapfotó: Pexels/pixabay

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Borbély Viktor

Borbély Viktor vagyok, senior Szoftver fejlesztő. A Pannon Egyetemen végeztem Veszprémben 2007-ben, Programozó Matematikus BSc szakon. Az elmúlt másfél évtizedben több cégnél dolgoztam, és szereztem …