Mi szükséges a szuperapplikációk sikeréhez?

Mi szükséges a szuperapplikációk sikeréhez?
Már látható, hogy a szuperapp kifejezés mindenhol felbukkan, ahová csak az emberek néznek. A WeChattől a Grabig a szuperalkalmazások hatalmas népszerűségnek örvendenek Ázsiában, és újabban a nyugaton használt platformok is bővítik képességeiket, hogy elérjék ezt az új ″szuperalkalmazás″ státuszt.

Mark Zuckerberg is beszállt ebbe a fejlesztési versenybe, és a TechCrunch még egy cikket is megosztott, amelyben arról értekezik, hogy melyik alkalmazás fogja uralni a teret: a Twitter, a Paypal vagy a Walmart.

Mi az a szuperapplikáció?

Több ezer applikáció van a piacon, egyesek népszerűbbek, mint mások, régiótól függően. De bárhol is legyen, a felhasználók közös vágya az egyszerűség és végső soron az egyablakos ügyintézés (alkalmazás), ahol mindent megkapnak, amire szükségük van. A közösségi médiától kezdve a fizetési szolgáltatásokig, üzleti funkciókig és még sok másig. Itt szárnyal a szuperapp!

Elintézni a mindennapos alapvető dolgokat

Ahhoz, hogy egy szuperalkalmazás sikeres legyen, szükséges felismerni, hogy az átlagos felhasználó mit csinál a mindennapokban. Minél több feladatot tud egy alkalmazás egy platformon elvégezni, annál erősebb lesz a szuperalkalmazás. Gondoljunk azokra a műveletekre, amelyeket az ember naponta számtalanszor végez, és ez a válasz. A felhasználók üzeneteken és hívásokon keresztül kommunikálnak, olvassák a legfrissebb híreket, vásárolják a termékeket vagy szolgáltatásokat, nyugtát kapnak a pénzügyi tranzakcióról, nyomon követik egy áru szállítását, pénzt utalnak és még sok minden mást. A lista bővítése és a benne rejlő lehetőségek végtelenek. Ez az, ami egyes szuperalkalmazásokat erősebbé tesz másoknál. Nem arról van szó, hogy egy app vajon szuperalkalmazás, hanem inkább arról, hogy a szuperalkalmazás mennyire erős és hány ember számára válik elérhetővé.

Több út a szuperalkalmazás státusz eléréséhez

Egy szolgáltató többféle módon is elérheti a szuperalkalmazás státuszt. Az első út az, ha egyetlen vállalat az összes technológiát házon belül fejleszti. Minél több új szolgáltatást fejleszt ki egy platform, annál nagyobb csapatra van szükség nemcsak a termék fejlesztéséhez, hanem a szolgáltatás stabilitásának és folyamatosságának biztosításához is. Ez a végrehajtási sebesség, a piacra jutási idő és a multidiszciplináris szakértelem kihívását jelenti. Ha egy versenytárs jelentős piaci részesedést ér el egy adott szolgáltatás tekintetében, miközben a saját applikációja még mindig fejlesztés alatt áll, nehéznek bizonyulhat rávenni a felhasználókat, hogy átálljanak az új platformra.

A másik, leggyakoribb lehetőség az összeolvadások, felvásárlások vagy partnerségek, amelyek számos szolgáltatást egyetlen alkalmazás ernyője alatt egyesítenek. Ez esetenként korlátozhatja a mélyebb integrációkat és sablonos felhasználói élményt eredményezhet, ha nem megfelelően hajtják végre. Minden alkalmazás más-más stílust képvisel, így ha túl sok van egy fedél alatt, az egy széteső alkalmazás receptje.

Adatvédelem és biztonság a középpontban

Minél több szolgáltatást kínálnak egy platformon, annál több adatot osztanak meg és terjesztenek a felhasználók, és annál érzékenyebbek lehetnek az adatok. Nemcsak a felhasználók személyes adatai vannak veszélyben, hanem a pénzügyeik is. Ez fokozza az adatvédelmi incidensekkel kapcsolatos aggodalmakat, illetve az adatvédelem és a kiberbiztonság kiemelt prioritássá válik. El lehet képzelni, hogy egy ilyen vállalat mennyire vonzóvá válhat a hackerek, a spammerek és a csalók számára, valamint hogy az alkalmazásfejlesztők mennyi időt, energiát és erőforrást fordítanak ezek blokkolására és leküzdésére.

Egy sikeres szuperalkalmazás strukturált és felelősségteljes megközelítést alkalmaz az adatvédelemmel kapcsolatban, többféle funkcióval, például kétfaktoros hitelesítéssel és végponttól végpontig terjedő titkosítással. Az új funkciók bevezetésekor érdemes hangsúlyt helyezni a feltételek egyértelműségére és átláthatóságára. A felhasználóknak célszerű választási lehetőséget adni arra vonatkozóan is, hogy mikor és hol osztják meg az adataikat. A szuperalkalmazásoknak lehetőségük van arra, hogy ténylegesen adatvédelemre fókuszáló platformot hozzanak létre azáltal, hogy elmagyarázzák a felhasználóknak, az adataik nem kerülnek több helyre, így növelve a biztonság megsértésének vektorát.

Több mint egyetlen szuperapplikáció is létezhet

A szuperalkalmazás-iparág nem egy zéróösszegű játék, mivel minden vállalat, amely sikerre törekszik, igyekszik folyamatosan több szolgáltatást, felhasználót és piaci részesedést szerezni a célrégiókban. A piac szuper dinamikus és folyamatosan változik. Egy erős szolgáltatás segíthet fokozatosan lendületet venni és bővíteni mind a vállalat felhasználói bázisát, mind a kínált szolgáltatásokat. Amíg van szabad piac, és az emberek hajlandóak több alkalmazást használni a telefonjukon, addig a szuperalkalmazások arénája nyitva áll az üzlet előtt.

De az egész nagyobb, mint az egyes részek összege. Vagyis a platform és a felhasználók közötti kapcsolat, valamint a szolgáltatások közötti kapcsolatteremtés képessége lesz a siker titka. A felhasználó digitális életciklusának jobb áttekintése lehetővé teszi, hogy az alkalmazás személyre szabottabb, relevánsabb és pontosabb szolgáltatásokat nyújtson. Ez azt is jelenti, hogy ha a kínált szolgáltatások közül valamelyik az elfogadott felhasználói szint alatt van, a szuperalkalmazás egésze gyengül.

Nyugaton gyakrabban látunk önálló alkalmazásokat, amelyek egyetlen szolgáltatásra specializálódtak. Bár rendkívül jól csinálják, a több szolgáltatás egy fedél alatt történő megvalósítása felé való elmozdulás sok alkalmazásfejlesztő szemléletét megváltoztatja. Az iparágban mostanában a hangsúly a kiváló, végponttól végpontig tartó felhasználói élményre helyeződik át. Az alkalmazásipar nagy szereplői tisztában vannak az üzleti potenciállal. Amint a felhasználók megtapasztalják az egyablakos alkalmazás hozzáadott értékét anélkül, hogy a szolgáltatás minőségében kompromisszumot kötnének, bekövetkezik a szuperalkalmazás varázsa.

A szerzőről:

Daphna Ofek a Rakuten Viber termékigazgatója, aki a vállalat termékstratégiáját és a termékmegvalósítást felügyeli. Több mint 20 éves tapasztalattal rendelkezik a technológiai termékiparban, olyan vezető technológiai vállalatoknál dolgozott, mint a Google Waze és a WIX, legutóbb pedig a BigID termékmenedzsment és növekedésért felelős alelnöki és az AnD Ventures növekedési partneri pozícióját töltötte be. A webes és mobilalkalmazások növekedésére szakosodott Daphna tapasztalt stratéga és csapatvezető, aki bizonyítottan sikeres üzletfejlesztési tevékenységet folytat. Daphna Izraelben él és dolgozik.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!