Mérj mindent és a megfelelő időben használd az adatokat

Mérj mindent és a megfelelő időben használd az adatokat
Legelőször is tisztáznunk kell a fejekben a “miért mérünk” kérdést. A mért adatok visszacsatolást adnak számodra a munkád értékéről, további lehetőségekről és irányokról, illetve segítenek helyes döntést hozni a céged jövőjével kapcsolatban. Szesztay Péter összefoglaló cikke a Media Hungary 2019 konferenciáról.

Miért felesleges pénzkidobás bármilyen marketing tevékenység az adatok mérése nélkül? Miért fontos már a cég elindítása előtt megvizsgálni a célközönséget, a piacot és a versenytársakat? Na és hogyan csináljuk mindezt? Erről beszélt Szesztay Péter, a BP Digital SEO ügynökség társalapítója és ügyvezetője a Media Hungary 2019 konferencián.

A mérés elengedhetetlen a céged fejlődéséhez
Legelőször is tisztáznunk kell a fejekben a “miért mérünk” kérdést. A mért adatok visszacsatolást adnak számodra a munkád értékéről, további lehetőségekről és irányokról, illetve segítenek helyes döntést hozni a céged jövőjével kapcsolatban.

Egyszóval a mérés célja a tanulás. Sőt tovább mehetünk egy lépéssel: a szervezett és folyamatos fejlődés feltétele az adatok mérése és vizsgálata.

Az eredmények és a működés “sztenderd” monitorozása mellett Szesztay Péter két olyan példát mutatott be a konferencián, amikor a figyelmünk fókuszát érdemes a mérésre fordítanunk. Teszteld a landing page-ed vagy az üzleti koncepciód!

A startupok világában bevett szokás a Lean módszer alkalmazása, ami szerint a vállalkozási ötletet tesztelni kell a megvalósítás előtt. Annak érdekében, hogy valóban életképes terméket indítsunk útjára, például meg kell vizsgálni a célközönség szokásait, a megcélzott piacot és a termék vagy a szolgáltatás értékesíthetőségét.

A skálázás előtt hasonló gondolatok mentén érdemes vizsgáztatni az új vállalkozáshoz kapcsolódó ötletet.

Mit érdemes mérned egy landing page vagy üzleti ötlet kapcsán?

  • Egy weboldal-látogató költségét.

  • Az átkattintási arányt az oldalon.

  • Egy konverzió költségét.

  • Az árazás tesztelését.

Légy képben a versenytársak teljesítményével is!
Ahhoz, hogy valós képet kapj a piacról és a saját eredményeid sikerességéről ismerned kell a versenytársaid teljesítményét is. A működésük figyelése és rendszeres mérése mentén jobb megértést és jobb üzleti döntéseket hozhatsz, így pedig a céged hatékonyságát növelheted.

A versenytársak kapcsán a következőket érdemes vizsgálnod és összehasonlítanod a saját adataiddal:

  • a forgalom mennyisége,

  • a forgalom trendje,

  • és a marketing csatornák összetétele.


Szerencsére több eszköz is rendelkezésedre állhat a versenytársak monitorozásához. A fent említett metrikákra nagyságrendi becsléseket kaphatsz a SimilarWeb ingyenes alkalmazása által.

A sztenderd iparági versenytárselemzés mellett érdemes a keresőoptimalizálás szempontjait is beépíteni a vizsgálat folyamatába. SEO tekintetében széles eszköztár lehet a segítségedre abban, hogy megismerd a versenytársak organikus forgalmát (ezres nagyságrendű pontossággal), illetve a kulcsszó helyezéseiket vagy a rájuk mutató linkek forrását, minőségét és mennyiségét. Ezen információk birtokában máris tervezhetővé válik, hogy SEO szempontból milyen erőforrásra lesz szükség a versenytársak beéréséhez vagy megelőzéséhez. A versenytársak vizsgálata elsősorban kulcsszókutatással és versenytárs backlink audittal érhető el hatékonyan.

Az adatok mérését az adott helyzet és az erőforrás határozza meg. Tehát az, hogy mit, miért és hogyan mérünk, minden esetben egyedi, épp ezért mindig a saját cégedre kell szabnod a monitoringot.

Ugyanakkor általánosságban érdemes megjegyezni, és mindig szem előtt tartani Szesztay Péter előadásának legfőbb üzenetét: “Mérj mindent és a megfelelő időben használd az adatokat.”

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szesztay Péter

Szesztay Péter