Megtérülő befektetés-e a LED világításra történő átállás?

Megtérülő befektetés-e a LED világításra történő átállás?
Ésszerűen hangzik, hogy egy látványosan megtervezett eladótérben több mindent lehet értékesíteni, mint egy fáradt, rosszul megvilágított teremben. Ha az üzlet szakszerűen és kreatívan van megvilágítva, az bizonyosan támogatni fogja az eladást és több visszatérő látogatót fog vonzani

Bárki, aki tudományos bizonyítékokkal tudja alátámasztani, hogy egy új világítási rendszer amellett, hogy pénzt takarít meg, még az értékesítést is képes növelni, erős érvvel rendelkezik, hogy az ő termékét válassza a fogyasztó. Nem meglepő tehát, hogy a világítástechnikai vállalatok, hipermarketek és piackutató cégek évek óta végeznek kísérleteket, amelyek a világítás és a fogyasztói magatartás összefüggéseire, illetve a LED megoldások telepítésével járó befektetések megtérülésének számszerűsíthetőségére tesznek kísérletet. A kísérletek során a bevásárlókosarakat gyakran jeladóval látják el, így nyomon követhető, hogy a vásárlók, hol és mennyi időt töltenek, és milyen útvonalat járnak be a kutatásban résztvevő szupermarketben.

Ha az áruház egyik oldala korszerű LED rendszerrel van megvilágítva, míg a másik hagyományos fényforrásokkal, amelyet a kutatás minden napján felcserélnek, nagy valószínűséggel az eredmény azt fogja mutatni, hogy az új világítási rendszer használatával kimutathatóan nőtt az értékesített áruk aránya. Ezzel együtt sok változó miatt (a gazdaság általános teljesítőképessége, a hely, az ár, a promóciók, fogyasztói trendek stb.) senki sem tudja garantálni, hogy a LED fényforrások a megnövekedett eladások elsődleges okai, ezért a világítástechnikai iparban jelenleg is vita zajlik arról, hogy a megfelelő világítás képes-e növelni az értékesítést. A teljes bizonyossághoz még várni kell a következő kutatások eredményeire, de bizonyíték ide, bizonyíték oda, az energiatakarékosság mellett a korszerű világításnak vannak elvitathatatlan előnyei.

Tóth Balázs, a Feilo Sylvania régióért felelős vezetője szerint mindenképp van néhány olyan jótanács, amit méretektől függetlenül minden üzlettulajdonosnak érdemes végiggondolni egy kereskedelmi célú funkciót betöltő világítási megtervezésekor. „Újra és újra azt tapasztaljuk, hogy a LED rendszerek marketing célú felhasználását, és az eladási pontok megfelelő megvilágításának fontosságát nagyon alulértékelik a kereskedők és inkább a vonzó csomagolásra, vagy az üzlet enteriőrjére fókuszálnak. Néhány tanácsot akkor is érdemes megfogadni, ha jelenleg még tudományos igényű kutatás nem bizonyította ezeket” - mondta el a szakértő.

Kirakatvilágítás
Egy üzlet számára a kirakat megvilágítása az első és legfontosabb. Érdemes nagy gondot fordítani rá, hiszen ha nincs jól észlelhető világítás, a vásárló azt hiheti, hogy zárva vagyunk. A kirakatvilágítás meghatározza a cég arculatát, egy jól beállított kiemelő világítás pedig könnyen lehet, hogy első ránézésére eladja a terméket. A kirakatban érdemes spot lámpákat használni, hogy kihangsúlyozzuk a kontrasztokat. A nagy kontraszt jóbarát, azaz megkönnyíti az észlelést, felhívja magára a figyelmet.

Az üzlethelység megvilágítása
Mára már minden vezető ruházati, vagy élelmiszeripari üzletlánc felismerte, hogy az üzlethelyiségek belső kialakításában nagyon nagy a szerepe a megfelelő világítástechnológiának is, és hogy saját, karakteres és egyedi megoldás megkülönböztetheti a márkát a versenytársaktól. A tervezés kiindulási pontjaként jó tudni, hogy a színhőmérséklet szinte önmagában képes megteremteni az elképzeléseinknek megfelelő atmoszférát. Alapelvnek tekinthető, hogy sötét berendezéshez nem használunk meleg, fehér színű fényforrást, de a világos belső tér esetén például kifejezetten ennek alkalmazása ajánlott.

A hűvös színhőmérsékletekkel, mint a hideg fehér fény, a tágasság érzetét kelthetjük, amíg a meleg fényekkel otthonos és családias atmoszférát teremthetünk. Alapelv ugyanakkor, hogy az egyenletes fényeloszlás kellemes közérzetet biztosít, a vertikális megvilágítás pedig segíti a vásárlót a tájékozódásban. Ezek megfelelő kombinálásával valószínűbb, hogy vásárlóink végigjárják a bolt teljes területét és több időt töltenek az üzlethelyiségben. Természetesen a belsőépítészeti kialakítástól és koncepciótól függ, hogy hol és milyen fényforrásokat használunk, de mivel a jó eredményhez sok tényezőt kell figyelembe venni, komplexebb munka esetén ajánlott szakértőhöz fordulni. Automatizált világításvezérlés Az olyan értékesítési pontokon, ahol például egy nagy üveg felületnek köszönhetően sok a természetes fény, érdemes fényfüggő világításvezérlést alkalmazni. A természetes világításnak megfelelően a szenzorok leszabályozzák és összehangolják a mesterséges és természetes fény aranyát. Egy adott világítási szint beállítható a teljes napra, így automatikusan alkalmazkodik a rendszer az aktuális fényviszonyokhoz. Remek megoldás lehet az egyébként is nagy fényárban úszó könyváruházak szigeteinek megvilágítására.

Az áruk megvilágítása

Színhőmérséklet és színvisszaadás Az okosan megtervezett fények használatával lehetőség van a tárgyak optimális megjelenítésére. A fehér színt kibocsátó fényforrássok alatt például vonzóbbak a tárgyak a szem számára, mert a vörös, a kék és rózsaszín telítettségét növelik, miközben a fehér szín tisztábbnak látszik. A megfelelő színhőmérséklet és a tökéletesen valósághű színvisszaadás rendkívüli jelentőséggel bírhat olyan területeken, mint a például egy esküvői ruhaszalon világítása. Ha nem akarjuk, hogy egy sárgás színű esküvői ruha rémálma kísértse vevőkörünk hölgy tagjait házas életük hátralevő részében, válasszuk azt a fényforrást, amelyiknek színhőmérséklete tökéletesen alkalmas a fehér szín visszaadására. Ebből a szempontból másik kiemelten fontos terület lehet egy ékszerüzlet megvilágítása. A kövek, fémek csillogásának visszaadásához elengedhetetlen a megfelelő színhőmérséklet kiválasztása.

Speciális fényforrások, speciális területekre A vállalkozás profiljától és áru természetétől függően ajánlott az olyan speciális fényforrások használatára, amelyek alkalmasak a valós színek kiemelésére. Az jelentősebb gyártó vállalatok minden területre kínálnak megoldást, például külön kaphatunk fényforrásokat a különböző élelmiszerek, felvágottak, tejtermékek, halak, zöldségek, pékáruk megvilágítására. Ezek feladata, hogy felerősítsék az eredeti színt, anélkül, hogy módosítanák azt. A speciális fényspektrumot a fénycsövek oldalfalát megfestő fényporos technológiával érik el.

A fényforrások elhelyezése A beépített polcvilágítás minden körülmények között ajánlott. Helyezze a fényforrásokat minél alacsonyabbra. A polcok alsó harmadára célzott kiemelő fények a vásárlókat további maradásra ösztönzik, ami növelheti a vásárlás esélyeit. A polcok nagy területen történő háttérvilágításának esetenként nagyobb lehet a vonzerje, mint az egyes termékeket megvilágító spotlámpáknak.

Nem károsodik a megvilágított áru A LED fényforrások kevésbé köztudott tulajdonságai, hogy a kibocsátott fénynek nincs UV és infravörös sugárzása, és a megvilágított tárgyak hőterhelésnek sincsenek kitéve, így nem károsodik a megvilágított anyag. Nem kell tehát attól taranunk, hogy megolvadnak az édességpultban elhelyezett csokoládék, de ez a tulajdonság kiemelt jelentőséget kaphat a kozmetikai eszközöket értékesítő drogériákban, vagy a fodrászüzletekben.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!