A Liferay Hungary különböző iparágak meghatározó szereplőit szólaltatja meg a Digital Talks videó-beszélgetés sorozatában, ahol különböző digitalizációs iparági trendeket, kihívásokat, újdonságokat és megoldásokat mutat be. “Az átfogó sorozatunk elkészítésének célja, hogy különböző best-practice-eket osszunk meg és a tudásmegosztással értéket teremtsünk a COVID-19 okozta sebzett piaci környezetben” - magyarázza Balogh Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai régiójának vezetője.
A Digital Talks legújabb adásában az automatizált kiskereskedelem terület pandémia alatti és az ezt követő digitalizációs kihívásait ismerhetjük meg. A világ első automatizált kávézóját létrehozó Kende Gastro Zrt. társalapítójával és gazdasági igazgatójával, Kende Gáborral beszélget Balogh Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai régiójának vezetője.
Folyamatos változásban
Az 1989. óta működő Kende Gastro Zrt. egy kis családi vállalkozásból nőtte ki magát. Kezdetben fagylalt alapanyagokat és kiegészítőket értékesítettek, majd a ’90-es évek közepén a vendéglátóiparban használt snack-gépeket és kisebb konyhai gépeket kezdtek el forgalmazni. Mára már professzionális konyhatechnológiai berendezéseket kínálnak a HORECA (hotelek, éttermek, catering) szegmens, illetve építőipari cégek számára. A cég életében nagy változást hozott, amikor a kisebb snack-es beruházásokról átálltak a 100-200 millió forintos gigaprojektekre. “Nagyon fontosnak tartjuk, hogy az elejétől a végéig segítsük az ügyfeleinket, ezért beépítettük szolgáltatásaink közé a tervezést, az értékesítést és a kivitelezést, illetve saját szerviz csapatunkkal a karbantartási munkálatokat is mi végezzük” - mondja Kende Gábor.
A pandémia azonban újabb komoly változást hozott a Kende Gastro Zrt. életébe. Bár az építőipari megrendeléseknek köszönhetően csupán 40 százalékkal csökkent az árbevételük, és sikerült minden munkatársukat megtartani, sőt 2021-ben újakat is felvenni, újabb fejlesztésre volt szükség. A járvány időszakában a régóta tervezett webshop kialakítása jó megoldásnak tűnt, s ma már több mint 10 000 terméket sikerült beépíteni az online boltjukba.
Világelső a kasszamentes technológia
Kende Gábor 2020 szeptemberben figyelt fel egy cikkben az automata konténerüzletre. Számos nemzetközi fejlesztő céggel tárgyaltak, míg végül egy kaliforniai technológiai startup vállalkozás, az AiFi Inc.-al sikerült megállapodni. Az AiFi egy összetett, bonyolult mesterséges intelligencián alapuló technológiát fejleszt, amelynek a segítségével a klasszikus működésű üzletek át tudnak állni intelligens, okos bolttá. A boltokban innentől kezdve nincs szükség pénztárosra vagy személyzetre, mivel egy speciális kamerarendszer követi nyomon a vásárlást és azonosítja a polcról levett termékeket. A vásárlási folyamat is végtelenül egyszerű: le kell tölteni a TAKE IT EASY! applikációt, meg kell adni a kért adatokat, majd a beléptetésnél oda kell érinteni a telefonon megjelenő QR-kódot a forgótárcsás kapu leolvasójához. A belépés után bármelyik termék levehető a polcról, s a vásárló készíthet a kávégépen egy finom kávét, majd egyszerűen kisétálhat a vásárlási területről. A rendszer csak az egyéneket és a mozgásukat nézi, azaz, ha a vásárló valamit levesz a polcról, akkor azt algoritmusok segítségével beazonosítják, majd a választott terméket automatikusan hozzáadják a virtuális kosárhoz. A rendszer azt is kezelni tudja, ha végül visszateszik a polcra az árut.
Az egész folyamat GDPR-barát, ugyanis a rendszerben nincs arcfelismerés, mivel a belépés után digitális jellé válunk, azaz egy digitális csontváz jelenítődik meg. “Az ún. planogram (vizuális vázlat) alapján a rendszer képes értelmezni, hogy körülbelül ahová nyúlunk, ott milyen termékek vannak a polcon, s amikor levesszük az árut, akkor a kamera akár a termék egy pici szegletéből is pontosan meg tudja állapítani, melyik árucikkről van szó.” - magyarázza Kende Gábor. Hozzáteszi, hogy a rendszer csak azokat az adatokat gyűjti, amiket a felhasználók bevisznek az applikációba, azaz a nevet, az e-mail címet és a jelszót. A kártya adatok már egy másik rendszerben kerülnek rögzítésre, ez náluk már nem jelenik meg. A megadott bankkártya adatoknak köszönhetően pedig az üzlet elhagyását követően levonják a bankkártyáról a vásárlás összegét.
Szerelemprojektből üzleti csoda
Végül a COVID-járványnak köszönhetően Magyarországon igazi szerelem projektté vált a TAKE IT EASY! automatizált kávézó. A megoldást már használják például Londonban, ahol az Aldinak nyitottak üzletet, de Kínában, az Amerikai Egyesült Államokban, Angliában, Franciaországban és Németországban is egyre több élelmiszerüzlet használja. “De kaptunk már megkeresést barkácsbolttól, könyvkiadótól, szépségápolási cégtől és sportszerforgalmazó vállalkozástól is.”
A koronavírus alaposan felforgatta a napi rutint az emberek életében és a vásárlási szokásokat is megváltoztatta. A kereskedelemben is átírta a korábban megszokott működést: bármikor jöhet például újra létszámkorlátozás vagy lezárás. Egy automatizált egységgel viszont elérhető, hogy egy vásárló akár 6 másodperc alatt elintézze a vásárlását. “Mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy Magyarországon elterjedjen ez az innováció, s büszkék vagyunk arra, hogy olyan dolgot találtunk ki, ami nem egy hagyományos szolgáltatás, hiszen még senki nem csinált ilyen kávézót korábban. Azon dolgozunk, hogy azoknak a kereskedelmi egységeknek segítsünk, akik most gondban vannak” - teszi hozzá Kende Gábor.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!