- Mennyire jellemző Magyarországon az RTB használata?
- A real time bidding még a fejlett nyugati piacokon is újdonságnak számító online médiatervezési módszer, így itthon még kevés példát láthatunk. Az előrébb tartó hirdetőknél úgy gondolom meglenne az igény minden új technológia használatára, ám kínálati oldalról még nagyon nehéz RTB-hez jutni: kevés hazai médiafelület érhető el, és az ügynökségeknek is még kell felkészülési idő a szakmai támogatásra. Nagyon szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy a UPC már több mint egy éve próbált először itthon real time bidding-et, amikor a módszerről még csak híreket lehetett hallani a szakmai sajtóban.
- Milyen esetekben érdemes Magyarországon is a valós idejű licit alapú hirdetéseket használni?
- A hirdető részéről szükséges egy megfelelő szakmai felkészültség, hogy kontrollálni tudja, mi történik pontosan a kampánya során. E mellett, mivel a módszer elsősorban konverzió alapú kampányokat segíti, az e-commerce területén érdemes használni.
- Elegendő csupán az RTB alapú hirdetési felület vásárlása, vagy ki kell egészíteni azt a hagyományos eszközökkel?
- Ez sok tényezőtől függ: széleskörű arculatépítésre a real time biddingnél általában használt felületek például nem alkalmasak. Ugyanakkor, ha már rendelkezünk egy ismert és erős online branddel, akkor az e-commerce kampányainkat futtathatjuk hatékonyan akár csak RTB platformokon, amennyiben olyan partnerrel dolgozunk, aki megfelelő volumenű hazai forgalmat biztosít számunkra.
- Egyre többen vélik úgy, hogy az RTB-é a jövő, Ön igazat ad nekik?
- Igen - a real time bidding az egyik olyan eszköz a sok közül, mely valóban elhozta az online felületek ígéretét: prekoncepciók és feltevések nélkül a lehető leghatékonyabban juttatja el az üzenetünket a megfelelő célcsoporthoz. Az online hirdetési felületek több szempontból is hátrányban vannak a hagyományos médiumokkal szemben: kicsi a felület, nagyon zajos környezetben jelennek meg, technológiai hiányosságok hátráltatják a gördülékeny megjelenítést, a metrikák nem kompatibilisek a hagyományos hirdetői gondolkodással. Legalább hatékonyságban és tervezésben legyenek egyszerűbbek, és ezt szolgálják maximálisan a RTB platformok.
- Mennyire segíti az online kampányokat az RTB?
- Ez hirdetői igénytől is függ, a UPC számára egy kiváló vezérfonal melyet referenciaként használhatunk: megfelelően alacsony konverziós költségeken tartjuk-e a „kézzel” optimalizált kampányokat, elérjük-e az online piacból számunkra kihozható volument? Ezekre a kérdésekre adott számunkra választ a RTB, sőt egyebekben is segítségünkre volt, mint a konverzió átlagos ideje, a konverziós költségek változása városonként, ami egy kábelszolgáltatónak érdekes információ.
- Mennyire formálja, illetve formálhatja át a hirdetési piacot és a médiaügynökségek életét az RTB mindennapos használata hazánkban?
- Az ügynökségek számára egy-egy új hirdetési technológia megjelenése mindig új lehetőségeket hoz. Az automatizáltság ugyanakkor nem jelenti az ügynökségi szerep megszűnését, hanem inkább átalakulást és bővülést hoz: új RTB szolgáltatók felkutatása, a kampányok technológiai előkészítése és tesztelése, az eredmények tervezése és értékelése. Gondoljunk csak a ma már veteránnak számító keresőmotorok lehetőségeire: annak ellenére, hogy ezen platformokon akár a hirdető maga is indíthatna kampányokat, mégis rengeteg ügynökség bővült ki vagy éppen alakult a keresőmarketing igények kialakítására.
Vida Sándor
Már most írja be naptárába! 2014. március 12.-én az online evolució napja: Evolution konferencia!
Szávuly Krisztián CV http://www.internethungary.com/eloadok/Szavuly-Krisztian/551/
Karrierjét marketing területen kezdte és folyamatosan specializálódott az online kommunikáció, projektmenedzsment és üzletfejlesztés területeire. 2002-től a T-Online-nál a webes szolgáltatások vezetőjeként foglalkozott online kommunikációval, projektmenedzsmenttel és értékesítéssel (internet szolgáltatások, T-Online.hu, G-Portál, Videa, Freemail). 2006-ban a Sanoma Budapesthez csatlakozott online lapigazgatóként és a Google, Microsoft és Bigpoint stratégiai kapcsolatok mellett több online terméket is menedzselt (Nők Lapja Café, Profession.hu, Vezess.hu, TeszVesz.hu, Technet.hu StoryOnline). 2011-ben elején a Facebook-ot és a Linkedin-t képviselő Thinkdigital nemzetközi online sales house magyarországi bevezetését vezette, mielőtt a UPC Magyarországhoz csatlakozott, Head of online pozícióban.
Szávuly Krisztián előadása az Internet Hungary 2013 konferencián
Mikor használj RTB-t?
Elviek és gyakorlat. Az online hirdetési technológiák egyik fontos ígérete válik valóság-gá: a Real Time Bidding automatizáltan, tökéletes pontos-sággal juttatja el üzenetünket a megfelelő célcsoporthoz. E technológiát ma már egyre többen kínálják a hirdetők-nek, ezért érdemes megismerkedni az első lépésekkel.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!