A Neticle online médiaelemző ezekre a kérdésekre választ keresve vizsgálta egyedi módszertanával Mark Zuckerberg és Larry Page online megítélését a 2014. január 29. és 2014. július 29. közötti időszakban megjelent webes tartalmak (online cikkek, blogok, hozzászólások, fórumok és közösségi média oldalak publikus posztjai) alapján. (
infógrafika a szöveg alján)
A webes említések tanúbizonysága szerint Zuckerberg neve sokkal inkább benne van a köztudatban, mint Larry Page-é. Ennek hátterében mind a közösségi oldal megosztó társadalmi szerepe, mind a Social Network – A közösségi háló című film sikere, mind esetleg a tudatosabb imidzs építés szerepet játszhatott. Egy azonban bizonyos, a több mint tizenkétszeres említésszám nem a véletlen műve – hazánkban Larry Page neve minden bizonnyal kevesebbek számára köthető archoz, mint a Facebook alapítójáé.
A jelentősebb közismertséggel a közkedveltség szintje nem jár kézen fogva, a véleményformálók jelentősebb megosztottsága viszont már annál inkább kiütközik: amíg a Zuckerberget említő bejegyzések 15 százaléka negatív és alig valamelyest nagyobb hányada, 20 százaléka kedvező kicsengésű, addig Larry Page esetében az előbbiek aránya mindössze 5 százalék, szemben a 13,6 százaléknyi pozitív véleménnyel.
Bár összességében rossz hírnévről egyikük esetében beszélhetünk, erősen úgy tűnik, hogy Larry Page megítélése sokkal inkább kiegyensúlyozott, mint a Facebook alapítóé, melyre nevük véleményben mérhető értékének alakulása még kézzelfoghatóbban világít rá. A weben közétett vélemények milyenségének számszerűsítését az úgynevezett véleményárfolyam teszi lehetővé. Ez egy olyan univerzális mutató, ami a tőzsdei árfolyam analógiájára egy dinamikus mutatószámban foglalja össze a webes megítélést. A grafikon kétségtelenül rámutat, hogy Zuckerberg népszerűsége nem csak, hogy ingadozó, de kifejezetten jelentős felívelések és zuhanások jellemzik, míg Larry Page esetében mérsékelt ütemű, de töretlen erősödést láthatunk az idő előrehaladtával.
A Zuckerberg népszerűségi indexe esetében tapasztalt hullámzás egyik legfőbb oka lehet, hogy neve nagyon szorosan hozzáforrt a Facebookhoz, és így annak minden érdemét és hibáját közvetlenül az ő számláján könyvelik el. Bár ilyesmi Larry Page esetében nem jellemző, mindenkori népszerűsége mégis szorosan a Google-től függ, mégpedig olyannyira érezhetően, hogy az internetes vállalkozás neve az említések 94,1 százalékában direkt módon is megjelent. Ez az arány Zuckerberg esetében, az alacsonyabb, bár szintén számottevő 68,6 százalékos értéket ütötte meg. Közös elem lehetett volna a két személlyel kapcsolatban a Google+, hiszen bár mára látszik, hogy a Google a közösségi oldalak területén alulmaradt, jó ideig volt rá esély, hogy egyszer valódi kihívónak tekinthetjük majd. A meccs lejátszottságát azonban tisztán mutatja, hogy a Google+ nevét egyik személy esetében sem említették meg túl sokszor.
A webes tartalmak tanúsága szerint Zuckerberg és Page nevéhez egyaránt hozzákapcsoljuk a sikert és a pénzt. Azonban, bár elsőre meglepőnek tűnhet, az ilyen tartalmak aránya Page esetében a magasabb, holott a tények erre nem feltétlenül adnának okot, ami arra enged következtetni, hogy Larry Page sikerét általánosságban jobban elismerjük és tudatosítjuk magunkban. Mindazonáltal azt sem érdemes figyelmen kívül hagyni, hogy nagyrészt a Google+ sikertelenségéből adódóan, eredménytelenségről, kudarcról, bukásról szóló megjegyzések is nagyobb arányban kaptak esetében helyet.
Hogy Larry Page és Mark Zuckerberg tekinthetők-e konkurenseknek, nézőpont kérdése, ahogy az is, hogy melyikük eredményeit tartjuk nagyobbra, az azonban mindenesetre megkérdőjelezhetetlen, hogy mindketten az IT világ emblematikus szereplői között foglalnak helyet.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!