Az egészségügyi ágazatra világszerte óriási nyomás nehezedik a növekvő költségek és a munkaerőhiány miatt. A technológia segíthet e hiányosságok kezelésében, és támogathatja az ágazatot a rendelkezésre álló erőforrások jobb kihasználásában.
Az egészségügyi folyamatok fejlesztését gyakran a pénzügyi szükségszerűség vezérli, de a cél mindenhol az, hogy nagyobb értéket hozzanak ki az információs technológia segítségével, amely bizonyítottan növeli a hatékonyságot, a biztonságot és a megbízhatóságot. A digitális technológia személyre szabottabbá teheti az egészségügyi szolgáltatásokat, megakadályozhatja az egészségügyi költségek növekedését, csökkentheti az ellátásban mutatkozó egyenlőtlenségeket, és megkönnyítheti az egészségügyi szolgáltatók munkáját.
Számos egészségügyi vezető már most is fontolgatja, hogyan lehetne a mesterséges intelligenciát beépíteni a napi működésbe, abból a célból, hogy a kommunikáció és az egészségügyi folyamatok irányítása gördülékenyebbé váljon a betegek, az ápolók és az orvosok számára egyaránt. Várhatóan az elkövetkező években a generatív mesterséges intelligenciát egyre többet használják majd a legfejlettebb egészségügyi rendszerekben.
A mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek kiaknázása során elengedhetetlenül fontos a megbízható adatstratégia, mivel annak hatékonysága közvetlen összefüggésben áll a bevitt adatok minőségével. Az AI megfelelő működéséhez erős alapok szükségesek, ehhez aprólékos figyelem kell tiszta és jó minőségű adatok megszerzése érdekében.
Az új technológiák elfogadásának van egy másik oldala is: elengedhetetlen, hogy az innovációkat erős kiberbiztonsági intézkedésekkel ellensúlyozzuk. Fennáll ugyanis annak a veszélye, hogy a rendkívül érzékeny adatok rossz kezekbe kerülhetnek.
Izbéki Csaba, a Kyndryl Hungary igazgatója elmondta, hogy a COVID világjárvány idején az informatikai megoldások használata az egészségügyben sokkal szélesebb körűvé és elfogadottabbá vált. Az akkoriban gyorsan bevezetett rendszerek nem feltétlenül voltak koherensek és rendszerszemléletűek, hanem a válságra reagálva, a gyorsaságra és az adott feladatra koncentrálva vezették be őket. E tapasztalatok alapján, és az egészségügyi informatika felemelkedésének lendületét megragadva azonban most már eljött az idő és a lehetőség a további átfogó digitalizációra az egészségügyben.
A Kyndryl megállapításai összhangban vannak a Világbank nemrégiben közzétett jelentésével. A jelentés szerint a digitális technológia megerősítheti az egészségügyi rendszereket, javíthatja az egészségügyi finanszírozást és a közegészségügyet, valamint növelheti a hozzáférést a hátrányos helyzetű csoportok számára. A jelentés kiemeli, hogy a digitális technológia és az adatok különösen értékesek a krónikus betegségek megelőzésében és kezelésében, a fiatal és az idősödő népesség ellátásában, valamint a jövőbeli egészségügyi vészhelyzetekre és az éghajlatváltozás okozta egészségügyi kockázatokra való felkészülésben.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!