Kétségtelen, hogy az IT, könyvelési, HR és egyéb adminisztratív feladatok kiszervezésével a korábbinál alacsonyabb költséggel növelhető a napi folyamatok hatékonysága. A kiszervező vállalat szakemberei több, értékesebb időt fordíthatnak a bevételnövelésre, a stratégiai feldatatok ellátására.
Miért szervezzünk ki folyamatokat?
Az outsourcing, melynek története az 1950-es évekig nyúlik vissza, elsődleges oka a gyártási, adózási, adminisztratív költségek leszorítása volt a magasabb nyereség elérése érdekében. Mindezen okok alapvetően nem változtak az elmúlt 60-70 évben. A vállalatok minél magasabb nyereségre akarnak szert tenni, aminek a kiszervezés az egyik legjobb módja, mivel így:
- csökkenthetik a bér-és járulékköltségeiket, ugyanis a kiszervezett feladatokért fizetett díjat költségként számolhatják el
- növelhetik szervezetük hatékonyságát azzal, hogy csak a fő tevékenységükre koncentrálnak
- naprakész tudáshoz jutnak azáltal, hogy szakosodott vállalatokra bízzák egyes folyamataikat.
Számos előnye mellett a kiszervezésnek természetesen vannak árnyoldalai is. Elsősorban a nem megfelelő minőségben elvégzett munka, a proaktivitás hiánya a szolgáltatást nyújtó cég oldaláról, üzleti titkok kiszivárogtatása szerepelnek a listán, melyek mindegyike külön-külön is komoly hírnévromlást és üzleti kárt tud okozni a kiszervező cégnek. Ahhoz, hogy ezeket a kockázatokat el tudják kerülni, a kiszervező vállalatoknak nagyon körültekintő outsourcing stratégiát kell kialakítaniuk, szigorúan szabályozva például a titoktartás, a folyamat dokumentálás témaköreit.
A legfrissebb outsourcing trend
Deloitte 2018-ban készített Global Outsourcing Survey-jében szerepel az „A tradicionális kiszervezés halott! Éljen az innovatív outsourcing!” szlogen, ami remekül megfogalmazza azt a jelentős változást, ami a kiszervezések területén az elmúlt pár évben, a pandemiát megelőzően végbement elsősorban a szédületes tempójú informatikai fejlődésnek köszönhetően.
A felmérés három, a kiszervezésben meghatározó informatikai újítást emel ki. Ezek az innovációk a felhő alapú megoldások, a Robotic Process Automation (RPA, magyarul robotizált folyamatautomatizálás) és a Cognitive Automation, ami az RPA-t kiegészítő, az emberi gondolkodást imitáló, szoftver alapú fejlesztés.
Deloitte tanulmányából az is egyértelműen kiderül, hogy az előző évtizedekhez képest megváltozott az outsourcing fókusza. Amíg korábban a kiszervezés elsősorban a költségek csökkentéséről és a szolgáltatások javításáról szólt egy back office-ban, addig napjainkban az innovatív outsourcing együttműködést jelent a partnerekkel, szolgáltatások egyesítését a legújabb informatikai megoldások alkalmazásával. A kiszervezést tervező vállaltok számára ma már elsődleges szempont, hogy a szolgáltató, akihez folyamataikat kiszervezik használja-e a legkorszerűbb informatikai eszközöket.
Hogyan tovább a pandémia után?
Az sikeres outsourcinghoz stabil vállalat, szabályozott, bejáratott folyamatok és kiszámítható gazdasági környezet szükségesek. Ezek a feltételek azonban sérültek a COVID-19 járvány alatt, ami miatt a kiszervezés előnyei kevésbé vonzónak tűnhetnek. Azonban azoknak a cégeknek, amelyek a pandémia ellenére is tudnak előre tervezni, mindenképpen érdemes a kiszervezést mérlegelniük, mert ez lehet a hosszú távú versenyképességük záloga. Annak dacára, hogy nem tudjuk, mikor ér véget a világjárvány, megéri befektetni a hosszú távú költséghatékonyságba és a legújabb informatikai megoldások használatába, melyeknek köszönhetően a vállalkozások ellenállóbbakká válnak, és a gyorsabban tudnak reagálni a piaci változásokra.
Források:
Deloitte outsourcing relevancy post covid19 environment
HVG 2017. június. 15. Brandchannel
The Deloitte Global Outsourcing Survey 2018
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!