Kiszervezés és a COVID-19

Kiszervezés és a COVID-19
2020 a COVID-19 miatt az elmúlt tíz év legtöbb egészségügyi és gazdasági kihívását jelentő éve. Minden üzletágat és minden cégvezetőt érint a pandémia szerte a világon. Újra kell gondolni a beszállítói és értékesítési folyamatokat, a költségvetést, a munkaerőgazdálkodást. Mindemellett számos vállalatnak többletmunkát jelent a cég fő tevékenységének végzése. Logikusan merül fel a kérdés, számolnak-e a cégvezetők az outsourcinggal, mint a költségcsökkentés és hatékonyságnövelés eszközével.

Kétségtelen, hogy az IT, könyvelési, HR és egyéb adminisztratív feladatok kiszervezésével a korábbinál alacsonyabb költséggel növelhető a napi folyamatok hatékonysága. A kiszervező vállalat szakemberei több, értékesebb időt fordíthatnak a bevételnövelésre, a stratégiai feldatatok ellátására.

Miért szervezzünk ki folyamatokat?
Az outsourcing, melynek története az 1950-es évekig nyúlik vissza, elsődleges oka a gyártási, adózási, adminisztratív költségek leszorítása volt a magasabb nyereség elérése érdekében. Mindezen okok alapvetően nem változtak az elmúlt 60-70 évben. A vállalatok minél magasabb nyereségre akarnak szert tenni, aminek a kiszervezés az egyik legjobb módja, mivel így:

- csökkenthetik a bér-és járulékköltségeiket, ugyanis a kiszervezett feladatokért fizetett díjat költségként számolhatják el

- növelhetik szervezetük hatékonyságát azzal, hogy csak a fő tevékenységükre koncentrálnak

- naprakész tudáshoz jutnak azáltal, hogy szakosodott vállalatokra bízzák egyes folyamataikat.

Számos előnye mellett a kiszervezésnek természetesen vannak árnyoldalai is. Elsősorban a nem megfelelő minőségben elvégzett munka, a proaktivitás hiánya a szolgáltatást nyújtó cég oldaláról, üzleti titkok kiszivárogtatása szerepelnek a listán, melyek mindegyike külön-külön is komoly hírnévromlást és üzleti kárt tud okozni a kiszervező cégnek. Ahhoz, hogy ezeket a kockázatokat el tudják kerülni, a kiszervező vállalatoknak nagyon körültekintő outsourcing stratégiát kell kialakítaniuk, szigorúan szabályozva például a titoktartás, a folyamat dokumentálás témaköreit.

A legfrissebb outsourcing trend

Deloitte 2018-ban készített Global Outsourcing Survey-jében szerepel az „A tradicionális kiszervezés halott! Éljen az innovatív outsourcing!” szlogen, ami remekül megfogalmazza azt a jelentős változást, ami a kiszervezések területén az elmúlt pár évben, a pandemiát megelőzően végbement elsősorban a szédületes tempójú informatikai fejlődésnek köszönhetően.

A felmérés három, a kiszervezésben meghatározó informatikai újítást emel ki. Ezek az innovációk a felhő alapú megoldások, a Robotic Process Automation (RPA, magyarul robotizált folyamatautomatizálás) és a Cognitive Automation, ami az RPA-t kiegészítő, az emberi gondolkodást imitáló, szoftver alapú fejlesztés.

Deloitte tanulmányából az is egyértelműen kiderül, hogy az előző évtizedekhez képest megváltozott az outsourcing fókusza. Amíg korábban a kiszervezés elsősorban a költségek csökkentéséről és a szolgáltatások javításáról szólt egy back office-ban, addig napjainkban az innovatív outsourcing együttműködést jelent a partnerekkel, szolgáltatások egyesítését a legújabb informatikai megoldások alkalmazásával. A kiszervezést tervező vállaltok számára ma már elsődleges szempont, hogy a szolgáltató, akihez folyamataikat kiszervezik használja-e a legkorszerűbb informatikai eszközöket.

Hogyan tovább a pandémia után?

Az sikeres outsourcinghoz stabil vállalat, szabályozott, bejáratott folyamatok és kiszámítható gazdasági környezet szükségesek. Ezek a feltételek azonban sérültek a COVID-19 járvány alatt, ami miatt a kiszervezés előnyei kevésbé vonzónak tűnhetnek. Azonban azoknak a cégeknek, amelyek a pandémia ellenére is tudnak előre tervezni, mindenképpen érdemes a kiszervezést mérlegelniük, mert ez lehet a hosszú távú versenyképességük záloga. Annak dacára, hogy nem tudjuk, mikor ér véget a világjárvány, megéri befektetni a hosszú távú költséghatékonyságba és a legújabb informatikai megoldások használatába, melyeknek köszönhetően a vállalkozások ellenállóbbakká válnak, és a gyorsabban tudnak reagálni a piaci változásokra.

Források:

Deloitte outsourcing relevancy post covid19 environment

HVG 2017. június. 15. Brandchannel

The Deloitte Global Outsourcing Survey 2018

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Baksa Zsuzsanna

Baksa Zsuzsanna az elmúlt húsz évben multinacionális vállalatoknál szerzett tapasztalatot az üzleti folyamatok hatékonyabbá tételében és automatizálásában továbbá aktívan részt vett különböző …