Itt tart hazánkban az elektromos autózás

Itt tart hazánkban az elektromos autózás
Magyarországon a zöld rendszámos autók száma 2018-ban meghaladta a 10 000 db-ot. Ehhez a mennyiséghez megközelítőleg 70 darab egyenáramú (DC) töltő az agglomerációban és Budapesten, 54 darab az agglomeráción kívül, főleg városokban áll rendelkezésre. Ez az alacsony érték azt mutatja, hogy jelentős a lemaradás az ország gyors átjárhatóságában.

Hazánkban jelenleg az úgynevezett villámtöltők révén, maximum 50 kW teljesítménnyel lehet a leggyorsabban feltölteni a kompatibilis villanyautók lemerült akkumulátorait. Az Ionity nevű projekt keretében az ABB is részt vesz az ultragyors töltők telepítésében.

Az Ionity projekt a BMW, a Ford, a Daimler és a Volkswagen-csoport összefogása, hogy Európában mihamarabb kialakuljon egy villanyautók töltésére használható szupergyors töltőhálózat. Az évtized végére szeretnék elérni 400 darabot. Ez lenne az “első ütem”, majd tovább bővítenék a hálózatot. A töltőket bármelyik autógyártó ügyfele használhatja, olyan autók esetében, amely támogatja a CCS töltési szabványt.

Magyarországon a 350KW-os ABB Terra HP villámtöltők átadására Bábolnánál az M1-esen kerül sor hamarosan. A töltők két villanyautó számára biztosítanak töltési lehetőséget egyszerre, ez esetben 150 kW-os teljesítménnyel, egy autó esetén pedig 350 kW a maximum.

Otthoni e-töltés

Az egyenáramú (DC) töltéshez képest a váltakozó áramú (AC) töltőt olyan esetekben érdemes alkalmazni, amikor több idő áll rendelkezésre: otthoni töltéskor, irodákban és parkolóházakban. A fali töltők alkalmazása ugyanakkor biztonságosabb, gyorsabb, kényelmesebb, mint az EVSE.Az EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) az az eszköz, amit az autóhoz adnak, hogy a rajta lévő egyik kábel segítségével feltölthető legyen az e-autó akkumulátora.

Az otthoni autótöltők (általában max. 22kW teljesítményű, váltakozó áramú, AC töltő) elterjedtsége jelenleg nagyon kicsi, legfeljebb 100-200 darabra tehető hazánkban. Az ABB előrejelzése szerint ez a következő 10 évben exponenciálisan növekedni fog. Ez a növekedése a következő tényezőknek köszönhető:

Az autókba épített akkumulátorok teljesítménye rohamosan növekszik (pl.: Nissan Leaf bő 1 év alatt 20kWh ugrás), és ehhez az EVSE nem lesz elég gyors. A közterületen található töltők egy része már fizetős és a többi valószínűleg 1-3 éven belül fizetős lesz. A DC töltők telepítése lassan halad, mert sok egyéb infrastrukturális és engedélyeztetési folyamatot igényel. Otthoni AC töltők telepítése egyszerűbb, gyorsabb és kisebb beruházási költséggel jár. Felmerül a kérdés, hogy a növekvő akkumulátor kapacitásokat figyelembe véve elegendő-e egy otthoni AC töltő, illetve megfelelő fedélzeti töltővel van-e felszerelve az autó.

Ha a töltést AC berendezéssel végezzük, a töltési teljesítményt gyakran korlátozza a jármű fedélzeti töltője. A fedélzeti átalakítók névleges teljesítménye jellemzően 3,3, 6 vagy 7 kW, ami azt jelenti, hogy a töltőállomás e feletti teljesítményét nem lehet kihasználni.  Néhány példa, hogy a saját fedélzeti töltővel mennyi idő alatt töltődik fel egy-egy autó típus:

Nissan Leaf 40kWh -> 6,6kW fedélzeti töltő -> ~7-8 óra

BMW i3 94Ah -> 11kW fedélzeti töltő -> 3 óra (7,4kW OBC -> 4-5 óra)

BMW i3 120Ah -> 11kW fedélzeti töltő -> 4-5 óra

Hyundai Kona 64kWh -> 7,2kW - fedélzeti töltő > 10-11 óra

Tesla Model 3 Long Range (80kWh) -> 11kW fedélzeti töltő -> 8-9 óra

Audi e-tron -> 11kW fedélzeti töltő -> 9-10 óra

Megoldás lehet a magasabb kimeneti áramerősségű DC töltő, amely a töltési teljesítményt közvetlenül az akkumulátorra adja, így az az átalakító jelentette szűk keresztmetszet kiiktatásával gyors, hatékony töltést biztosít. Az otthoni gyorsabb töltés esetén a 22 kW-s (háromszor 40 amperes) váltóáramú berendezésekre az ABB már most is sok megrendelést kap a nemzetközi piacon, és hamarosan a DC fali 22kW-os töltő elérhető lesz Magyarországon is a lakossági/közintézmények számára. A töltő megoldást nyújt arra, hogy elegendő rendelkezésre álló teljesítmény esetén az autók belátható idő alatt feltölthetők legyenek, amennyiben a beépített fedélzeti töltő teljesítménye nem elegendő.

Napenergia és e-töltők integrálása magánháztartásokba és társasházakba

A napelemes rendszerek már rendkívül elterjedtek, Magyarországon az elmúlt évben több mint 50 MW teljesítményű ABB invertert értékesítettek, és várhatóan az idei évben ez jelentős mértékben nőni fog, köszönhetően a napelem parkoknak, valamint a lakossági piac jelentős növekedésének.

Napelemes rendszer mellé telepített e-töltő egy nagyon gazdaságos és zöld megoldás. Új építésű családi házak vagy akár társasházak esetén szinte már alap a napelemes rendszer tervezése is valamint gyakran az elektromos hálózat tervezésénél is figyelembe veszik az elektromos autótöltő telepítési lehetőségét a jövőben.

A napelemes rendszerekkel szembeni hazai elvárás néhány év alatt megnövekedett. Ma már alapértelmezett a monitoring, a panel működésébe távolról való beavatkozás lehetősége, megbízhatóság, a szoftver távoli frissítés, rendszerbe integrálhatóság (pl. okos otthon: KNX, free@home), alacsony karbantartási gyakoriság és a működés optimalizálása. Ez utóbbi érdekében egyébként a gyártók egyre inkább akkumulátorral együtt kínálják a paneleket, az időjárás- és napszak-függő napelemek termelése a berendezések látványos terjedésével egyre komolyabb szabályozási problémákat jelent. Egy napelem termelése ugyanis – a legkedvezőbb feltételek esetén – a csúcspontját délben éri el, viszont a háztartások maximális áramfogyasztása jellemzően az esti órákban a legnagyobb. Bár a termelés és a felhasználás kiegyenlítésére a háztartás, azt ellátó szolgáltató és az országos rendszerirányítás szintjén is van műszaki megoldás – részben jogszabályi előírással a háttérben –, de elég sokba kerül. Külföldön már arra is van példa, hogy a rendszerirányító egyáltalán nem vesz át energiát a háztartásoktól, amikor arra az országos ellátás szempontjából nincs szüksége.

Növekvő igény elektromos busztöltőkre

Az ABB globális szinten nagy számú megbízást kap elektromos autóbusz töltők telepítésére, a megrendelések döntő többsége az ABB korszerű villámtöltő rendszerére, OppCharge interfész alapú töltőállomásokra vonatkozik. A gyorstöltő állomások normál méretű hibrid elektromos és teljes mértékben elektromos buszok töltésére alkalmasak. A buszok mindkét típusánál a végállomáson végrehajtandó töltési művelet csupán 3-6 percet vesz igénybe. A végállomáson várakozó buszok töltése az ott kialakított töltőpontokról történik.  Az ABB a technológiáját az OppCharge nyílt szabványú interfészre építi. Az OppCharge a kompatibilitási problémák kiküszöbölése révén lehető teszi, hogy a töltőállomásokkal különféle gyártók e-buszait is tölteni lehessen

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!