Ilyet még tényleg nem láttál: ezzel az applikációval gyerekjáték lesz a zenetanulás

Ilyet még tényleg nem láttál: ezzel az applikációval gyerekjáték lesz a zenetanulás
„Megérint a zene” néven fejlesztett applikációt az AutSoft a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézetével együttműködésben, amely digitális segédanyagot nyújt általános iskola alsó tagozatában az ének-zene oktatáshoz és zeneiskolában a szolfézs oktatáshoz, a Kodály-módszer alapján. A gyermekek számára vonzó mobil felületen keresztül számos gyakorlási lehetőséget biztosít, és hatékonyan segíti az iskoláskorú gyerekek zenei hallásának fejlesztését a zenei írás, olvasás és többszólamú készségek terén.

Digitális, mégis őrzi a Kodály hagyományt
A „Megérint a zene” digitális oktatási segédanyag ének-zene és szolfézs tanárok számára, ami megkönnyíti a mindennapi munkát, miközben megőrzi a Kodály pedagógiai módszer hagyományát. De talán abban egyetértünk mindannyian, hogy a legnemesebb cél mégis az, ha sikerül a gyerekekkel már korán megszerettetni a zenét, és segíteni őket elsajátítani a zenei alapokat. Ennek az applikációnak így több fontos téren kell helyt állnia. Nem csak a tanítók munkáját kell megkönnyítenie, de oly módon kell a gyerekek elé tárnia a zenei tudásanyagot, hogy az vonzó legyen számukra. Ebben segít többek közt a vidám kabalafigura, Theodor, a sörényes hangyász, aki ormányával szippantja fel a képernyőről a hangokat, és ügyetlenül dörmögő állatkából tisztán éneklő lénnyé válik. 

“A Megérint a zene/Move Mi Music applikáció a magyar ének-zene oktatás és ezen belül a zenei írás és zenei olvasás fejlesztésének világhírű magyar tapasztalatait adaptálja a digitális zenetanulási környezetbe. A fejlesztés szakmai részében résztvevő, a Nemzetközi Kodály Intézet mestertanárai zenepedagógia tudásunk legjavával egy olyan gyerekbarát eszköz létrehozását támogatták, amely a digitális kor szülötteit nemcsak releváns, de ugyanakkor értékes, értelmes és játékos tanulási formákhoz szoktatja, elősegítve zenei készségeik sokoldalú fejlesztését. Az applikáció fejlesztői a szakmai igényeket megértették és rendkívüli precizitással fordították azt le az infotechnológia nyelvére. A Move Mi Music egy gyerekbarát eszköz, amely az informatika segítségével kovácsolja össze a tanárt és a zenét tanuló gyerekeket.” 

Nemes László Norbert, a Kodály Intézet igazgatója, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem professzora az applikáció létrejöttének jelentőségét abban látja, hogy "a kezdeti játékos tanulási formák élményének köszönhetően a gyerekek megismerik a zenei kommunikáció eszközrendszerét, a zene dallami, ritmikai és metrikus elemeit, jártasságot szereznek a zenei notációban, fejlődnek többszólamú készségeik és zenei memóriájuk, s mindezek eredményeként esélyt kapnak arra, hogy felnőttként a zene, a korszakoktól és műfajoktól független zenei értékek értő befogadóivá váljanak."

Az óraterv szerves része lehet
Mivel napjainkban forró téma, hogy a digitalizáció, a technológia mennyiben váltja ki az emberi munkát, ki kell hangsúlyoznom, hogy ez az alkalmazás nem a tanár helyettesítése céljából készült, hanem kimondottan az ő munkájuk támogatása a célja. Azokat a hagyományos módszertani munkafolyamatokat, mint az éneklés, ritmustapsolás, a körjátékok és a mozgás alkalmazása, egyetlen applikáció sem válthatja ki – ezeket továbbra is érdemes tartalmaznia az óratervnek, és ezt ajánlott kiegészíteni az alkalmazás használatával.

Személyes kedvencem a dallamrajz funkció, amivel a gyerekek aranyos rajzok és hátterek használatával rajzolhatják le hallás után a dallamot, amit a tanár énekel nekik.

 

Egy másik interaktív és érdekes funkció a „Ritmuselemek sorba rendezése”. Ennél a feladatnál a tanár által hangoztatott ritmust a gyerekek az előttük lévő kártyákból ezzel egyidejűleg sorba rakják.

Technológia az oktatás szolgálatában
„A „Megérint a zene” egy játékos, ének-zene oktatást segítő cross-platform mobil- és webalkalmazás, ami az általános képességű, elterjedt táblagépeken kiválóan futtatható, élményszerűsége ellenére is alacsony az erőforrásigénye.” (Forstner Bertalan, AutSoft) A rendszer többféle hasznos funkcióval támogatja az oktatók munkáját:

• webes kottaszerkesztővel állíthatják össze és tölthetik ki a feladatokat a gyerekekkel,

• óraterveket állíthatnak össze osztályaik számára,

• a feladatokat okostábla vagy hagyományos kivetítő segítségével jeleníthetik meg,

• a diákok pedig saját táblagépeiken oldhatják meg a feladatokat.

Emellett az applikáció:

• gyermekközpontú, használatával élménnyé válnak az órák,

• segíti a helyes tempótartás érzetének kialakítását,

• valós időben követi a megoldásokat, az eredményekről így azonnal értesülhetnek a tanárok,

• és hosszú távú statisztikák tárolásával hozzájárul, hogy a diákok fejlődését tanáraik nyomon követhessék.

Mivel az iskolai tabletek közös használatúak, az óra elején be kell jelentkezniük a gyerekeknek a felületre. A kisebbek számára – akiknek még nem, vagy nehezen megy az olvasás – segítséget jelent, hogy a füzetükbe ragasztott QR kódot beolvashatják a tablettel, és így egyszerűen léphetnek be a felületre.

Generációváltás
Az alfa generációnak már egyáltalán nem okoz nehézséget a digitális eszközök használata – ezt a legtöbben már tapasztalhattuk, ha a családban vagy ismeretségi körben a kezükbe akadt egyikünk telefonja vagy tabletje. Néhányunkét játszi könnyedséggel „törik fel”, és már nyitják is a YouTube-ot, hogy a kedvenc meséjüket nézzék (mostantól már a YouTube Kids-en). A „Megérint a zene” app színei és formavilága magas szintű grafikai igényességgel készültek, ami a jutalmazásra építő játékossággal együtt vonzóvá teszi számukra az otthoni gyakorlást. Ki tudja? Talán több időt akarnak majd Theodor társaságában tölteni, mint Sam a tűzoltóval? 

„Néhány hete az applikáció megjelent a nemzetközi piacon is, egyelőre angol nyelven Move mi Music néven. Elérhető mind a Google Play Store, mind az AppStore internetes áruházakban, ezzel is segítve azt, hogy a világon minél többen taníthassanak a kodályi alapelvek szerint, immáron digitális platformokon is. Úgy gondoljuk, ez egy komoly mérföldkő a teljes magyar művészeti felsőoktatás történetében, és reméljük, hogy az applikáció használata hozzásegíti a külföldi tanárkollegákat is az élményszerű énekórák tartásához. Az eddigi visszajelzések igen pozitívak, az applikáció képi világa pedig úgy megihlette az egyik ötéves angliai kisfiút, hogy küldött egy rajzot tervező grafikusunknak, Mezei Ildikónak a dallamrajzoló kacsáról, aki a Rain is falling down című angol gyermekdal tanulásában segített neki.” (Furka Beáta, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem - Kodály Intézet)

„(…) valami végetér a Z generációval, és egy új folyamat kezdődik az Alfával. Hogy ez mi lesz, egyelőre csak találgatás. De az biztos, hogy a jövő eszközei, az "okos" dolgok már az ő logikájuk szerint lett kifejlesztve - nekik ezt tanulni már nem, csak kezelni kell tudni.”

A digitális oktatócsomagot a magyarországi tanintézmények ingyenesen igényelhetik az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kodály-évhez és a Mindennapos éneklés programhoz kötődő támogatásoknak köszönhetően. Jelentkezni az info@megerintazene.hu e-mail címen az iskola pontos nevének és e-mail címének megadásával lehet. Használatát jelenlegi formájában elsősorban általános iskola alsó tagozatának ajánljuk.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Princzkel Alexandra

A Szent István Egyetemen, majd a Budapesti Gazdasági Egyetemen végzett marketingesként. Szakmai pályafutását a Sanoma-nál (ma Central Médiacsoport) kezdte, amelyre mai napig örömmel emlékszik vissza …