Hogyan válasszunk domain nevet blogunkhoz?

Hogyan válasszunk domain nevet blogunkhoz?
Egy induló bloghoz a név – és ezzel együtt a domain – kiválasztása elsőre egyszerűnek tűnik, tulajdonképpen csak pár betűt és számot kell egymás mellé tennünk A-tól Z-ig, illetve 0-tól 9-ig, de a helyzet nem ilyen egyszerű. Találnunk kell egy céljainknak megfelelő, figyelemfelkeltő, könnyen megjegyezhető, jól márkázható nevet, melyet ráadásul még nem regisztráltak domainként.

Céges blog

Amennyiben egy már ismert cég indít blogot, két lehetőség áll előtte. Létrehozhatják a már kész honlapon belül, de üzleti okok indokolhatják azt is, ha külön oldalon, külön domain néven indítanak blogot. Az előbbi esetben nem kell gondolkodni a névválasztáson, ugyanis akár aldomainként, akár új menüpontként tudjuk kezelni, utóbbi esetben viszont szükség lesz egy új – akár a vállalkozástól teljesen eltérő – névre.

Rövid, márkázható név

Egyáltalán nem kell ragaszkodni ahhoz, hogy pontos jelentéssel bírjon a szó, amit kitalálunk a blogunk domain nevének. Persze egy kulcsszavakat tartalmazó, jelentésteli domain is tökéletes választás, de sokan esnek abba a hibába, hogy mindenképp ilyen elnevezésben gondolkodnak, mely gyakran azt eredményezi, hogy a domain nagyon hosszú lesz, vagy másnak is eszébe jutott már ez a szóösszetétel és foglalt a kitalált név.

Semmi gond, ha nincs kapcsolat a tartalom és a kitalált szó vagy kifejezés között, ha jól szolgálja márkaépítési céljainkat és passzol a bloghoz.

Amennyiben mégis amellett tesszük le a voksunkat, hogy két vagy több szóból álló szóösszetételt választunk domainként, akkor akár az is egy jó tipp lehet, ha az egyes szavakat kötőjellel választjuk el egymástól, így jobban olvasható, kevésbé félreérthető a név.

Megfelelő domain végződés

A domain végződést a célcsoport, célország figyelembevételével válasszuk ki elsősorban – például magyar közönség esetén .hu –, viszont akár érdemes lehet az egyéb végződéseket is számba venni, melyek kreatív név létrehozásában segíthetnek. Többek között választhatunk a tevékenységi körünkhöz, témánkhoz kapcsolódó domain végződést – például .art, .cooking, .health –, vagy szójátékkal is élhetünk, a lépj.be domain mintájára.

Átirányítás fontossága

Amennyiben számokat tartalmazó domain nevet választunk, érdemes elgondolkodni azon, milyen formában tegyük mindezt. Gyakorlatilag a betűvel kiírt verzió is használható, illetve számokat is tartalmazhat a név, viszont csupán hallás után elég nehéz eldönteni, hogy mit fognak írni az emberek a címsorba. Éppen ezért ilyen esetekben érdemes mind a két verziót beregisztrálni és egyiket a másikra irányítani, így nem esünk abba a hibába, hogy látogatókat veszítünk emiatt.

Ugyanez a helyzet a félreérthető, esetleg ugyanúgy hangzó, mégis másképp írt szavak, kifejezések esetén. Gyakran előfordul, hogy a konkurencia lefoglalja a versenytársaihoz hasonló, félrehallásból, elgépelésből származó domain verziókat és így a forgalmat a saját weboldalára, blogjára tudja irányítani. Igyekezzünk ezt elkerülni.

Saját név használata

Sokszor láthatjuk, hogy saját nevet használnak domainként a bloggerek. Ez is egy jó megoldás abban az esetben, ha a név és maga a személy alkalmas arra, hogy márkává váljon. Számos üzleti lehetőség mindezt indokolttá is teheti. Amire figyelnünk kell, az nem más, mint a nemzetközi piacokra való tejeszkedés. Amennyiben ilyen céljaink vannak, át kell gondolnunk, hogy a nevünk megállja-e a helyét a különféle célpiacokon. Illetve másik buktató lehet, ha olyan gyakori vezetéknév, keresztnév kombinációval rendelkezünk, amely már foglalt több végződéssel is. Ekkor célszerű inkább mást választani, nem pedig kötőjeles, vagy egyéb verziókat keresni, hiszen nagy lesz az esély az összetévesztésre.

A legfontosabb tehát, hogy az üzleti célú blogunkhoz olyan domain nevet válasszunk, amelyet könnyű megjegyezni és leírni, nem feltétlenül kell ragaszkodnunk ahhoz, hogy jelentése utaljon a témára. Jó márkaépítéssel sikerre vihetjük a blogot. Amennyiben megvan a tökéletes név, foglaljuk le minél előbb!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Sebők Beatrix

A Rackhost.hu marketing menedzsereként közel áll hozzám az online marketing és a tech témakör egyaránt. Céges szinten több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezünk a szerver hoszting területén. 2011 …


Címkék: blog, domain