Amíg, nem is olyan régen, szinte csak egyetlen képernyő uralta életünket, addig mára már leginkább négy képmegjelenítőt bámulunk mindennapjaink során. Kiváló kérdés, hogy ezek közül melyik számít elsődlegesnek, vagyis a legfontosabbnak, számunkra (és persze a hirdetők számára) legértékesebbnek? Egy a 18-36 esztendős korosztály képviselőinek körében készített közelmúltbeli brit felmérés szerint ma már egyértelműen a mobiltelefon az elsődleges kijelző, és jelentősen lemaradva csak ezután következik a számítógép, illetve ez után (!) a televízió. Ellenben, ha a 18-55 éves korosztályt tekintjük, akkor ez esetben még a számítógép tanyázik az első helyen, és ezután következik a sorban az okostelefon, majd pedig a tévé. A kérdés pontos megválaszolása tehát eléggé nagy kihívás: a piaci szereplők pedig értelemszerűen azon fáradoznak, hogy mihamarabb megadják rá a korrekt és piacképes választ.
A témával kapcsolatban Tinnyei Istvánt, a Sanoma Media Budapest mobilmédia csoportvezetőjét kérdeztük.
– Hazánkban válhat-e a mobil és a tablet elsődleges képernyővé? Jelenleg körülbelül milyen erőviszonyok uralkodnak?
– Sok háztartásban már most elsődleges képernyő a mobil és a tablet. Ezek a hordozható eszközök első körben az asztali PC-ket és a notebookokat váltották le, de szép lassan haladnak tovább. A TV uralma egyelőre még tart, de pár éven belül a családok nem biztos, hogy egy eszközön és ugyanazt a tartalmat fogják eseti főműsoridőben nézni. Változnak a tartalomfogyasztási szokások, igények. Az emberek egyre kevésbé szeretik az előre meghatározott műsorfolyamokat és egy időben több eszközt használva fogyasztanak tartalmat, ezek a trendek azt mutatják, hogy szép lassan terelődik át a figyelem fókusza a mobil eszközökre. Ez a trend nem országfüggő, globális jelenség, jobb ha megbarátkozunk vele itthon is.
– Léteznek olyan konkrét tartalomtípusok, melyek kiemelt eséllyel tehetik elsődleges képernyővé a mobil készülékeket?
– A mobilitás nem tartalmi kérdés, hanem életforma. Nem valamely specifikus tartalom viszi előre piacot, hanem a tartalomfogyasztási szokások változása. Természetesen vannak mobil releváns élethelyzetek, amelyben nem is helyettesíthető a mobil más eszközzel, de meggyőződésem, hogy nem egy tartalomtípus okoz forradalmat.
– Hirdetési szempontból a felhasználók mennyire fogadják el a mobilokon, tableteken felbukkanó reklámokat, illetve ezek mennyire lehetnek hatékonyak?
– A felhasználók hozzászoknak a reklámokhoz a mobil felületeken is, pár éve még abban bíztak a mobil tartalmak gyártói, hogy a mobil esetében sikerül megakadályozni a ingyenes tartalomelérés terjedését és komoly user árbevételeket sikerül generálni. Mára nagyjából kiderült, hogy a mobil - ha a tartalomszolgáltatás oldaláról közelítem - gyakorlatilag az internet sorsára jutott, és ugyanúgy hirdetés-finanszírozott modellben működik, mint a desktop web. A mobil hirdetéssel kapcsolatban a felhasználók reakciói az első időkben elutasítóbbak voltak, mára azonban megszokták a megjelenéseket. A mobil hirdetések mindezek mellett hatékonyabban érnek célba, mint desktop társaik, a célozhatóság miatt ráadásul kiszélesedtek a reklámozók lehetőségei is.
– A mobil vonulat veszélyt jelent-e a többi készüléken történő tartalomfogyasztásra, vagy épp ellenkezőleg, esetleg felpörgetik az egyéb készülékek használatát?
– A felhasználók multi usage üzemmódba kapcsoltak, tévézés közben okostelefonokat vagy tableteket nyomkodnak, és még a számítógépük mellett ülve is percenként csekkolják a mobiljukat. A figyelem megoszlik, ennek megfelelően kell tartalomszolgáltatói fejekben is megközelíteni az elérés kérdését. Hogy ez a megosztott figyelem melyik eszközre milyen hatást gyakorol, ez tartalom és felhasználó függő.
– Melyik modell tűnik mostanság életképesebbnek, a mobile first, vagy a cross screen?
– A klasszikus értelmezésben a mobile first csupán annyit jelent, hogy mobilból indulunk ki és nyitjuk ki az egyéb platformok felé a tartalmaink megjelenítésének lehetőségét, igény függvényében. Amennyiben úgy értjük, hogy mobile only vagy cross screen, akkor a véleményem szerint a világ a cross screen felé halad, nagyon egyedi, szinte ritka az igazán jól működő mobile only megoldás, az én fejemben ráadásul az élethelyzetekre adott válaszok uralják a mobilban való gondolkodást
– Holtidő média vonatkozásban mekkora szerepet játszhatnak a mobil eszközök?
– Nagyot! Ma gyakorlatilag nem látunk távolba révedő szemmel ülő utasokat a metróban, mindenki jó mobil zombi módjára lehorgasztott fejjel temeti magát a világító képernyőkbe (persze ebook readerek esetén nem világít a képernyő). Gyakorlatilag megszűnt a holtidő, holt percekről, pillanatokról lehet szó, és egy szűk csoport - a kütyümánia elutasítók - javítják vagy rontják csak a statisztikákat, de hónapról hónapra ők is egyre kevesebben lesznek.
Szerző: László Ferenc
A sanomás Tinnyei Istvánon kívül a Ringier részéről Sz. Nagy Tamás, illetve az ExtremeNetet képviselő Józsa Ferenc is kifejti majd álláspontját a március 13-án megrendezendő Mobile Hungary konferencia "Hagyományos média menni mobil" címet viselő, mindenképpen izgalmasnak ígérkező előadásán.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!