Ezeket az újításokat köszönhetjük a koronavírusnak

Ezeket az újításokat köszönhetjük a koronavírusnak
Bár továbbra is komoly fejtörést okoz a kereskedőknek a koronavírus-járvány, az e-kereskedelem felfutása mellett számos olyan innovációt is kikényszerített, amely a hagyományos bolti bevásárlás élményét is megváltoztatta.

Tavasszal a világszerte megtapasztalt komoly kijárási korlátozások során eddig soha nem látott szárnyalásba kezdett az online kereskedelem - írja a Kosárérték. Mivel az emberek többsége nem is tudott hagyományos boltba járni, a kényszer hatására legalább négy-öt év organikus fejlődése ment végbe az e-kereskedelem tekintetében néhány hónap alatt. Bár a kijárási korlátozások sokat enyhültek a nyári hónapokban, a második hullám hatására mind több országban jelentik be az újabb korlátozásokat, ezzel együtt a boltok továbbra is várják az egyre kisebb számban megjelenő, és egyre kevesebb időt az üzletben töltő vásárlókat.

A maszkviseléstől kezdve a boltokban alkalmazott higiénés szabályokon át a szigorú fertőtlenítési módszerekig egyre több, a digitális és az online kereskedelemben is megszokottá vált technológiai újítás érkezett.

Azt, hogy a társadalmi távolságtartásra buzdító felfestett jelek mellett lassan új normává válik a QR kódok használata, vagy a Scan, Pay & Go technológia még korai lenne kijelenteni. Az azonban biztos, hogy a lenti példák mindegyike, szinte egyik napról a másikra gyökeresen megváltoztatta korábban megszokott vásárlási szokásaink nagy részét.

Scan, Pay & Go

A Magyarországon elsőként széles körben a Tesco által bevezetett szolgáltatás a Scan&Shop mobilapplikáció volt, bár a hazánkban elérhető szolgáltatással még nem lehetséges közvetlenül az alkalmazásból történő fizetés. A Scan, Pay & Go lényege ugyanis pontosan ez: a vásárlók saját maguknak intézik a termékek vonalkódjának leolvasását és a fizetést is, teljes mértékben elkerülve a pénztárnál való várakozást. A checkout nélküli vásárlási folyamattal nagy mértékben csökkenthető a fertőzés esélye, a boltban kialakuló sorok és tumultus pedig szinte teljesen megszüntethető.

Európában az Asda bolthálózat vezette be szupermarketjeiben a Scan & Go Mobile mobilalkalmazást. A mára mind az 581 angliai egységben elérhető szolgáltatás révén teljesen kikerülhető a bolti alkalmazottakkal történő kommunikáció, és a cég szerint az applikáció sokat segít ügyfeleik költségeinek tudatosabb megtervezésében is.

Azóta számos más egyesült királyságbeli kiskereskedelmi egység is az Asda nyomdokaiba lépett, és a tavasz folyamán többek között a Spar szupermarket hálózatot birtokló The Henderson Group is bevezette írországi üzleteiben a scan&go technológiát, amelyet saját üzletei mellett további ezer független kiskereskedő partnere számára is elérhetővé tett. A Spar által fejlesztett applikációból akár otthonról is beszkennelhetjük az árut a kosarunkba helyezve, és házszállítást kérhetünk rá, vagy felvehetjük az áruház átvételi ponton.

Az Egyesült Királyságban többek között olyan cégek vezettek be hasonló rendszereket, mint a Marks & Spencer, vagy a Sainsbury’s szupermarketek. Az áruházláncok közel 770 üzletben gyorsították fel a járvány hatására a SmartShop Mobile Pay-re keresztelt rendszer bevezetését, amely máris 37% százalékkal növelte a lánc negyedéves forgalmát.

Bolti automaták

Az érintésmentes értékesítés hasonlóan nagy lendületet kapott, így az önkiszolgálásra alkalmas bolti automaták is visszakerültek a mindennapos kereskedelembe. A korábban leginkább csak üdítőket és édességeket áruló automaták mára már teljesen multifunkciós szerepben bevehetők: kereskedők akár gyógyszereket, salátákat, de még melegételeket is biztonságosan árulhatnak ezekből a rendszerekből.

A már említett Marks & Spencer már tavaly megkezdte a szendvicseket és frissítőket árusító automaták bevezetését. Németországban pedig az Aldi kísérletezik az éjjel-nappal üzemelő pékáru-automatákkal, amelyek 25-30 féle frissen sütött termékkel várják a vásárlókat a hét hat napján. De akár egészen meglepő áruk is kerülhetnek az automatákba. A Galeries Lafayette Paris Haussmann, a H&M csoport áruházlánca például az anyacég által gyártott drága kozmetikumokat is értékesíti automatából.

Az automaták persze nem jelentenek megoldást mindenkinek: egy kisebb kereskedő számára például a limitált hely miatt akadályba ütközhet egy ilyen beállítása. Ennek ellenére a koronavírus-járvány alatt érthető fontosságú a szerepük, és valószínűleg maradnak velünk a pandémia leküzdése után is. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!