Ennyibe kerül, ha szakemberre bízzuk a keresőoptimalizálást

Ennyibe kerül, ha szakemberre bízzuk a keresőoptimalizálást
Mi az a keresőoptimalizálás? Érdemes megtanulni a SEO-t? Spórolunk vele ha magunk végezzük? Ezekre a kérdésekre kaphatsz releváns és konkrét adatokkal alátámasztott válaszokat, ha velünk maradsz a cikk végéig – írja Boros Krisztián, a Hyper Marketing online marketing ügynökség vezetője. (Második felvonása egy hiánypótló cikknek – a szerk.)

A cikk első részében Boros Krisztián, a Hyper Marketing vezetője a technikai keresőoptimalizálás és az ON-Page SEO rejtelmeibe avatott be minket, érthetően!

OFF-Site SEO-linképítés

Mit is takarhat ez? A keresőoptimalizálással kapcsolatban, aki egy kicsit tájékozott, sokszor nem érti miért van arra szükség, hogy havonta foglalkozzunk az oldallal, úgy gondolják, beállítjuk szépen az előző 2 részt, és rendben vagyunk. Sajnos ez nem így van! Az előző 2 folyamat mondhatni szinte 100%-ban csak tőlünk függ, bármikor nekiállhatunk és megcsinálhatjuk.

Az Off-Site SEO-val viszont más a helyzet, ez olyan linkek elhelyezését jelenti, amik más domain nevekről mutatnak felénk a weboldalunkra. Most, ha logikusan belegondolunk, miért lenne kedve egy idegen embernek linkeket elhelyezni a saját oldalán, hogy segítse a link építésünk. Nyilván, ha valamilyen érdeke származik belőle. Például erősebb az oldalunk szakmailag, mint az övé, és relevanciát akar nyerni a saját iparágában, esetleg olyan tartalmat készítettünk, ami hiteles és egyedi.

De minek is kell ez a linképítés?

Nézzük meg ezt a rangsorolási tényezők súlyozásáról szóló képet.

Na hát ezért fontos!

Képzeljünk el egy pókhálót, aminek a közepén mi vagyunk a pók. Minél több link mutat ránk, annál könnyeben rátalálnak a termékeinkre, szolgáltatásainkra az érdeklődők, és nem mellékesen könnyeben mozog a Googlebot oldalról oldalra a weboldalunkon, és mások weblapjára, ha ezek a linkek megfelelő számban vannak. Szóval mi lehetünk az a körforgalom, amibe az összes út torkollik, ha jól csináljuk a linképítést. A más néven backlinkekkel így nem csak a rangsorolási helyezéseinket tudjuk erősíteni hatékonyan, hanem több forgalmat is generálhatunk, amiből nyilván több profitra is szert tehetünk. A keresőoptimalizálás így indirekt módon is pénzt hoz a konyhára.

Linkerősség, DA, PA, domain életkor, toxic score, spam score stb. Igen még nincs vége a SEO szakzsargonoknak, sajnos.

Kezdjük az alapoknál, hogy a link erősséget megértsük. A DA érték a rövidítése a Domain Authority kifejezésnek, amit a SEO-ban népszerű és sikeres MOZ hozott létre annak érdekében, hogy valamilyen szinten modellezni és értékelni tudja a Google rangsorolási tényezők szerint egy weboldal, domain teljesítményét. Ez az érték 0-100-ig mozoghat egy logaritmikus skálán, ami azt jelenti, hogy könnyebb 20-30-ra feltornázni ezt az értéket, mint 80-90-re. Ne áltassuk magunkat, hogy ez egy könnyű feladat, ez a szám egy sok értékből álló komplex mutató, amit nem egyszerű javítani. Itt jönnek szóba a külső linkek, esetleg a domain név életkora és így tovább.

Értelemszerűen, ahogy a nevében is benne van, eddig a domainről beszéltünk, most jön a DA értéknek a kis testvére, a PA érték, ami a Page Authority kifejezés rövidítése. Ez konkrétan egy adott domain egyetlen weblapjára számított érték, aminek az elve ugyanaz, mint előbb.

Megérkeztünk a linkerősség fogalmához, ami gondolom azért már körvonalazódik a nevéből is adódóan. Egyszerű is ez a keresőoptimalizálás ugye?

Itt jönnek képbe ismét azok a havidíjas SEO programok, amit már említettem, csak a linkek esetében ezek bonyolultabbak, mert nem mindegy, hogy milyen adatbázissal rendelkezik ez a program személy szerint. Sok keresőoptimalizálás szakember szerint a legjobb backlink-ellenőrző szoftver az Ahrefs, aminek az éves költségével így számolhatunk.

Ahrefs havi és éves díjak

Ezzel a szolgáltatással szépen ellenőrizzük a domain erősségét, ahova a linkünket el szeretnénk helyezni. Mennyi backlink mutat az oldalra, milyen a DA és PA érték, és milyen a Spam Score. Igen, az se mindegy, milyen minőségű linkek mutatnak egy oldalra. Hiába van nekünk 1500 linkünk egy domainnévről, aminek a témája a hattyúkról szól, de a mi profilunk egy könyvelő iroda. Ezt mutatja meg a Spam Score.

Nagyon fontos a minőségi linkek építése a keresőoptimalizálásban, és ezt a Google szakemberei hangsúlyozzák is Twitteren újra és újra. Nem elég már keresnünk linkgyűjtő oldalakat, mint régen, amióta a Google Pingvin algoritmusa megérkezett 2012-be, azóta vadássza az ilyen oldalakat, és keményen bünteti is a rangsorolásnál, sőt nem egy esetről lehetett hallani, hogy a teljes indexelésből ki lett zárva egy honlap emiatt.

Az sem mindegy, hogy az összes backlinkünk egy domainről származik-e, vagy mindegyik különálló weboldalról jön. Sokkal nagyobb értéket tulajdonít a Google olyan 2 linknek, ami 2 különböző domainről mutat felénk. Konklúzió, hogy 10 erős link sokkal többet ér, mint 100 gyenge.

Igazából eddig még semmilyen SEO link építést nem csináltunk, „csak” kifizettünk az Ahrefs legkisebb csomagjára az egy éves, 280 000 Ft-os díjat, és elkezdtük ellenőrizni az oldalakat. Izgalmas is ez a keresőoptimalizálás. Vajon megéri megtanulni? Végén kiderül.

Gondolkodsz még rajta, hogy megtanulsz kereső optimalizálni?

Nézzük a broken link építést a keresőoptimalizálásban. Ne gondoljuk, hogy ez egyszerűbb lesz. A broken linkek magyar megfelelője: törött linkek. Általában megszűnt weboldalak vagy valamilyen URL cím megadási hibák, esetleg átirányítási problémák miatt keletkezhetnek. Ez azt jelenti, hogy az elhelyezett hivatkozásokra, ha rákattintunk, valamilyen hibakódot kapunk, például 404-es betöltési hiba.

Tehát szükségünk lesz egy programra, ami megvizsgálja azt a domain nevet, amit kiszemeltünk, és az ilyen hibákat keresi. Van jó hírem is! Van ingyenes is, ilyen az online brokenlink checker, ami segítségünkre lehet, de van rossz hírem is: lassú és nem olyan megbízható, mint a már említett Ahrefs.

Mindegy is, vegyük úgy, hogy megtaláltuk a hibás oldalt. Mit teszünk? Felvesszük a kapcsolatot ismét a weboldal szerkesztőjével és várunk. Nem, nem várhatunk, ismét cikket kell írnunk, ami ugyanúgy elvehet összesen egy napot, vagy többet is, mert nem mondhatjuk, hogy csak úgy hivatkozzon ránk.

Valószínű, hogy ez a hibás link egy szöveg közepén van, amihez kapcsolódnia kell a témánknak, ezért készítenünk kell egy pontosan olyat. Az sem lehet garancia, hogy ha felhívjuk a hibára a figyelmet, hogy hivatkozni is fognak ránk. Talán 10-ből 2x szokott összejönni.

Nagy vonalakban, sok mindent kihagyva, éppen, ami eszembe jutott a SEO elemekből, ezekből épül fel a keresőoptimalizálás. Most fújtam egyet én is!

Levezetésképpen összegezzük az egészet. Megtérül-e a SEO, ha saját magunk végezzük? Megéri megtanulni a keresőoptimalizálást, hogy pénzt spórolj vállalkozásodnak? Vagy nem is olyan nagy költség a munka és eredmény fényében egy SEO szakember havidíja?

Átlagosan a weboldalak nagysága a meghatározott célok alapján változik, és hozzá alkalmazkodik a keresőoptimalizálási munka is. Vegyünk csak egy nem túl nagy átlagos honlapot, ami esetleg egy fő oldalból és mondjuk még 4 aloldalból áll.

Az órákat muszáj lesz pénzé alakítanunk, mert ugye bár beszéltük: az idő pénz. Ezt a jelenlegi Magyarországi minimálbér nettó órabérével fogom számolni, amit eleve nem gondolhatunk komolyan, hogy egy cég vezetője ennyit keres, de szeretném kisarkítani, hogy még így is hogy fogunk kijönni végeredménybe.

Ez az órabér kerekítve nettó 860 Ft! Hát akkor kezdjük...

Technikai keresőoptimalizálással töltött idő és pénz

Elkezdjük a technikai beállításokat, megvizsgáljuk az oldalakat technikai SEO szempontból menüpontonként, ha mindent ténylegesen be akarnánk állítani, és nagyon optimista akarok lenni, talán 16 óra alatt (2 munkanap) meg lehetne csinálni. Összesen ez 5x16 óra azaz 80 óra.

Ne felejtsük el, viszont, hogy ezeket a hibákat normálisan a SEMRush-al tudjuk elemezni, aminek a havidíja 28.000 Ft. A SEO programot tudni kell kezelni, és mivel angol nyelvű, ez is problémát okozhat. Arról nem is beszélve, hogy ha nem ismerjük a weboldal editor admin felületét, azokkal is napok telhetnek el, hogy megtanuljuk szerkeszteni saját honlapunk, de ezeket inkább bele se számolom, vagy például a programozói ismereteket.

Technikai-SEO munka és pénz összegzés:

Eltöltött munka idő: 80 óra X  860 Ft = 68.800 Ft

SEMRush havidíj: 28.000 Ft

Összesen: 96.000 Ft

Tartalmi keresőoptimalizálással töltött idő és pénz

Készen vagyunk a háttér SEO munkával, elkezdjük a tartalmak gyártását. Ahogy fent már beszéltük egy jól optimalizált cikk megírása, ha 700 szó körüli, az olyan 2-3 óra, de számoljunk nyugodtan 3 órával, mert az a 700 szó szinte biztosan nem lesz elég. Megírtuk a tartalmat, most szépen jön a grafikai megtervezése az oldalnak. Képek tömörítése és elnevezése, bekezdések, tagoltság, szín összhangok, kulcsszó sűrűség és stb. Erre is nyugodtan számolhatnánk annyit, de legyen csak 2 óra, akkor összeségében 5 óra alatt megcsináljuk az egyik menüpontot, de ugye nekünk van 5, azaz 25 óra. Beleszámolhatnánk a SEMRush havidíját ugyanúgy ide is, mert ha normálisan szeretnénk ellenőrizni a szöveget, szükségünk lehetne rá, de nem teszem. Az önálló tartalmi keresőoptimalizálás elemzés a program nélkül, azok is plusz órák lennének, de ezt sem fogom számításba venni.

ON-Page SEO munka és pénz összegzés:

Eltöltött munka idő: 25 óra X  860 Ft = 21.500 Ft

Összesen: 21.500 Ft

OFF-Site SEO-val és link építéssel töltött idő és pénz

Most jön a keresőoptimalizálás fekete levese. El is kezdhetjük a linképítési stratégiánkat, amit már levezettünk, hogy mennyire komplikált lehet a fehér kalapos módszerekből összeállítva, amiket hosszú távon érdemes is használni. Vegyük elő akkor az erre célra megbeszélt, backlinkre a legnagyobb adatbázissal rendelkező Ahrefs programunkat, amiért havidíjba a legkisebb csomagért is ugyanúgy 28.000 Ft fizetünk ki, és kezdhetünk elemezni és keresgélni.

Keresgélés, na igen, ha nem tudjuk mit és hogyan, nincsen egy linképítési sablonunk kialakítva, hát, meg sem tudom becsülni, hogy az mennyi idő, de sok, nagyon sok. Inkább ne számoljuk bele a kiszámolósdinkba!

Menjünk tovább, megvan az oldal, felvesszük a kapcsolatot a weboldal szerkesztőjével, és elkezdjük írni azt a SEO-cikket, amire 7 órát nyugodtan számolhatunk. Na már most, azért egy havi 5 linket csak jó lenne elhelyezni, ha már 5 oldalunk van, akkor erősítsük mind az ötöt. Nem mondanám ezt olyan soknak a backlink számokból kiindulva, de maradjunk kicsibe. Ez havi 5 link, ami 5x7 óra azaz 35 óra.

OFF-Site SEO munka és pénz összegzés:

Eltöltött munka idő: 35 óra X  860 Ft = 30.100 Ft

Ahrefs havidíj: 28.000 Ft

Összesen: 58.100 Ft

Nagyon sok munkaórát bele sem számolva és más háttér tudások elsajátítását sem nézve kijött nekünk egy szép 175.600 Ft-os keresőoptimalizálási havidíj, amit egy kisebb 5 menüs weboldalra számoltunk a Magyarországi minimálbér nettó órabérével. Igen ennyi!

Beszéltünk itt a munkákról és programokról, de azt nem említettük meg, hogy ezeket valakitől meg is kéne tanulni, ami nyilván ismét csak idő és pénz. Ha pedig pénzt akarunk spórolni ezen is, akkor még több idő!

Most akkor kérdem én? Megéri megtanulni ezt a SEO szakmát egy vállalkozónak vagy egy cégvezetőnek, ha nem ezzel szeretne foglalkozni csak a saját oldalát kellene kereső optimalizálni?

Nem fogok én válaszolni rá, döntse el mindenki maga, úgy hogy a fenti adatokba nagyon sok mindent nem számoltunk bele a kijött SEO havidíjba!

A cikknek a bővített változatát elolvashatjátok a Megéri-e megtanulni a keresőoptimalizálás cég vezetőként? hivatkozáson. Részletesebb technikai, tartalmi és linképítési elemekkel.

Olvassátok rendszeresen a Digital Hungary-t vagy iratkozzatok fel hírlevelünkre, ha szeretnétek naprakészek lenni az online marketingben.

A cikket támogatta a Hyper Marketing online marketing ügynökség.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Boros Krisztián

Keresőoptimalizálás és digitális marketing szakértő. Mindig rendszerekben próbál gondolkodni globális látásmóddal ötvözve. Az online marketing területén olyan stratégiákat igyekszik ...