Egy pillantás is elég az adattolvajoknak

Bizalmas információk, jelszavak, szakmai titkok: a nyilvános helyeken, sőt a munkahelyünkön is áldozattá válhatunk.

Nyaraláskor és munka közben is érdemes védekeznünk: a Ponemon Intézet 3M által szponzorált felmérése szerint 10-ből 9-en tapasztalták már, hogy belenéztek a laptopjukba, amikor nyilvános helyen dolgoztak.

Digitalizálódott világunkban ma már sokan nincsenek munkahelyhez kötve, és a legkülönbözőbb helyeken – kávézóban, étteremben, parkban vagy éppen a reptéren – dolgoznak. A szabadsággal azonban az is együtt jár, hogy a körülöttünk lévő emberek könnyedén ráláthatnak digitális eszközeink képernyőjére, a vizuális hackerek pedig éppen ezt használják ki. A jogtalan információszerzéshez nem feltétlenül van szükség egy jól megszervezett kibertámadásra: elég, ha nem védjük megfelelően eszközünk képernyőjét. A szakmai titkok mellett a jelszavak és egyéb magáninformációk sincsenek biztonságban, ez pedig mindenkit érint, aki nyilvános helyen mobilozik vagy laptopozik.

A Ponemon Intézet kutatása elgondolkodtató eredményeket hozott: az alkalmazottak 59%-a dolgozik rendszeresen az irodán kívül, de csak 21%-uk figyel oda a vizuális adatvédelemre. Sokan közülük érzékeny információkat (pl. bankkártyaadatokat, TAJ-számot, jelszavakat) is megjelenítenek eszközeiken nyilvános helyen, ami különösen nagy kockázattal járhat. Így ha például éppen a reptéren várunk a gépünkre, a strandon mobilozunk vagy egy étteremben tartunk prezentációs meetinget, fontos, hogy gondoljunk a biztonságra.

Kísérlet bizonyította, milyen veszélyt jelent a vizuális hack

A bizalmas adatok egy egyszerű irodai séta során is könnyedén begyűjthetőek, a vállalatok pedig nincsenek megfelelően felkészülve a vizuális hackerekre. Ez derült ki a Ponemon Intézetnek a 3M megbízásából szervezett globális kísérletéből, amely során egy beépített vizuális hacker Kínától kezdve Németországon át az USA-ig 8 országban próbált meg vállalatok irodáiban sétálgatva, a képernyőket és dokumentumokat nézegetve bizalmas információkat szerezni.

Hihetetlen, de az esetek közel felében kevesebb mint 15 perc alatt sikerrel járt, és a próbálkozások 91%-ában sikerült információt szereznie. Az egyik legnagyobb veszélyforrást a munkavállalók gépének képernyője jelentette, a megszerzett bizalmas információk 52%-át ugyanis innen sikerült lelesni. Ráadásul az így elért adatok 27%-a bejelentkezési vagy pénzügyi jellegű információ, illetve bizalmas dokumentum volt. És ha azt gondolnánk, hogy a kollégák közbeavatkoztak, tévedünk: az esetek többségében (68%) észre sem vették, mi történik, vagy legalábbis nem szóltak rá a hackerre. Ahogy az eredmények mutatják, csakis rajtunk áll, hogy megvédjük adatainkat: egy vonaton, parkban vagy repülőn ülve is hasonló veszélynek vagyunk kitéve, hacsak nem előzzük meg az adatlopást egy okos trükkel.

Erre is létezik hatékony megoldás: trükkös fólia a képernyőn

Azon túl, hogy jobban odafigyelünk, hol és mikor nyitunk meg érzékeny információt tartalmazó oldalakat vagy dokumentumokat, praktikus és hatékony megoldást jelenthetnek az e téren piacvezető 3M™ fekete betekintésvédelmi és kijelzővédő fóliái. Speciális optikai technológiájukkal könnyen kijátszhatjuk a kíváncsiskodó tekinteteket: míg mi szemből tökéletesen látjuk, amivel éppen dolgozunk, a fólia a  30°-os oldalszöget elérve feketévé válik, illetve a 60°-nál nagyobb látószögű oldalsó nézeteknél hatékonyan takarja a képernyőt. A fóliák emellett a fizikai sérülés és a képernyő-tükröződés ellen is védenek, így sokkal nyugodtabban élvezhetjük a kikapcsolódást utazás vagy nyaralás közben, illetve hatékonyabban koncentrálhatunk a munkánkra.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!