CLS – a betűszó, melyet érdemes megjegyeznie minden e-kereskedőnek

CLS – a betűszó, melyet érdemes megjegyeznie minden e-kereskedőnek
Szakértők szerint rövid időn belül a Cumulative Layout Shift lehet az a legfontosabb mutató, amely alapján a Google rangsorolni fogja az oldalakat.

A vizuális stabilitás, azaz a Cumulative Layout Shift (CLS) az a mutató, melyet a Google a felhasználói élmény osztályozására alkalmaz, és iparági szakértők szerint 2021-től ez lehet az egyik legfontosabb tényező a keresőoptimalizálásban a page ranking szempontjából – írja cikkében a Kosárérték.

A CLS az oldal vizuális stabilitását méri. A weboldalak betöltése közben egy-egy komponens pozíciója időközben megváltozik, például egy feljebb lévő kép lassabban töltődik be, majd betöltés után minden elemet lejjebb tol, így végül nem arra a tartalomra klikkelünk rá, amelyre szerettünk volna. Ez a jelenség leginkább a dinamikusan betöltődő tartalmak esetében lép fel (képek, videók, űrlapok), de bármilyen, nem megfelelően paraméterezett összetevő esetében előfordulhat.

A változás minimalizálása a legoptimálisabb felhasználói élmény (UX) elérésének szempontjából fontos. A jó hír az, hogy ezek kódolási problémákra vezethetőek vissza, így minden esetben orvosolhatóak.

Így mérik
A CLS kiszámítására alapvetően két fajta mérőszámot használ a Google: az Impact és a Distance Fractiont. Az Impact Fraction az a szám, mely azt mutatja meg, hogy mekkora az instabil elemek aránya a nézetablakban. Viewport (vagyis nézetablak) alatt a mobil képernyő felhasználó által látható része értendő.

Annak kiszámítását, amikor egy elem a letöltés után megváltoztatja a méretét, a Google a következő példával szemlélteti:

ha az oldal egyik eleme a nézetablak 50 százalékát teszi ki a betöltés kezdetekor, de utána csak 25 százalékot tesz ki, akkor a két százalékos értéket összeadva 75 százalékot kapunk, amelyet aztán 0,75-ös értékként lát a kereső motorja.

A második metrika, amely befolyásolja a CLS értékét, a Distance Fraction. Ez azt mutatja meg, hogy a betöltés során az eredeti pozíciójához képest milyen távolságra helyezkedik el az adott elem. A fenti példánál maradva ez 25 százalék, azaz 0.25-ös érték.

A Cumulative Layout Score ennek a két értéknek az összeszorzásából kapható meg, a fenti példánál maradva tehát: 0.75 x 0.25 = 0.1875

E-kereskedőként nem feltétlenül feladatunk, hogy pontosan kiszámítsuk a CLS értékét, de nem árt észben tartani, hogy a Google egyre komolyabb jelentőséget tulajdonít ennek a tényezőnek. Előreláthatóan 2021-ben bekerül azok közé a paraméterek közé, amelyek jelentősen befolyásolhatják oldalunk Page Rankjét, illetve komoly hatással lehet arra, hogy milyen pozícióban jelenünk meg a Google találati listáin.

A teljes cikk a Kosárérték oldalán olvasható.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!