A vizuális stabilitás, azaz a Cumulative Layout Shift (CLS) az a mutató, melyet a Google a felhasználói élmény osztályozására alkalmaz, és iparági szakértők szerint 2021-től ez lehet az egyik legfontosabb tényező a keresőoptimalizálásban a page ranking szempontjából – írja cikkében a Kosárérték.
A CLS az oldal vizuális stabilitását méri. A weboldalak betöltése közben egy-egy komponens pozíciója időközben megváltozik, például egy feljebb lévő kép lassabban töltődik be, majd betöltés után minden elemet lejjebb tol, így végül nem arra a tartalomra klikkelünk rá, amelyre szerettünk volna. Ez a jelenség leginkább a dinamikusan betöltődő tartalmak esetében lép fel (képek, videók, űrlapok), de bármilyen, nem megfelelően paraméterezett összetevő esetében előfordulhat.
A változás minimalizálása a legoptimálisabb felhasználói élmény (UX) elérésének szempontjából fontos. A jó hír az, hogy ezek kódolási problémákra vezethetőek vissza, így minden esetben orvosolhatóak.
Így mérik
A CLS kiszámítására alapvetően két fajta mérőszámot használ a Google: az Impact és a Distance Fractiont. Az Impact Fraction az a szám, mely azt mutatja meg, hogy mekkora az instabil elemek aránya a nézetablakban. Viewport (vagyis nézetablak) alatt a mobil képernyő felhasználó által látható része értendő.
Annak kiszámítását, amikor egy elem a letöltés után megváltoztatja a méretét, a Google a következő példával szemlélteti:
ha az oldal egyik eleme a nézetablak 50 százalékát teszi ki a betöltés kezdetekor, de utána csak 25 százalékot tesz ki, akkor a két százalékos értéket összeadva 75 százalékot kapunk, amelyet aztán 0,75-ös értékként lát a kereső motorja.
A második metrika, amely befolyásolja a CLS értékét, a Distance Fraction. Ez azt mutatja meg, hogy a betöltés során az eredeti pozíciójához képest milyen távolságra helyezkedik el az adott elem. A fenti példánál maradva ez 25 százalék, azaz 0.25-ös érték.
A Cumulative Layout Score ennek a két értéknek az összeszorzásából kapható meg, a fenti példánál maradva tehát: 0.75 x 0.25 = 0.1875
E-kereskedőként nem feltétlenül feladatunk, hogy pontosan kiszámítsuk a CLS értékét, de nem árt észben tartani, hogy a Google egyre komolyabb jelentőséget tulajdonít ennek a tényezőnek. Előreláthatóan 2021-ben bekerül azok közé a paraméterek közé, amelyek jelentősen befolyásolhatják oldalunk Page Rankjét, illetve komoly hatással lehet arra, hogy milyen pozícióban jelenünk meg a Google találati listáin.
A teljes cikk a Kosárérték oldalán olvasható.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!