A tavaly októberben alakult Beyond Partners egy olyan piacra érkezett meg, ahol jónéhány szereplő van már hosszabb ideje, és mint Havasi Zoltán elismerte: közöttük vannak erős, komoly cégek is. „Éppen ezért szerettünk volna többet adni annál, hogy jól kiforrott eszköztárral és tapasztalt kollégákkal állunk be a stratégiai design tanácsadásba. Felismertük, hogy ahhoz, hogy valódi megoldások jöjjenek létre, nem elég eljutni egy koncepcióig még akkor sem, ha az valódi fogyasztói igényekre ad választ, megállja a helyét üzletileg és technológiailag is megvalósítható a megrendelőnek. Egész egyszerűen azért, mert sokszor a „business as usual” még a szakmaiságot és a legjobb szándékot is képes felőrölni a tanácsadók által javasolt és kidolgozott ötletek megvalósítása során. Éppen ezért az az indíttatás volt bennünk, hogy ne csak helyzetbe hozzuk a cégeket, hanem már a tervezési fázisban kezdjük meg a megvalósítás alapjait lefektetni, hogy ez a helyzet egy igazi ziccer lehessen” – fejtette ki a szakértő.
„A Beyond Partners-nél hisszük, hogy egy nagyszerű ötlet felismerése felelőséggel jár. Ha nem valósítjuk meg, azzal ellopunk egy esélyt a világtól, hogy jobb legyen.”
A fenti mottóval a nagyközönség a Digitális Akadémián ismerkedhetett meg – Zoltán előadásának leiratát az alábbi linken lehet elérni –, így egy fél pillanatig nézzük a csapatot. Havasi Zoltán mellett a nagyvállalati know how-t hozó és szervezet- és vezetőfejlesztőként dolgozó Dr. Molnár Imre és az egyik legtapasztaltabb service design tanácsadónak számító Turi Tamás van jelen alapítóként a Beyond Partnersnél, akikről bővebben korábbi cikkünkben lehet többet megtudni.
Az még „csak” frusztráló, ha látjuk, hogy mi lenne a jó irány, de mégsem indulunk el az úton
A csapat a megalakulást követően komoly kutatómunkába kezdett, hogy még jobban feltérképezze a hazai vállalati állapotokat. Ahogyan Havasi Zoltán fogalmazott, a beérkező adatokból már szépen kirajzolódnak a mintázatok, melyek a gondokat mutatják. Visszatérő elem volt, hogy az innovációt egyszerűen felőrölte a szervezet. Az még csak frusztrációt okoz, hogy többen is látják, hogy mi lenne a jó irány, de még sem haladnak felé. A számonkérés már komolyabb kellemetlenséget okoz, mikor kiderül, hogy a munkának és az időnek nem volt eredménye. Az viszont már több évre is megakaszthatja a céget, ha közben a konkurencia megvalósítja azt az ötletet, melyet korábban ők is felismertek – magyarázta a szakember.
Mindegy, hogy kkv vagy multi
Az egyik felismerése a csapatnak az volt, hogy mérettől függetlenül, legyen szó 500 fő alatti kkv-ról vagy ezreket foglalkoztató multiról, az innovációs folyamatok hosszabbak, mint a cégek terminusai. A nagyvállalatoknál nem nézik el a korrekciós hiba méretű eltéréseket sem, nincsen megelőlegezett bizalom – magyarázta. Magyarán a negyedéves számok teljesítése felülírja a hosszútávú tervek megvalósítását. A kisebb cégeknél pedig már az erőforrások korlátolt hozzáférhetősége okozza a „kockázatok” kerülését, de itt is meglehetne a kezdeményezési képesség – tette hozzá.
A céges kultúrának is változnia kell!
A szakértő hosszasan fejtegette, hogy a fentiek hogyan kötik gúzsba a változtatni akarók kezét, hiszen a munkatársak inkább bele sem kezdenek. Havasi Zoltán szerint a (regionális) vezetőknek fel kéne ismerniük, hogy a hibalehetőségnek nemhogy megbocsájthatónak kellene lennie, hanem elvártnak. Az, hogy minden negatívum drámaként van értékelve, megöli a jobbító gondolatokat – tette hozzá.
Ugyanakkor vannak, akik felismerik, hogy mindig lesz valaki, aki ugyan azon dolgozik mint mi, és ezért fájni fog, ha elmarad az innováció. Sőt, arra is van példa, hogy hazánkban a méretéből adódó marginalitás helyett, inkább a kísérletezési lehetőséget látják meg. Hiszen itt kisebb a hiba mérete, ha úgy alakul a dolog – magyarázta.
Nagy lépések és gyors sikerek
Mint elmondta, a Beyond Partners olyan nagyvállalatokkal tud együtt dolgozni, ahol szeretnék, hogy komplex üzleti problémáikra, valós fogyasztói igényeken alapuló ötletek jöjjenek létre és azok maradéktalanul meg is valósuljanak. Ha megvan az elkötelezettség a változtatásra, és elfogadják, hogy jellege miatt nem feltétlenül a tárgyévben érzékelhető az innováció teljes haszna, akkor már hamarabb is lehet kisebb sikereket elérni, ami megmutatja munkánk értékét – zárta gondolatát Havasi Zoltán.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!