Az ügyfélélmény uralja a bankszektor digitalizációját

Az ügyfélélmény uralja a bankszektor digitalizációját
A pénzügyi applikációknak természetükből fakadóan kell egyszerre gyorsnak és könnyen használhatónak lenniük, miközben összetett szabályrendszereknek, biztonsági előírásoknak felelnek meg. Az intuitív felhasználói felületek, a mesterséges intelligenciára épülő azonosító folyamatok, valamint a szolgáltatások teljes digitalizálása meghatározza a bankszektor fejlődését. Ezen innovációs folyamatok fő mozgatórugója az állandóan formálódó elvárások az ügyfelek részéről, derül ki a Liferay Digital Talks soron következő adásából.

A Liferay Hungary újonnan indult, különböző iparágak digitalizációs trendjeit bemutató videósorozatának legújabb adása a bankszektor pandémia alatti és az ezt követő digitalizációs kihívásokat ismerteti.

A technológiai fejlődés előrehaladtával a bankról alkotott hagyományos kép, azaz a hatalmas márvány épület, ahová személyesen kell ellátogatnunk, ha bankszámlát nyitunk vagy pénzt tervezünk kivenni, folyamatosan változik. Már napjainkban is, de az idő előrehaladtával még inkább, ez a robosztus intézmény a zsebünkbe vándorol.

Az életszerű helyzetekre kell választ adni

Ahogy a mobiltelefon kezdi felváltani a pénztárcát, úgy növekednek az elvárások is az applikációkkal szemben. Egyrészt, meghatározó az, hogy az adott intézménynek legyen mobilalkalmazása. Másrészt, szélesedik azoknak a szolgáltatásoknak a palettája, amelyet egy applikáción belül szeretnének elérni az ügyfelek. A pénzügyi tranzakciók önmagukban csak ideig-óráig elegendőek egy folyamatosan változó digitális környezetben. Egy platformnak minél több innovatív megoldást kell ajánlania, például a tömegközlekedés, vagy akár a biztosítások tekintetében.

Végül, ezeket a funkciókat olyan módon kell az adott szolgáltatónak prezentálnia, hogy az bármiféle használati utasítás nélkül, pillanatok alatt értelmezhető legyen. Egy releváns banki applikáció feladata, hogy az intuitív felhasználói felületen olyan praktikus eszköztárat biztosítson, amely a mindennapos ügyintézést könnyíti meg.

A biztonság továbbra is meghatározó

Az egyszerűségre való törekvés jelenti egyben a legnagyobb kihívást is a banki applikációk, felületek tekintetében. Egy teljesen online számlanyitás esetén, amikor a felhasználó az egész igénylési, azonosító és ellenőrző folyamatot digitálisan viszi végig, akkor a háttérben olyan összetett és mesterséges intelligenciát igénylő műveletek mennek végbe, amelyekből a felhasználó semmit sem érzékel.

Ettől azonban nem lesz kevésbé biztonságos, hiszen a sokrétű és bonyolult banki környezetet teremtő szabályrendszerek a digitális megoldásokban sem tűnnek el. Az eljárások fejlesztéséhez számos törvényi előírást, jogszabályi megfeleléseket, valamint az MNB követelményeit is figyelembe kell venni.

Az ügyfélélmény ösztönzi a digitális fejlődést

Az ügyfélélmény és a digitalizáció kéz a kézben jár, hiszen a digitális, az ügyintézést könnyítő megoldások teszik lehetővé a minél magasabb elégedettségi szintet. Ugyanakkor, pontosan ez a siker tényező az, amelyik új és magasabb szintű elvárásokat generál a felhasználókban. Ahogy az ügyfelek hozzászoknak az adott megoldásokhoz, és egyre inkább a mindennapjaik részét képezik, úgy változnak az elvárásaik is. Egy funkció ma lehet, hogy kiemelten teljesít, és akár versenyelőnyt is jelenthet, azonban egyáltalán nem biztos, hogy ez egy év múlva is így lesz.

Következő két év kihívásai a bankszektorban

Az út tehát abba az irányba vezet, hogy a digitális bankolás minél könnyebb, időhatékonyabb, és otthonról elvégezhető opciókat nyújtson. Mindeközben az is feladata, hogy megtalálja az egyensúlyt korunk egyik legnagyobb kihívása, a technológia és az emberi tényezők, értékek között.

„Ha kifejezetten a mi szervezetünket nézem, akkor a digitalizáció és a személyes kapcsolat közti harmónia megteremtése az eddigi működésünk újragondolását jelenti. A bankfiókok, mai nevükön ügyfélpontok elsődleges feladata a személyes ügyintézés és információnyújtás volt. A pandémia 15 hónapja alatt az innovatív megoldások kifejlesztése, egyes pénzügyi tranzakciók digitalizálása mintegy 2,5 évnyit fejlődött. Persze így az ügyfélpontok szerepköre is módosult, s eltolódott abba az irányba, hogy a tanácsadás mellett a digitális szolgáltatások használatában és kérdéseiben nyújtson segítséget az ügyfeleknek." – magyarázza Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!