A világháló gazdasági fejlődése óhatatlanul magával vonja a piac töredezettségét. Egyes hatások felhasználóként személyesen is érintenek minket – a figyelmünket és az időnket egyre több felé kell osztanunk –, más folyamatok pedig az üzleti életet nehezítik meg. A fragmentáció azonban összességében egy pozitív folyamat, ami inkább lehetőségeket teremt számunkra, mint akadályokat.
Sokan emlékezhetnek még rá, amikor tavaly bejárta a világhálót a moduláris okostelefon ötlete. A Phoneblocks koncepció lényege az volt, hogy egy olyan eszközt hoznak létre, amely modulárisan épül fel a különböző elemekből, így egyrészt a felhasználó a saját felhasználási céljai szerint szerelheti össze készülékét, másrészt pedig egy alkatrész meghibásodása esetén nem kéne az egészet lecserélni. Az ötlet azonnal számos támogatóra talált az interneten, összesen már több mint 900 ezren álltak a projekt mellé, köztük a nemrég a Lenovo által felvásárolt Motorola is.
Az aktuális webhasználási szokások tükrében nem meglepő, hogy a felhasználók (lakosságiak és üzletiek egyaránt) egyre nagyobb hányada vágyik valamilyen egységesedésre az internet világában. A kétezres években azt tapasztaltuk, hogy több minden a böngészőbe került (például a levelezés, sok játék), évről-évre egyre kevesebb alkalmazást használtunk azon kívül. Aztán megérkezett az okostelefon és a táblagép, és minden megindult a teljes szétesés felé: egyes alkalmazások előnyeit a táblagépen tudjuk a leginkább élvezni, másokat okostelefonon, viszont még mindig számítógépet kell ragadnunk néhány feladathoz. Ezzel párhuzamosan pedig a korábban egységes applikációk is elkezdetek széthullani: a Facebookból kivált a Pages, a Messenger, és az Egyesült Államokba már megérkezett a legújabb, a Paper
A fragmentációt a működési környezet változásai indukálták. A készülékek újabb generációi folytán a hardver szintjén is egyre többféle paraméterhez kell alkalmazkodniuk a vállalkozásoknak, erre rakódik rá még a különböző szoftverekből fakadó eltérő adottság. Ráadásul mindig érkezik újabb szereplő a piacra, tavaly például a Tizen és a Firefox operációs rendszerek jelentek meg. Mindez még tovább folytatódik, hiszen sok fizetős alkalmazásból létezik teljes vagy ’lite’ verzió, a felhasználói szokások miatt pedig elképzelhető, hogy a nyelv vagy a stílus további töredezettséget okoz. Egyes számítások szerint a készülékek 90%-os elérésnek optimalizációjához 331 különböző modellt kell létrehozni – és akkor most gondoljunk bele, mennyi fejlesztői feladattal jár ezek frissítésének kidolgozása.
A fejlesztők számára a készülékek fragmentációja komoly fejtörést tud okozni. Különösen a kisebb, független start-upok számára jelent leginkább akadályt az eszközök széleskörű elérése, de még a nagyobb cégek számára is komoly megterhelést jelent anyagi, időbeli és humánerőforrás tekintetében a teljes optimalizáció számára például rendkívül kemény akadályt jelentett a teljesen Android-kompatibilis Angry Birds elkészítése.
A szoftvervilágon kívül milyen egyéb hátrányokkal jár a fragmentáció? Megnehezíti az üzleti tervezést, hiszen ki kell kalkulálnunk, hogy megéri-e még egy újabb platformra elvégezni az optimalizálást. Hasonló okokból a projektmenedzsment is összetettebb feladat a rengeteg felmerülő akadály miatt. Bonyolultabb a tesztelés, megnöveli a hibák előfordulásának valószínűségét, de még a marketing-kommunikációra és az imázsra is kihathat, ha a felhasználóknak valóban hibátlan és egyedi, személyre szabott szolgáltatást kívánunk nyújtani, márpedig erre egyre nagyobb az igény.
Persze nem csak negatív oldala létezik a fragmentációnak: ha jól tudunk alkalmazkodni a kialakult helyzethez, akkor a cégünk még eredményesebb lesz. A VentureBeat öt pontban foglalta össze a fragmentáció előnyeit: egyrészt a hatalmas alkalmazás-tenger tagoltsága révén választhatjuk azt, hogy egy kisebb tóban, kevesebb hallal megküzdve érünk el kimagasló eredményt, majd annak hullámán hódítjuk meg az egész óceánt. Másrészt a piac tényleg óriási, abból egy kis szelet is hatalmas összegeket jelent cégünknek. Harmadrészt a töredezettség azt is jelenti, hogy könnyebben tudjuk pozicionálni a termékünket, hasonlóképpen a megfelelő pénzügyi irányt is könnyebben jelölhetjük ki. A hatalmas méretek pedig arra ösztönöznek minket, hogy másképp gondoljunk, próbálgassunk, mielőtt veszünk, ellenőrizünk, legyünk alaposabbak – a felsoroltak nemcsak a virtuális világban tesznek minket eredményesebbé.
A problémákra a megoldást ugyanaz adja meg, ami generálja: az internet. Egyrészt a fejlesztői gondjainkra is léteznek már megoldási kísérletek, a személyes gondjainkra pedig használhatunk időmenedzsment-alkalmazásokat, naptárat, rss olvasót. Összességében pedig hiába létezik egyre több applikáció, a felhasználók döntő része ugyanazt használja: a Facebookot, a YouTube-ot és Gmailt – ezek vezették az alkalmazás letöltési listát 2011-ben és 2012-ben is.
Tóth Nándor Tamás
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!