Az érem másik oldala: AI alapú szövegek veszélyei

Az érem másik oldala: AI alapú szövegek veszélyei
Bár az esetek nagy részében a ChatGPT vagy más nyelvi modellek átfogó és pontos információkat szolgáltatnak, többen is figyelmeztetnek olyan rendszerszintű hiányosságokra, amik csökkentik az AI által generált tartalmak használhatóságát.

1. Az átvitt értelmű kifejezések hiánya

Az egyik legnehezebben bevehető kanyar a nyelvi modellek számára az úgynevezett idiómák, azaz a átvitt értelmű nyelvi szerkezetek használata, mint a szólások, közmondások, állandósult kifejezések, szófordulatok. Ezek természetes velejárói az emberi nyelvhasználatnak, a hiányuk pedig zavaró és természetellenes lehet. Az AI mellőzi az átvitt értelmű kifejezéseket, ezért legtöbbször egydimenziós, érzelemmentes, csak az információátadásra fókuszáló, szó szerinti fogalmazásmód jellemzi. Egy 2022-es kutatás szerint az idiómák gyakorisága a legerősebb előrejelző faktor a mesterségesen generált szövegek azonosításában.

Hogyan küszöböld ki? Amennyiben SEO tartalomgyártáshoz használsz AI segítséget is, a szerkesztési munka részeként helyezz el a szövegben nyelvi fordulatokat, amik hatásosabbá és könnyebben fogyaszthatóvá teszik a végeredményt. Egy hasznos SEO szövegnek mindenképpen törekednie kell a természetességre a felhasználói élmény megtartásáért.

2. A szubjektív észrevételek hiánya

Egy, a The Business Insiderben megjelenti cikk olyan esetről ír, amikor professzorok több hallgatói esszében fedezték fel a ChatGPT használatát. Az egyik közös az volt a generált esszékben, hogy nélkülözték azokat a egyedi percepciókat a témáról, ami minden minőségi tartalom része – és ez alól a SEO tartalom sem kivétel. Az AI ugyan képes egy téma átfogó összegzésére kifinomult módon, ám nélkülözi a szubjektív látásmódot.

Hogyan küszöböld ki? A SEO szövegekben az egyediség kulcsfontosságú, az értékes, hasznos tartalom egyik ismérve, ennek hiánya pedig szembemegy a Google irányelveivel. Ha AI-alapú webszöveget publikálnál, mindenképpen egészítsd ki a tartalmat szubjektív észrevételekkel, különben fennáll a büntetés veszélye.

3. Terjengősség

A chatbotok válaszaira jellemző részletesség, valamint összefoglaló, több szempontot is figyelembe vevő, általános tájékoztató jelleg bizonyos területeken hozzáad a felhasználói élményhez, más területeken azonban ronthatja azt. Egy 2023-as felmérésben szakértői válaszokat vetettek össze a ChatGPT válaszaival bizonyos kérdésekben. Az eredmény szerint az értékelők például pénzügyi és pszichológiai kérdésekben több mint 50%-ban preferálták a chatbotok generálta válaszokat, amíg egészségügyi kérdésekben a szakértők által adott, egyenes, direkt válaszokat favorizálták, amiben az AI láthatóan alulmaradt.

Hogyan küszöböld ki? Az átfogó és részletekbe menő AI válaszok nem mindig előnyösek SEO szempontból, hiszen a felhasználók sokszor a mielőbbi információszerzést preferálják. Mivel a látogatók direkt válaszokat várnak a fő kérdéseikre, a terjengősség ronthatja a felhasználói élményt. Az elnyújtott webszöveg ráadásul ellehetetleníti a SERP funkciók kiaknázását is, hiszen a nem lényegretörő tartalmak nem fognak tudni kiemelt kivonatként (featured snippet) vagy GYIK-ként (People Also Ask / Mások ezeket a kérdéseket is felteszik) megjelenni a találati oldalon. Mivel ezeknek a kiemelt pozícióknak az elérése 2023-ban még nagyobb teret kap a magyar nyelvű weben is, mindenképpen érdemes tömöríteni azokat a szövegrészeket, amik a legfontosabb felhasználói kérdésekre válaszolnak. Egy másik megoldás, ha expliciten megmondjuk a chatbotnak, hogy röviden adja meg a válaszát a feltett kérdésünkre, így csökkenthetünk a karakterszámon és a felesleges információk mennyiségén.

Olvasd el a teljes cikket a Kosárérték E-kereskedelmi magazin oldalán!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!