
1. Az átvitt értelmű kifejezések hiánya
Az egyik legnehezebben bevehető kanyar a nyelvi modellek számára az úgynevezett idiómák, azaz a átvitt értelmű nyelvi szerkezetek használata, mint a szólások, közmondások, állandósult kifejezések, szófordulatok. Ezek természetes velejárói az emberi nyelvhasználatnak, a hiányuk pedig zavaró és természetellenes lehet. Az AI mellőzi az átvitt értelmű kifejezéseket, ezért legtöbbször egydimenziós, érzelemmentes, csak az információátadásra fókuszáló, szó szerinti fogalmazásmód jellemzi. Egy 2022-es kutatás szerint az idiómák gyakorisága a legerősebb előrejelző faktor a mesterségesen generált szövegek azonosításában.
Hogyan küszöböld ki? Amennyiben SEO tartalomgyártáshoz használsz AI segítséget is, a szerkesztési munka részeként helyezz el a szövegben nyelvi fordulatokat, amik hatásosabbá és könnyebben fogyaszthatóvá teszik a végeredményt. Egy hasznos SEO szövegnek mindenképpen törekednie kell a természetességre a felhasználói élmény megtartásáért.
2. A szubjektív észrevételek hiánya
Egy, a The Business Insiderben megjelenti cikk olyan esetről ír, amikor professzorok több hallgatói esszében fedezték fel a ChatGPT használatát. Az egyik közös az volt a generált esszékben, hogy nélkülözték azokat a egyedi percepciókat a témáról, ami minden minőségi tartalom része – és ez alól a SEO tartalom sem kivétel. Az AI ugyan képes egy téma átfogó összegzésére kifinomult módon, ám nélkülözi a szubjektív látásmódot.
Hogyan küszöböld ki? A SEO szövegekben az egyediség kulcsfontosságú, az értékes, hasznos tartalom egyik ismérve, ennek hiánya pedig szembemegy a Google irányelveivel. Ha AI-alapú webszöveget publikálnál, mindenképpen egészítsd ki a tartalmat szubjektív észrevételekkel, különben fennáll a büntetés veszélye.
3. Terjengősség
A chatbotok válaszaira jellemző részletesség, valamint összefoglaló, több szempontot is figyelembe vevő, általános tájékoztató jelleg bizonyos területeken hozzáad a felhasználói élményhez, más területeken azonban ronthatja azt. Egy 2023-as felmérésben szakértői válaszokat vetettek össze a ChatGPT válaszaival bizonyos kérdésekben. Az eredmény szerint az értékelők például pénzügyi és pszichológiai kérdésekben több mint 50%-ban preferálták a chatbotok generálta válaszokat, amíg egészségügyi kérdésekben a szakértők által adott, egyenes, direkt válaszokat favorizálták, amiben az AI láthatóan alulmaradt.
Hogyan küszöböld ki? Az átfogó és részletekbe menő AI válaszok nem mindig előnyösek SEO szempontból, hiszen a felhasználók sokszor a mielőbbi információszerzést preferálják. Mivel a látogatók direkt válaszokat várnak a fő kérdéseikre, a terjengősség ronthatja a felhasználói élményt. Az elnyújtott webszöveg ráadásul ellehetetleníti a SERP funkciók kiaknázását is, hiszen a nem lényegretörő tartalmak nem fognak tudni kiemelt kivonatként (featured snippet) vagy GYIK-ként (People Also Ask / Mások ezeket a kérdéseket is felteszik) megjelenni a találati oldalon. Mivel ezeknek a kiemelt pozícióknak az elérése 2023-ban még nagyobb teret kap a magyar nyelvű weben is, mindenképpen érdemes tömöríteni azokat a szövegrészeket, amik a legfontosabb felhasználói kérdésekre válaszolnak. Egy másik megoldás, ha expliciten megmondjuk a chatbotnak, hogy röviden adja meg a válaszát a feltett kérdésünkre, így csökkenthetünk a karakterszámon és a felesleges információk mennyiségén.
Olvasd el a teljes cikket a Kosárérték E-kereskedelmi magazin oldalán!
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!