A szőke nő megtartó erejének titka és a webdesign

A szőke nő megtartó erejének titka és a webdesign
Merre tovább web és mobildesign? Idén jelentős változások történtek a UX design terültén, az Apple flatre váltott, egyre többen használnak reszponzív megoldásokat. Milyen változásokat hozott ez a tervezők életében? Kolozsi Istvánt kérdeztük a design jövőjéről, a hazai helyzetről, munkáról, trendekről.

- Mik a tapasztalataid hol tartanak a magyar weboldalak webdesign tekintében? Hol tartunk a világban?

Nincs szégyenkezni valónk. Az országban van jónéhány designer, akik a világ élvonalába tartozó termékeket hoznak létre. Nyilván a másik oldalon pedig ott vannak a paprita.hu jellegű site-ok, de ha az arányokat nézed, akkor nincs ez másként sehol a világon, sőt. Egyetlen szívfájdalmam, hogy a webes, mobilos világ grafikusai nagyrészt nem értenek a tipográfiához. Ennek nyilván az az oka, hogy sokszor nagy tehetséggel megáldott autodidakta grafferek ülnek a monitoroknál. Meg kell említenem azt is, hogy design versenyeken, oldalakon egyre többször találkozom nagyon jó magyar grafikusokkal, akik sajnos már nem ebben az országban élnek, dolgoznak.

- Mik lesznek 2014-ben a trendek?

Összegezzük a 2013-as évet? :) Nem vagyok jós és hiába próbálom, nem tudom kinyitni a harmadik szemem, viszont egyben biztos vagyok a jövőt illetően.

- A flat design továbbterjed?

Nem erre gondoltam, de ha már megemlítetted, akkor szerintem igen. Szeretem a flat UI-kat, mert a minimalizmus irányába mutatnak, mely irányzatnak nagy kedvelője vagyok. Ellenben oda kellene figyelni a usability elvekre is, sok flat felületen a kattintható elemek nincsenek megkülönböztetve, egyszerű téglalapok a gombok, melyek nem ismerhetők fel és még sorolhatnám a problémákat. Attól nem lesz használható, értékes, hasznos, hiteles a webes, vagy mobilos alkalmazás, hogy nagyon trendi designja van.

- Mire gondoltál a jövőt illetően? UX?

Ööö, igen. Jó látni, hogy lassan, de biztosan beépült, beépül a köztudatba a UX kifejezés. Sajnos egyelőre csak egy buzzword formájában és rendszerint a vizuális elemekkel, jobb esetben a használhatósággal azonosítják. Tavaly írtam erről egy posztot, ami szerintem jól elmondja mi a UX (UX amőba https://blog.kolboid.eu/ux-amoba-user-experience-designer/ - szerk.). A használhatóság, a grafikai design mind a UX részei, de a többi láthatatlan egy külső szemlélő számára. Mikor belépsz egy web site-ra, akkor nem tudod, hogy amögött milyen research zajlott, milyen stratégiák mentén történtek, történnek a dolgok, stb. Persze ha épp beleesel az oldal valamelyik perszónájába, akkor már érezheted, hogy az neked szól és valami történik a háttérben.

- Kicsit szkeptikus vagyok, fog ez változni?

Meggyőződésem. Érdemes megnézni Brad Frost előadását (CreativeMornings http://vimeo.com/63437853). Brad sorra vette az emberiség által generált információk mennyiségét (könyvek, fotók, videók) és azt találta, hogy az össz információ 90%-a az elmúlt két évben keletkezett és ez exponenciálisan növekszik. Bárki képes most már blogot, weboldalt, facebook page-et, twitter csatornát és még sorolhatnám indítani és meg is teszik. Az más kérdés, hogy ennek az irdatlan mennyiségű információnak szintén 90%-a szemét, viszont az embereknek ezzel a zajjal kell megküzdeniük nap, mint nap. Hiszem és tudom, hogy a jövőben csak azok tudnak majd életben maradni, akik megbecsülik, tisztelik a felhasználóikat (ha már a nagy zajban a szolgáltatásukra fordítanak időt), maradéktalanul kiszolgálják őket és erre épül az üzleti modelljük is. Ehhez viszont a UX különböző eszközeihez, módszereihez kell nyúlni.

- Vannak, akik UX-szel foglalkoznak itthon?

Beletenyereltél a közepébe. A szomorú valóság az, hogy 40-50 szakembernél nehéz lenne többet felsorolni, akiket a nagy cégek (néhány példától és freelancerként dolgozótól eltekintve) felszívnak magukba. Igen a Prezi, a LogMeIn, a Ustream, a Mito és a kirowski isobar. A kironál meg kell említeni, hogy Magyarországon ők foglalkoztak először UX-szel és abból a műhelyből sok zseniális tervező került ki.

- Van bármiféle képzés, vagy hogy lehet valakiből UX-es?

Nincs. Bár most a MOME indított ilyen jellegű képzést, de ahogy néztem az is inkább a UI-ra fókuszál. Ha valakit érdekel a téma, akkor rengeteg könyv áll rendelkezésre, illetve sok site és blog tartalmából lehet tanulni. Na igen, angolul érthető el minden.

- Blogolsz ezerrel, szoktam olvasni az írásaid.

Igen és tudatosan magyarul posztolok. A célom egyértelműen a tudásmegosztás, illetve a téma népszerűsítése. Hiszem, hogy a fejlődés egyetlen útja a tudásmegosztás. Erre a területre nem úgy kell tekinteni, mint az atomfizikára. Nincs nagy varázslás, ez is egy szakterület, amit meg lehet tanulni. Ami viszont nagyon fontos, hogy mindenki számára fontos alapelvekről van szó, ezért érdemes érdeklődőként is olvasni hasonló írásokat. Buzdítok is mindenkit arra, ossza meg gondolatait, írjon, beszéljen, kommunikáljon.

- Váltsunk témát. Tényleg mindenki átvonul mobilra, tabletre és feledhetjük a desktop masinákat... magyarul a mobilitás elsöpri-e a hagyományos vizuális világot?

Nem hiszem, de pont fogalmam sincs. :) Ezek a mostani mobil eszközök inkább tartalomfogyasztásra alkalmasak, azaz a hétköznapi életben sokkal nagyobb területet fognak kihasítani maguknak, de a munka világában nem gondolom, hogy komoly konkurenciája lesz a desktop gépeknek. A mobilok, tabletek világára úgy tekintek, mint újabb csatornákra, melyeken a felhasználókat ki kell szolgálni.

- Milyen eszközökön dolgozol? Hány kütyüd van?

Sokáig Windowsos világban éltem, később minden eszközöm lecseréltem Apple termékekre. Próbálom követni az összes platformot, így rendszeresen használok pl. Androidos, Windows Phone-os eszközöket is. Most épp egy Firefox OS-es mobil beszerzésén töröm a fejem. Kütyüm van bőven egyelőre Google Glass és smartwatch nélkül, de sose lehet tudni.

- A startup őrület okoz-e bármit a magyar valóságban? Crowdsourcing stb...

Őszintén szólva nem merültem el a startup világában, bár az fps-sel volt és van is startupra hajazó projektünk. Amit látok, hogy sokan vágnak bele vállalkozásba, ami egyértelműen a “startup őrületnek” köszönhető és ez jó, nagyon jó. Őszintén tudok örülni a magyar sikereknek és egyáltalán bárki sikerének, aki sokat dolgozik és azáltal eléri a célját.

- Milyen érdekességet láttál az Internet Hungary-n. Mi volt a legérdekesebb téma a számodra?

A két nap alatt jut arra is idő, hogy beüljek előadásra. A mostani IH-ról Varga Csaba (Head of UX, Mito) előadása hagyott mély nyomott bennem. Egyébként idén először volt UX szekció IH-n, melynek szervezésében Pónya Judittal közösen részt vállaltunk. A szekcióról (köztük Csaba előadásáról is) írtam egy rövid összefoglalót (http://www.digitalhungary.hu/e-volution/UX-szekcio-osszefoglalo-IH2013/660/), olvassátok el.

(Az online evolució napján az Evolution konferencián 2014. március 12.-én e témában szervezünk előadásokat és fórumbeszélgetéseket)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!