A pénzügyi vállalatok csökkenő bevételektől tartanak az innovátorok térnyerése miatt

A pénzügyi vállalatok csökkenő bevételektől tartanak az innovátorok  térnyerése miatt
A nemzetközi bankok, biztosítók és befektetéskezelők nagy többsége növelni kívánja a FinTech cégekkel fennálló együttműködéseit az elkövetkező 3-5 évben, és 20%-os átlagos befektetési megtérülésre számít az innovációs projekteknél. A PwC Redrawing the lines: FinTech’s growing influence on Financial Services című tanulmánya a FinTech cégeknek a pénzügyi szolgáltatásokra gyakorolt növekvő hatását vizsgálja.

A világszerte több mint 1300 interjúalany válaszain alapuló felmérés egyértelműen mutatja, hogy a pénzügyi szektor birkózik az innovációval. Az ilyen együttműködések egyik motiváló tényezője, hogy a szektoron belüli szereplők egyre jobban félnek attól, hogy bevételkiesést szenvednek el az önálló FinTech-cégek miatt; ezekre a válaszadó pénzügyi szolgáltatók 88%-a valódi fenyegetésként tekint (2016-ban még 83% volt ez az arány).

Átlagosan bevételeik akár 24%-a is kockán foroghat a megkérdezettek véleménye szerint. A hazai eredmények is azt mutatják, hogy a bankok elsősorban fenyegetésként élik meg a Fintech cégek térnyerését, azonban egyre több az együttműködésre nyitott pénzintézet, akik a Fintech-ekkel együttműködve, azok dinamikusságából tanulva igyekeznek jobb szolgáltatásokat nyújtani az ügyfeleik számára.

A megkérdezettek 72%-a a lakossági bankolást tartja a hazai piacon leginkább Fintech-ek által érintett területnek. Mindezek eredményeként kölcsönös megértés van kialakulóban a két fél között: a FinTech startup cégeknek a tőkéhez és az ügyfelekhez való hozzáférésre van szükségük, amelyet a jelenlegi szolgáltatók képesek biztosítani, a nagy pénzügyi vállalatok pedig kezdik megérteni, hogyan segíthetnek nekik a FinTech cégek abban, hogy végre leküzdjék a korábbról eredő technológiai és ügyfélkommunikációs problémáikat.

„A FinTech cégekkel való együttműködés – és tágabb értelemben az innováció – nem arról szól, hogy csatlakozzunk a legújabb divatirányzathoz, hanem arról, hogy találjuk meg a legjobb, leghatékonyabb módszert üzleti stratégiánk megvalósítására, és végső soron ügyfeleink jobb kiszolgálására” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere.

„A pénzintézetek és az innovátorok közti együttműködés egyre szorosabbá válásával a fogyasztók is kezdik majd megtapasztalni az ebből fakadó előnyöket. Azok a költségek és frusztrációk, amelyekkel az ügyfelek a bankjukkal, biztosítójukkal vagy alapkezelőjükkel való kapcsolattartás során gyakran találkoznak, remélhetőleg csökkenni fognak, amint érezni kezdik az előnyeit annak, hogy a korszerű és hatékony vállalatok az ő igényeikhez jobban igazodó, ügyfélorientált termékeket kínálnak” – tette hozzá Osztovits Ádám.

Fenyegetésből lehetőség
A jelentés rámutat, hogy a FinTech cégekkel való együttműködés kulcsszerephez tölt majd be a vállalatok kutatás-fejlesztési tevékenységének kiszervezésében, illetve abban, hogy stratégiájukat megvalósítsák, és ez az együttműködés végső soron lehetővé teszi, hogy a cégek sokkal gyorsabban kínálhassanak új termékeket ügyfeleiknek.

„A mobil pénzügyi szolgáltatások egyfajta kaput jelentenek, amelyen keresztül elérhetők azok a fogyasztók, akik korábban nem rendelkeztek banki kapcsolatokkal. Előrejelzésünk szerint az, hogy a mobiltechnológia új ügyfeleknek biztosít hozzáférést a pénzügyi szolgáltatásokhoz, 3 ezer milliárd dollár értékű piacot nyithat meg a pénzforgalmi szolgáltató szektor számára” – emelte ki Kerekes Antal, a PwC Magyarország technológiai tanácsadásért felelős cégtársa.

A PwC DeNovo platformjától származó adatok szerint a mesterséges intelligencia pénzügyi szolgáltatásoknál történő alkalmazásával foglalkozó startup-cégek komoly finanszírozásban részesülnek, az elmúlt két évben átlagosan évi 1 milliárd dollár értékű támogatást kaptak. Az elemzés szerint a mesterséges intelligenciát, valamint annak alapját képező adatokat és analitikai eszközöket bankok, alapkezelők és biztosítók használják majd arra, hogy a napi kapcsolattartás révén segítséget nyújtsanak ügyfeleiknek a számukra legmegfelelőbb pénzügyi döntések meghozatalában.

Színre lép a blockchain-technológia
● A nemzetközi pénzügyi szolgáltatók több mint háromnegyede (77%) tervezi, hogy 2020-ig bevezeti a blockchain-technológiát éles üzemi rendszereiben.

● A blockchain-technológiával foglalkozó cégek finanszírozása 2016-ban 79%-kal nőtt az előző évihez képest, globális értéke elérte a 450 millió dollárt.

● A nemzetközi pénzintézetek közel negyede (24%) állítja, hogy „rendkívül” vagy „nagyon” jól ismerik a blockchain-technológiát.

A felmérés rámutat: a blockchain-technológia várhatóan egyre gyakrabban fordul majd elő a gyakorlatban. Mivel jelentős megtakarításokat tehet lehetővé a back-office költségeknél, valamint az átláthatóság szempontjából is nagy előnyökkel járhat, a blockchain-technológia várhatóan egyre több befektetést vonz majd, ahogy a pénzügyi vállalatok felismerik, mennyire és miben képes biztosítani jövőbeni növekedésüket. A felmérés válaszadói szerint a blockchain legvalószínűbb alkalmazási területei a pénzforgalmi és pénzátutalási szolgáltatások, valamint a digitális személyazonosság-kezelés. A blockchain alkalmazási területeivel kapcsolatos vélemények országonként változnak, gyakran attól függően, mennyire fejlett a technológia az adott területen. Az Egyesült Államokból származó válaszadók a pénzátutalási infrastruktúrát jelölik meg a legvalószínűbb üzleti alkalmazási területként, ami feltehetően annak köszönhető, hogy Amerikában már meglehetősen magas szintet értek el a blockchain-beruházások.

„A pénzügyi szolgáltató szektor mostanra teljesen elfogadta a FinTech-et mint a változás és az innováció mozgatóját. Mindez a tevékenységek széles körét öleli fel a FinTech startup cégekkel való együttműködéstől, a házon belüli inkubátorcégek finanszírozásán és az új megoldások hadrendbe állításán keresztül az olyan alkalmazási területek kipróbálásig, mint a blockchain. Az, hogy a cégek tartósan az innovációra koncentrálnak, csak jót tehet a vállalatoknak és ügyfeleiknek egyaránt, és igen nagy szükség is van rá” – hangsúlyozta Kerekes Antal.

„Kevés az egyik napról a másikra megvalósuló sikertörténet, és – nem meglepő módon – legalább akkora részét teszi ki a kemény munka, mint amekkorát egy jó ötlet. Az új ötletek kiérleléséhez idő szükséges és olyan lehetőségek, mint a hazai és nemzetközi akcelerátorok, ahol akár banki környezetben ki lehet dolgozni ezeket az ötleteket és össze lehet csiszolni a startup kultúrát a nagyvállalati partnerek és bankok működésével. A FinTech elfogadása legalább annyira szól a különféle munkamódszerekről és problémamegoldásról, mint az új technológiák hadrendbe állításáról” – mondta Nagy Ádám Gusztáv a PwC Magyarország technológiai tanácsadási szakértője.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!