A karizma felértékelődése

A karizma felértékelődése
Pozitív jelentéstartalmú fogalom. Stratégiai és taktikai eszköznek is kiváló, de mindenekelőtt személyes márkánkat építhetjük vele, ráadásul fejlesztése lelki gondjainkra is kiváló gyógyír lehet. A Karizma című könyv ajánlója.

Mostanában vajon miért értékelődnek fel az érzelmekkel foglalkozó tanulmányok és miért kerül előtérbe az egymásra – a másik emberre való – hatás eszközeinek vizsgálata, elemzése?

Szomjazzuk a szeretetet, keressük az embert, az érző embert. A hétmillió netező országában élünk. Hol van már az egy tévé, egy család, egy nappali, egy esti megmondó ember, korszaka! Mindenki elérhető. Bárki kommunikálhat. Önkifejeződhetünk, szabadon, segítség nélkül hirdethetünk, kommunikálhatunk, eladhatjuk termékünket, csupán a valóvilágunkból a manapság azonos életterünkre, a virtuális világba kell be lépnünk. Sokan lettünk ottan, bábeli lett hangzavar, kommunikációs felfordulás alakult ki. Ki vesz bennünket észre? Hogyan vesszük észre a „megmondót”?  A karizma felértékelődik. Azt veszik észre akinek karizmája van, akinek kitűnni képes karizmája van. 
Gyorsulásra lettünk ítélve.

Tán egy kicsit belefáradtunk a rohanásba, a lökdösődésbe… Túlgyorsult a világ. Rohanunk, meg sem élve perceinket, napjainkat, feladatainkat; csak kipipáljuk őket: na, ez is megvolt. („Állítsátok meg a földet, le akarok szállni róla…” Szenes Iván) Ezt az egyre gyakoribb idegeskedést, kapkodást megérzik a körülöttünk lévők is; auránk erről pontos jeleket küld környezetünknek. Ezt mindenki „leveszi” – s ha nem is feltétlenül tudatosan –, de így (is) hatunk egymásra.

Ítélkezünk egymásról. De ne feledjük, az ítélkezők is emberek: tévednek, és éppolyan feszültek, idegesek, mint mi; éppúgy van lelkük, mint nekünk. Tetszik vagy sem, de tény, hogy az emberek jobban adnak a látszatra, mint azt gondolnánk vagy szeretnénk (megj.: Gyorsuló világunk is termeli a „mázember”-t – csak dumálnak és a kelleténél erősebben hatnak). Ráadásul, ha peched van, kifogsz egy bosszúállót, rólad is mondhatnak – uram bocsá’ –, hazudnak (sic!) rosszakat, vagy jókat, éppen kinek mi az érdeke.

Tanuld meg hát kontrollálni azokat a metakommunikációs jelzéseidet, amiket másoknak küldesz! (Megj.: A félreértések okozta károkról most ne is beszéljünk.)

Lassítsunk… (Én még nem láttam általam karizmatikusnak gondolt embert kapkodni.) És tanuljuk meg kezelni a környezetünket is! A megoldás legtöbb esetben a mi kezünkben van. Kontrollált jelzéseket küldj a világnak. A karizmatikusság egyértelműen tanulható és fejleszthető. Sokaknak eleinte gyakorlás és akaraterő kell hozzá, de egyáltalán nem lehetetlen karizmatikussá válni.

„Milyen az én karizmám?” – tehetjük fel tehát a magunknak a kérdést. Az biztos, ha jól tudom kezelni, sok mindenben a segítségemre lehet. Mint egy hangszer, amivel „zenélek” magamon és – ami éppen ilyen fontos – a körülöttem lévő embertársaimon is. Karizmakezelésünkkel képessé válunk arra is, hogy azt tetszés szerint irányítsuk, ki- és bekapcsoljuk. Erre jó példa Marilyn Monroe. A történet szerint akkor vették észre az utcán, amikor „bekapcsolta” a karizmáját – amíg nem tette, „szürke” maradt. A karizmára szükségünk van. Karrierünk és nyugalmunk érdekében egyaránt. Szerintem a karizma megléte hétköznapi lelki bajaink orvoslására is alkalmas. Hiszen ha azt érezzük, hogy tudunk másoknak jókat mondani és hallgatnak is ránk, illetve képesek vagyunk jól hatni másokra, mindez visszahat a saját lelki életünkre is, s magabiztossá tehet bennünket.

Huszonöt éve szervezek konferenciákat. Szerencsés vagyok, mert rengeteg embert sikerült megismernem. Előadókat, szakértőket, üzleti partnereket stb. Voltak, vannak köztük nagyhangúak, egyhangúak, csendesek, magabiztosak és „álmagabiztosak”. A bizalmat adók akarva-akaratlanul többször jutnak az eszembe, többször keresem őket. Jó a környezetükben lenni, jól hatnak, befolyásolnak, felszabadítanak a szó legnemesebb értelmében.

A karizmatikus előadókról és partnerekről szubjektíven, saját tapasztalataim alapján:

– A karizmatikus ember alázatos a közönséggel és önmagával szemben. Nem önmagáról beszél, nem erőlteti aktuális érdekét a hallgatóságra, nem él vissza bizalmunkkal és az időnkkel. Másról nem is beszélve. A közönség díjazza, ha az előadó „nem eladja termékét, hanem engem a hallgatóját szolgálja”.

– A karizmatikus ember még a legbonyolultabb dolgokat is röviden, egyszerűen tudja megfogalmazni. Könnyen „átmegy” a mondandója.

– A karizmatikus ember is ember. Esendő, netán büszke és hiú. Hibázik ő is, de felvállalja és azt tudja kezelni is.

– A karizmatikus embernek elég két percet a színpadon jelen lennie, s így is többen és mélyebben emlékeznek majd rá. Jobban mint arra, aki a színpadra lépés előtti percekben fejezte be előadásának írását és így képtelen eljátszani, nem tud „belefeküdni”, nem tudja száraz szövegét élménnyé, emberivé varázsolni.

– A karizmatikus ember játszik (zenél) a közönséggel. Megteheti, sőt: az emberek igénylik is. Vele szeretnének lenni, követni akarják.

A jó karizma „gazdája” nélkül él meg igazán. Ráadásul egyfajta pajzsként védi gazdáját. Sok emberrel találkozom és hallok tőlük jobbító szándékú észrevételeket, kritikákat. Pozitív jelzőket szinte mindig a karizmával rendelkező előadókról mondanak. Ennyi.

Bolya Imre! Ez a könyv jó időben, jól kiválasztott, kiváló karizmatikus emberekkel készült. Többségük már járt, előadott nálunk, és mindig az előadók győztesei közé tartoztak. Tudatosan használták a karizmájukat, jól adagolták az olyan „fűszereket” is, mint amilyen például a humor, a harsányság vagy éppen a csend. „Zenéltek.” Tanuljunk példájukból, és vigyázzunk a rólunk kialakult képre, a karizmánkra!

A karizma nem csupán egy pozitív értelmű szó…

Bolya Imre: Karizma könyvéről további részletek itt: https://karizmakonyv.hu/

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …


Címkék: bolya imre, előadó

Kapcsolódó előadó: Csermely Ákos