A játszótéren beszélgető anyuka fontosabb a Facebooknál

A játszótéren beszélgető anyuka fontosabb a Facebooknál
A HiveCreative ügyvezetőjével, Tóth-Nagy Péterrel estünk neki az employer branding kibogozásának. Annyi biztos, a kis cégek is profitálhatnak belőle, a nagyok pedig akár tízmilliókat foghatnak, ha ésszel csinálják.

Az employer branding fogalmának magyarázatához Tóth-Nagy Péter előkapta a lenti diát, hogy így illusztrálja, miként magyarázzák el a cégvezetőknek, hogy bizony a fogyasztói márka nem egyenértékű a munkáltatói márkával. Nagyon leegyszerűsítve arról van szó, hogy az igazgatói irodából és a gépsoron más képet fest egy vállalat. A vezetők ugyanis előszeretettel látják inkább a menő márkát oda is, ahol az ember van, hétfőn egy szürke, esős hajnalon… A probléma pedig ott kezdődik, hogy egyelőre még nagyon kevesen mérik ezt a különbséget a cégek a valóságok között.

Nem innovatív! Megbízható!

A HiveCreative egyik feladata a valós képnek a feltárása (szerteágazó tevékenységükről bővebben a honlapjukon), amihez előszeretettel alkalmazzák az autós analógiát, hiszen a különbség így igen szembetűnő. Jobb esetben a beosztottak egy modern kisautóként írják le a munkahelyüket, melyek más előnyökkel bírnak, mint a vezetők által megélt, innovációban „fuldokló” luxusjármű – tudhattuk meg. A HiveCreative a felmérésével olyan munkahelyi erényekre derülhet fény, amikre maguk a munkavállalók sem gondoltak (pláne nem a cégvezetők).

Tóth-Nagy Péter egy konkrét példát említve fejtette ki, hogy egy nagy, 100 fő feletti informatikai cég vezetői abban a hitben voltak, hogy azért dolgoznak náluk, mert baromira innovatívak (azok is!), miközben a munkavállalók a megbízható körülményeket emelték ki. Ezeknek a nüánsznak tűnő különbségeknek a feltárása komoly hatással lehet a munkaerő megtartásánál, és az újak megszerzésénél, majd tartósan foglalkoztatásánál (pláne egy olyan szektorban, mint a számítógépészet, de manapság ugye minden is hiányszakma).

Volt olyan, hogy a főnök távozott!

Tapasztalat, hogy a dolgozók őszintébbek és szívesebben osztanak meg dolgokat egy harmadik féllel – hangsúlyozta Tóth-Nagy Péter. Ennek alátámasztására a HiveCreative ügyvezetője egy nemzetközi porondon szereplő cég példáját hozta, ahol egész egyszerűen kiderült, hogy a főnök a kerékkötője a vállalat munkájának, aki ezt követően önszántából távozott is. Ugyanakkor a nagyobb vállalkozásoknál jellemzően másfajta – akár strukturális – átalakítás áramvonalasítja a folyamatokat. Kiemelte, hogy az employer brandingre nem véletlenül utalnak még úgy, hogy HR-kommunikáció, hiszen alappilléreit képezi ez a két terület. Az alábbi ábrából még részletesebb képet kaphatunk a HiveCreative fókuszterületeiről.

A közepesebb létszámú kkv-k esetében ugyanakkor jellemzőnek lehet nevezni, hogy a középvezetői gárda egyszerűen nincsen kiképezve arra, hogy a munkatársakkal vezetőként bánjon. Mindezek mögött természetesen a vállalkozás evolúciója áll, miszerint a korábbi operatív munkatársakból „alakulnak ki” a középvezetők, akik gyakran csak kikérdezik a munkatársat, hogy kész van-e már a meló. Ettől pedig a tudomány jelen állása szerint nem fogja jól érezni magát a kolléga. A HiveCreative ilyen esetekben például szakembergárdáját bevetve továbbképzéseket szervez, amik feloldják az ilyen jellegű problémákat.

Tízmilliók és évek mehetnek a levesbe

De már egy 3 fős cég esetében is kell a vezetésnek dolgoznia azon, hogy a kollégák jól érezzék magukat – emelte ki Tóth-Nagy Péter. Évente legalább egyszer-kétszer le kell ülni őszintén beszélgetni a valós igényekről – tette hozzá. Arra is felhívta a figyelmet, hogy minden szervezet találhat a pénztárcájához és igényihez illeszkedő külsős szakértőt, ami kezdetben a szervezeti pszichológust takarja (akikkel a HiveCreative és partnerei állig fel vannak vértezve, mint megtudhattuk).

A játszótéri anyuka fontossága

És hogy miért olyan nagyon fontos mostanság, hogy a dolgozó jól érezze magát? Mert bizony a különféle fórumokon elmondja, ha nem fedik egymást a fent említett valóságok. Magyarán, ha csak vetíti a cég a posszibilis munkatársaknak, hogy ilyen vagy olyan szuper lesz nála dolgozni. Ahogyan azt a HiveCreative ügyvezetőjétől megtudhattuk, olyan élessé vált a verseny, hogy egyes településeken, ha pozitív változások vannak egy üzemben, akkor ez a hír szájhagyomány útján dolgozói elvándorlást okozhat. És bizony már nagyon nem csak a pénz számít – emelte ki.

A fenti ábrán a HireWiser (a Hive Creative employer branding elemző és stratégiaalkotó rendszere) tanulmánya, melyet a Neticle-lel közösen készítettek.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lóska Márton

Fiatal voltam és kellett a pénz, ezért relatíve korán beszálltam az internetes újságírásba, ami folyamatosan változott az évek alatt, ahogyan a net is (emlékeztek még a Facebook előtti időkre?!). Most …