„A félelem egy tanult dolog”

„A félelem egy tanult dolog”
A járvány miatt sokan félnek tőle, hogy mit hoz a jövő. A válság a cégeknél azonban a megújulásra is lehetőséget adhat - többek közt erről is szó esett a Reboot Hungary webinárimon.

A gazdasági szereplők jó része januárban még remek évre készült. Többen rekordnagyságú bevételekre számítottak. A járvány azonban teljesen a feje tetejére állította a világot. A cégvezetők kénytelenek voltak hozzászokni ahhoz, hogy egy olyan világban élnek, ahol nem hogy hónapokra, de hetekre előre se lehet biztosat jósolni. A koronavírus miatt kipattant válság néhány ágazatot szinte teljesen bedöntött. A nagy vesztesek között találjuk a rendezvényszervező cégeket. Csak, hogy lássuk mekkora piacról van szó: tavaly az a 130 tag, amely a Magyar Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségéhez tartozik, összesen 250 milliárd forintos forgalmat termelt – mesélte Duca Andrea a HD Group Kommunikációs ügynökség ügyvezető partnere. A szakember a piacuk helyzetéről a Reboot Hungary webinárium egyik kerekasztal beszélgetésén számolt be, ahol a félelem és az igazság témáját járták körbe a résztvevők.

Ahogy Duca Andrea elmondta: a baj nagyon hirtelen ütött be. Márciusban egyik pillanatról a másikra az összes rendezvény, amelyik a következő három hónapra szólt, elhalasztották a szervezők. Csak ekkor lett világos, hogy milyen sérülékenyek azok a szerződések, amelyeket az ügyfelekkel kötnek. A partnereik jó indulatára is szükség volt ahhoz, hogy kezelni tudják a helyzetet.

Komoly feladat elé állította őket a költségcsökkentés. Senkit nem akartak kirúgni, ezért a tőkét máshol fogták meg. Például lefaragták a szoftverekre költött pénzeket. Az már biztos, hogy a világ nem lesz olyan, mint a járvány előtt. A személyes találkozókat a jövőben sokkal jobban fogjuk értékelni – jegyezte meg Duca Andrea, aki szerint a mostani időszakban a félelmet a kilátástalanság és a bizonytalanság generálta igazán.

Mihály György filmproducer szerint viszont a félelem egy tanult dolog. Ő úgy véli: a mostani válságban a rettegés helyett meg kell nézni, hogy amivel foglalkozunk, annak van-e még haszna. Jó példaként említette azt a vállalkozót, aki a rendezvényeken hangosítással foglalkozott. Mivel a COVID-19 terjedése után a megbízásai visszaestek, elkezdett élelmiszer-házhozszállítással foglalkozni.

A félelem kezelése olyan, mint az izom
A félelem kezelése ráadásul olyan, mint egy izom. Lehet fejleszteni – erről már Malchiner Péter beszélt, aki hangsúlyozta: nem a változástól félünk általában, hanem attól, hogy a kérdéses változással mit veszthetünk. A nemzetközileg is elismert coach felelevenítette Jack Ma, az Alibaba vezér egyik híres idézetét: eszerint a mai nap még rossz, a holnapi még rosszabb lesz, de holnapután viszont már minden rendben lesz. Csakhogy holnap meghalunk. Jack Ma ezzel arra utalt, hogy érdemes a mában élni ahelyett, hogy egy képzelt, csodálatos jövőről fantáziálunk. A kerekasztal-beszélgetésen visszatérő téma volt a céges kommunikációban megjelenő hazugságok is. Ennek kapcsán Malchiner Péter felelevenített egy korábbi, elrettentő példát. Az egyik ügyfele, aki egy nagy IT cég középvezetője volt, egyszer fellélegezve mesélte neki, hogy Németországban nem fog leépítéseket végrehajtani a központ. Csakhogy az eligazításon, ahol ez elhangzott, átverték a menedzsmentet. Pénteken még azt kommunikálták, hogy minden rendben van. Hétfőre nem csak az lett nyilvános, hogy Németországban több ezer embert tettek utcára, de ráadásul a vezetők egy része akkor már be se mehetett az irodába.

Mindig az igazságra kell törekedni
A Reboot Hungary-n nagy volt az egyetértés abban, hogy mindig az igazságra kell törekedni. Malchiner Péter annyival árnyalta a képet, hogy hozzátette: tényekben nem szabad hazudni, viszont a vezető, ha a saját elgondolásairól és a hitéről van szó, megkerülheti az igazságot. Például néha segít, ha olyan alkalmazottat is alaposan megdicsér a főnök, akiben még inkább csak a lehetőség szikrája látszik, de még nem ért be. A dicséret lehet, hogy eleinte nem teljesen őszinte, viszont idővel a szavak realitássá válhatnak. Sokszor a magasztalt dolgozó tényleg kiváló munkatárssá érik.

Balázs Barbara, az Atmedia kereskedőház üzletfejlesztő és értékesítés támogató igazgatója többek között a pletykákról is szót ejtett: elárulta, hogy náluk, ha beindul egy folyosói szóbeszéd, akkor igyekeznek elejét venni annak, hogy hamis információk keljenek lábra és amilyen hamar csak lehet, tisztázzák a helyzetet. Kiemelte: ha nem megfelelő a kommunikáció egy vállalaton belül, akkor a pletykák meg is rengethetnek egy vállalatot.

A „home office” kapcsán Balázs Barbara kihangsúlyozta: fontos, hogy a munka és a szabadidő élesen különváljon még akkor is, ha a saját otthonunkban dolgozunk. Emiatt nem jó, ha pizsamában ülünk le dolgozni. A határvonalak meghúzásában segít, ha a munkához a lakásunkban is beöltözünk.

Tekintse meg a videót!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Devecsai János

Szabadúszó újságíró