A digitális transzformáció - mit akarsz megoldani?

A digitális transzformáció - mit akarsz megoldani?
Hogyan is érdemes végig vinni a digitális transzformációt a cégek esetében? Két megközelítést hoztam. Az egyik magára a folyamatra koncentrál, legyen szó lean fejlesztésekről vagy ügyfélélmény-fejlesztésről. A másik viszont valamilyen problémát azonosít be és arra keresi – ahogy a dizájngondolkodás során is – a legoptimálisabb megoldást. Tudom mindkét megközelítést ajánlani azok számára, akik vagy még nem kezdték el a digitális transzformáció folyamatát, vagy az eredmény nem olyan sikeres, mint amit reméltek.

Először azonban hadd kezdjem ott, ahol nemrég a Forbes cikk is megfogalmazta: „a digitális transzformáció nem egy projekt, hanem egy működési forma”. Fel kell készíteni a cégeket az újonnan megjelenő ügyfél- és piaci igényekre, technológiai megoldásokra, de arra is, hogy rugalmasan tudják fejleszteni a működésüket. És éppen ehhez a folyamatosan megújulni képes működéshez elengedhetetlen az a szemlélet, hogy az adott cég a digitális transzformációra ne projektként tekintsen, hanem kihagyhatatlan elemként építse be a napi működésébe.

A digitális transzformáció egy folyamat, de alapvetően egy cég működése során is egy folyamatról van szó: például bejön a megrendelés, az áru elkészül vagy összekészítik, kiszállítják, a vevő átveszi, majd értékelést készít. Mindez nap mint nap kezdődik elölről, így fut végig a szolgáltatásnyújtás vagy a termék leszállításának folyamata. Ha tehát ezt a két folyamatot „összenézem”, a digitális transzformáció „csupán” egy ismétlődő folyamatfejlesztési mutatvány, ahol a megoldások szintjén jelennek meg digitális megoldási elemek. Ilyen például IT-infrastruktúra, a szoftverfejlesztés, az adatgyűjtés és menedzsment, vagy akár az új hálózati megoldások.

De mi a cél?
Azonban nem szabad megengedni, hogy a megoldás a cél legyen. Nem az a cél, hogy felhőbe költöztessük a szervereinket vagy hogy a fizikai boltunknak legyen végre egy webshopja, egy mobilapplikációja is. A cél az, amit optimalizálni-fejleszteni szeretnénk, és amit azzal a tevékenységgel el szeretnénk érni. A cél maga a folyamat fejlesztése. Annak a bizonyos üzleti folyamatnak a jobbá tételéről van szó, amiben a szolgáltatásainkat vagy a termékeinket előállítjuk és értékesítjük. S amikor látjuk, mit is szeretnénk fejleszteni a folyamatban, megjelennek majd a különböző értékelhető és szabadon választható megoldási lehetőségek, technológiák, szoftverek. Ismerjük a mondást: „a cél szentesíti az eszközt”. Jelen esetben ezt módosíthatjuk arra, hogy „a cél választja meg az eszközt”.

Folyamatelemzés
Ha a digitális transzformációt folyamat mentén közelítjük meg – ami lehet akár egy lean fejlesztési ciklus része is –, akkor az első körben folyamatelemzést végzünk majd. Megnézzük, hogyan működik most, mire lenne szükség, mit kellene rajta fejleszteni, betervezzük a fejlesztést, bevezetjük az új és jobb folyamatot/elemet, és utána megfigyeljük, mindez beválik-e. És mindeközben egy-egy ilyen fejlesztési elemnél igénybe vesszük az új digitális megoldásokat és a technológia adta pozitívumokat.

A problémák mentén
A másik megközelítés szerintem a problémák mentén való haladás. Nyitott szemmel járva időnként minden cég találkozik felhasználói-, ügyfél- vagy akár piaci problémákkal. Például csökkent az eladások száma, vagy nem maradnak hosszútávon a vásárlók, nem csekkolnak ki a webshopban, vagy például megnövekszik a selejt gyártási arány egy termékre – hosszan sorolhatnám a felmerülű nehézségeket. Ezek mind saját jogon helytálló problémák, amiket körbe tudunk járni; mi az oka, hova vezethető vissza? A problémából kiindulva például a designgondolkodás segítségével fel tudjuk mérni a hozzá fűződő ügyfélélményt, szükségleteket, megoldási alternatívákat. A digitális transzformáció így problémáról problémára tud haladni.

Lassú a papíralapú megoldás – rendben, mit lehet vele tenni, milyen megoldási lehetőségek vannak? Hogyan lehet automatizálni? A végén döntünk, milyen irányban legyen a végleges megoldás. Pipa.

Jöhet a következő ügy.

Késik az ügyfélszolgálat az e-mailek megválaszolásában – mire van szüksége az ügyfeleknek, mások hogyan oldják meg? Mi hogyan szeretnénk megoldani? Leteszteljük, bevezetjük. Pipa.

Tehát a digitális transzformáció során a designgondolkodás nagyon hasznos partnere lehet a cégvezetőknek: ha nem teljes folyamatelemzéseket szeretnénk végrehajtani, akkor alkalmazhatjuk a problémák szisztematikus kezelésére azáltal, hogy végig nézzük, mi a tényleges probléma, mire lenne szükség, milyen alternatív megoldási lehetőségek vannak, és ezekre koncentrálva kialakítunk egy jobb megoldást annál, mint ami előtte volt.

Bár mindkét megközelítés magára a céges működés folyamatára fog hatni és hoz be digitális technológiai elemeket a digitális transzformáció során, mégis adnak rá lehetőséget, hogy a cég kiválassza, számára melyik megközelítés lenne a testhezállóbb: folyamatok vagy problémák mentén kezd el gondolkodni?

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Laczkó Katalin

IT és általános menedzsment szakember. Az informatika mellett kiemelten foglalkozik vállalati digitális transzformáció be- és végigveztetésével. Fontos számára a nők helyzete az IT-ban, személyes …