A pitch egy egyedi műfaj. Ideje a 30 másodperces elevator pitchtől kezdve, a 2-3 perces részletesebb bemutatón át egészen a kockázatitőke befektetők előtti teljeskörű powerpointtal megtámogatott prezentációig (pitch deck) terjed. A pitch kötött felépítése azt biztosítja, hogy a hallgatóság kapjon egy átfogó képet a cégről. A probléma, megoldás, termék, piac és egyedi előny struktúra azt is biztosítja, hogy a hallgatóság követhető logikai sorrendben hallja a gondolatokat és tudjon kapcsolódni hozzá.
Miért én írók róla?
Mindig is érdekeltek a műszaki rendszerek, technológiák és vállalatok. Biztos nem véletlen, hogy a távközlésinformatikus pályát választottam. Másrészről az informatikához képest távoli pályákon is előszeretettel mozgok, hiszen 2012-től tagja vagyok a nemzetközi Toastmasters nyilvános beszéd közösségnek is. Először a 2014-ben találkoztam a pitch műfajjal hazánkban és nagyon izgalmasnak tartottam.
A befektetői pitch a mérnöki/üzleti és a szónoki műfajok elegye. Amikor lehetőségem volt 2014-ben hónapokat a Szilícium Völgyben tölteni, akkor sok meetupon és angyalbefektetői eseményen vettem részt, amelyeknek csodás hangulata volt. Pitcheltem 48 órás intenzív start-up versenyen Las Vegasban, angyalbefektetők előtt San Jose-ban, a Hiventures-nek Budapesten. Majd a startupokról a fókuszt levéve és a vállalkozásom mellett a szónoki versenyekre fókuszálva, 2016-ban első magyarként az EB megnyerése után kijutottam a Szónoki VB-re Washington DC-be.
Hogyan készítsek pitchet?
A válasz egyszerű, a megvalósítás nem lesz az. A válaszom a kérdésre, hogy kemény felkészüléssel, a retorikai képességek fejlesztésével és a karizmánk erejének bevonásával.
Kezdj a problémával
A probléma vagy lehetőség rövid bemutatása a nyerő kezdési sorrend. Legyen érdekes, megkökkentő és olyan amivel a közönség képes azonosulni (pl. a Szomszédok sorozathoz és Vágási Ferihez szokott közönség esetén ne Havas John hasonlatokkal dolgozz a Trónok harcából). Ha nem figyelnek oda rád, akkor nem is érthetnek meg. Ideális nyitási technikák: érdekesen tálalt adat, storytelling vagy kérdés.
Megoldás
Hogyan lehet megoldani a bemutatott problémát? Mi az a termék és szolgáltatás, amely képes erre. Hogyan?
Piac
Mekkora piaca van a terméknek? Milyen piaci folyamatok miatt érezzük azt, hogy eljött az idő arra, hogy a megoldás kilépjen a fényre az árnyékból?
Előny a konkurenciához képest
Milyen szakmai, pénzügyi vagy egyéb speciális előny áll rendelkezésünkre a konkurenciával szemben?
Üzleti modell
Hogyan lesz pénz? Milyen modellben? Szolgáltatás, termékeladás vagy esetleg jogdíj az ideális? Egyszeri vagy folyamatos bevételi forrásunk lesz ezekből?
Csapat
Talán a legfontosabb rész. Miért higyjék el nekünk, hogy a termék vagy szolgáltatás mögött álló csapat sikerre viszi a céget?
Traction
Mi mutatja a céges haladást? Vannak mérőszámok, sikerokozók, amelyek bizonyítják azt, hogy az irány jó és zajlanak az események?
Mit kérünk?
Itt kell a kérést megfogalmazni, hogy a közönségtől milyen segítséget várunk? Ha pénz kell, akkor mennyi? Ha segítség, akkor miért és miben?
Összefoglaló
Mivel egy pitchen sokszor a cég jövője múlhat, így a megfelelő tartalom mellett sok gyakorlás is szükséges a siker felé vezető úton. Tanulmányozzuk a retorika elméletét (a régi szónokok rengeteg tudást halmoztak fel), gyakoroljunk hangosan, kérjünk visszajelzést ismerőseinktől és profiktól is.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!