A céged füsttesztje a nagyközönség előtt: pitchelés útmutató

A céged füsttesztje a nagyközönség előtt: pitchelés útmutató
A pitch egy üzleti lehetőség bemutatása (jó esetben) felkészült beszéd formájában. A célja, hogy a közönséget vagy befektetőket meggyőzze, hogy érdemes odafigyelni a cégre, valamint időt és akár pénzt szánni rá. Magyarországon a legszélesebb kör számára a Cápák között című műsorban látható pitchelés a gyakorlatban.

A pitch egy egyedi műfaj. Ideje a 30 másodperces elevator pitchtől kezdve, a 2-3 perces részletesebb bemutatón át egészen a kockázatitőke befektetők előtti teljeskörű powerpointtal megtámogatott prezentációig (pitch deck) terjed. A pitch kötött felépítése azt biztosítja, hogy a hallgatóság kapjon egy átfogó képet a cégről. A probléma, megoldás, termék, piac és egyedi előny struktúra azt is biztosítja, hogy a hallgatóság követhető logikai sorrendben hallja a gondolatokat és tudjon kapcsolódni hozzá.

Miért én írók róla?

Mindig is érdekeltek a műszaki rendszerek, technológiák és vállalatok. Biztos nem véletlen, hogy a távközlésinformatikus pályát választottam. Másrészről az informatikához képest távoli pályákon is előszeretettel mozgok, hiszen 2012-től tagja vagyok a nemzetközi Toastmasters nyilvános beszéd közösségnek is. Először a 2014-ben találkoztam a pitch műfajjal hazánkban és nagyon izgalmasnak tartottam.

A befektetői pitch a mérnöki/üzleti és a szónoki műfajok elegye. Amikor lehetőségem volt 2014-ben hónapokat a Szilícium Völgyben tölteni, akkor sok meetupon és angyalbefektetői eseményen vettem részt, amelyeknek csodás hangulata volt. Pitcheltem 48 órás intenzív start-up versenyen Las Vegasban, angyalbefektetők előtt San Jose-ban, a Hiventures-nek Budapesten. Majd a startupokról a fókuszt levéve és a vállalkozásom mellett a szónoki versenyekre fókuszálva, 2016-ban első magyarként az EB megnyerése után kijutottam a Szónoki VB-re Washington DC-be.

Hogyan készítsek pitchet?

A válasz egyszerű, a megvalósítás nem lesz az. A válaszom a kérdésre, hogy kemény felkészüléssel, a retorikai képességek fejlesztésével és a karizmánk erejének bevonásával.

Kezdj a problémával

A probléma vagy lehetőség rövid bemutatása a nyerő kezdési sorrend. Legyen érdekes, megkökkentő és olyan amivel a közönség képes azonosulni (pl. a Szomszédok sorozathoz és Vágási Ferihez szokott közönség esetén ne Havas John hasonlatokkal dolgozz a Trónok harcából). Ha nem figyelnek oda rád, akkor nem is érthetnek meg. Ideális nyitási technikák: érdekesen tálalt adat, storytelling vagy kérdés.

Megoldás

Hogyan lehet megoldani a bemutatott problémát? Mi az a termék és szolgáltatás, amely képes erre. Hogyan?

Piac

Mekkora piaca van a terméknek? Milyen piaci folyamatok miatt érezzük azt, hogy eljött az idő arra, hogy a megoldás kilépjen a fényre az árnyékból?

Előny a konkurenciához képest

Milyen szakmai, pénzügyi vagy egyéb speciális előny áll rendelkezésünkre a konkurenciával szemben?

Üzleti modell

Hogyan lesz pénz? Milyen modellben? Szolgáltatás, termékeladás vagy esetleg jogdíj az ideális? Egyszeri vagy folyamatos bevételi forrásunk lesz ezekből?

Csapat

Talán a legfontosabb rész. Miért higyjék el nekünk, hogy a termék vagy szolgáltatás mögött álló csapat sikerre viszi a céget?

Traction

Mi mutatja a céges haladást? Vannak mérőszámok, sikerokozók, amelyek bizonyítják azt, hogy az irány jó és zajlanak az események?

Mit kérünk?

Itt kell a kérést megfogalmazni, hogy a közönségtől milyen segítséget várunk? Ha pénz kell, akkor mennyi? Ha segítség, akkor miért és miben?

Összefoglaló

Mivel egy pitchen sokszor a cég jövője múlhat, így a megfelelő tartalom mellett sok gyakorlás is szükséges a siker felé vezető úton. Tanulmányozzuk a retorika elméletét (a régi szónokok rengeteg tudást halmoztak fel), gyakoroljunk hangosan, kérjünk visszajelzést ismerőseinktől és profiktól is.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szűcs László

Távközlésinformatikus végzettségű országos bajnok ökölvívó. A Nokia, IBM, Antenna Hungária és a Nord cégcsoport korábbi mérnöki, vezetői, majd igazgatói pozíciói után weboldal készítő és tanácsadó …