A QR-kódok alkalmazása az e-kereskedelemben

A QR-kódok alkalmazása az e-kereskedelemben
Az egyszerűen létrehozható és bármely okostelefonnal beolvasható QR-kódok egyre nagyobb szerepet kapnak az online kereskedelemben.

Az okostelefonok elterjedésének köszönhetően napjainkban gyakorlatilag az élet bármely területén találkozhatunk az úgynevezett gyorsreagálású kódokkal (Quick Response Codes), ismertebb nevükön QR-kódokkal: reklám- illetve információhordozóként megtalálhatók a pizzásdobozoktól kezdve a különböző ruházati cikkeken át egészen a szórólapokig. De több országban QR-kódos alkalmazások segítségével végzik például a Covid-19 fertőzéssel kapcsolatos kontaktkutatást is - írja a Kosárérték.

Nem meglepő, hogy a QR-kódok alkalmazása az e-kereskedelemben is a legnépszerűbb trendek egyikének számít, hiszen ezek a kódok marketingcélok mellett többek közt a szállítmányok útjának követésére és a készpénzmentes fizetéshez is felhasználhatók. Megfelelő módon alkalmazva a QR-kódok költséghatékony megoldást kínálnak a forgalom növelésére, miközben jobb vásárlási és vásárlás utáni élményt nyújtanak a felhasználók számára.

Az e-kereskedelemben használt QR-kódok rendszerint vagy információforrásként funkcionálnak, vagy különböző landoló oldalakra, illetve közösségimédia-oldalakra irányítják a vásárlókat. Segítségükkel PDF-fájlokat vagy videókat is küldhetünk a felhasználók telefonjára, SMS-csevegésre buzdíthatjuk őket, vagy akár kedvezményeket is kínálhatunk számukra. Csak okoseszközökkel olvashatók le a QR-kódok tartalma, rejtélyes megjelenésük felkelti a fogyasztók kíváncsiságát a népszerűsíteni kívánt termékek, szolgáltatások iránt. A QR-kódos marketingkampányok hatékonysága ezenfelül könnyen monitorozható, mivel a kereskedők nyomon követhetik, melyik kódot hány alkalommal olvasták be a fogyasztók, és azt is, hogy a beolvasások milyen arányban vezettek további értékesítéshez.

 

Mi is az a QR-kód?

Eredetileg a Toyota által gyártott járművek azonosítására és nyomon követésére kifejlesztett QR-kód valójában nem más, mint egy speciális, nagy mennyiségű információ tárolására képes vonalkód. A QR-kód az egyszerű vonalkóddal szemben két dimenzióban, függőlegesen és vízszintesen is képes információt tárolni; további előnyei közé tartozik, hogy bármilyen irányból leolvasható, mivel a három sarkában elhelyezett, minden QR-kódban megtalálható alakzatok egyértelműen jelzik az alkalmazások számára, hogyan kell feldolgozniuk a kódot alkotó pontokat.

Sőt: a QR-kódok jelentős (szintjüktől függően 7-30 százalékos) információvesztés esetén is értelmezhetők, azaz akkor is dekódolhatók, ha például hiányosan olvassa be őket a telefon kamerája, vagy ha megsérülnek.

 

A QR-kódok lehetséges alkalmazási módjai az e-kereskedelemben

A már említett módszerek, azaz a landoló oldalak és a közösségimédia-oldalak forgalmának növelése, valamint az azonnali információközlés mellett a QR-kódok számos egyéb módon is felhasználhatók az e-kereskedelemben.

 

1. Online és offline hirdetések

A QR-kódok nagyszerű hirdetéshordozók. Hasznukat vehetjük például a közösségi médiaoldalakon közzétett online hirdetésekben ahhoz, hogy valamilyen cselekvésre ösztönözzük a látogatókat, offline alkalmazásuk esetén pedig megjelenhetnek folyóiratokban, termékek csomagolásán, az üzletek előtti hirdetőtáblákon és így tovább.

 

2. Promóciók és kedvezmények

A vásárlók imádják a különféle kedvezményes ajánlatokat, különösen akkor, ha egyszerűen, mondjuk, egy QR-kód beolvasásával szerezhetnek jogosultságot rájuk. Ha a kereskedők QR-kód formájában megjelenített kuponokkal jutalmazzák vásárlóikat, azzal nagymértékben elősegíthetik a márkahűség kialakulását. A QR-kódok emellett különleges akciókat kínáló termékoldalakra is vezethetik a vásárlókat – ha a kód mellé egy, az ajánlat korlátozott időtartamát hangsúlyozó felirat is kerül (például: „a beolvasatlan kódok egy hónapon belül érvényüket vesztik”), az arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy mielőbb éljenek a felkínált kedvezménnyel. A kereskedők a QR-kódokkal a várható akcióikról is tájékoztathatják a vásárlóikat, mindig naprakész információt kínálva számukra.

 

3. Készpénzmentes fizetés

A bevezetését követő években a QR-kódokat elsősorban a készpénzmentes fizetés megkönnyítésére használták – számos vállalat (például a Zara, a Starbucks stb.) már jó ideje bevezette a QR-kódos fizetést. A mikrofizetésre szolgáló, illetve mobil pénztárca alkalmazások arra is lehetőséget teremtenek, hogy az e-kereskedelmi cégek megóvják ügyfeleiket a különféle online fizetési csalásoktól.

 

4. Vásárlói visszajelzések

Az e-kereskedelemben – jellegénél fogva – kevesebb a kapcsolat a vásárlók és a kereskedők között, a QR-kódok alkalmazása azonban erre is megoldást kínál. A megvásárolt termékek csomagolásán található kódok olyan weboldalakra irányíthatják a vásárlókat, ahol kifejthetik az adott árucikkel kapcsolatos véleményüket, ezt követően a kereskedők pedig közzétehetik ezeket a visszajelzéseket a közösségimédia-oldalaikon.

 

5. A termékek nyomon követése

Az online vásárlás befejezésekor a vásárlók kaphatnak egy QR-kódot, ezzel követhetik, hol tartanak épp a kiszállítási folyamatban az általuk megvásárolt termékek. A QR-kódok ezen kívül készletellenőrzési célokra is ideálisak, mivel több mint 7.000 számot vagy 4.000 alfanumerikus karaktert képesek tárolni.

 

6. QR-kódok alkalmazása a közösségimédia-oldalakon

A QR-kódok a webshopok közösségi oldalainak alapvető részét képezik. A közösségimédia-oldalakon elhelyezett kódok segítségével a kereskedők adott termékek, szolgáltatások felé irányíthatják a vásárlókat, különböző applikációk letöltésére ösztönözhetik őket, megjeleníthetik üzleteik helyét az online elérhető térképeken és így tovább.

 

7. Nyereményakciók

A QR-kódok segítségével elérhető nyereményakciók nagyban javítják a marketingkampányok eredményességét. Ahhoz, hogy ilyen akciókat szervezhess, több URL-címet tartalmazó QR-kódokat kell készítened, amelyek a vásárlók egyedi igényeinek megfelelő, különböző weboldalakra irányítják a felhasználókat.

 

8. A „Kosárba” QR-kód alkalmazása

A vásárlás egyszerűbbé tételéhez speciális QR-kódokat is rendelhetünk a fogyasztók később megvásárolni kívánt termékekhez, így a felhasználóknak nem kell újra megkeresniük az adott árucikkeket a platformon, amikor már készen állnak a fizetésre. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!