A 18 és 40 év közötti Y és Z generációsok, vagyis a digitális bennszülöttek már nagykorú első és második hullámának életébe teljesen beépült az internet, írja az mmonline.hu: 99 százalékuk napi rendszerességgel használja. Messze a legtöbben okostelefonról, összességében kétharmaduk a zsebben lapuló okoseszközről szemlézi leginkább a tartalmakat – derült ki a Lounge Group közelmúltban végzett kutatásából.
A Z-generációsok és az alacsonyabban iskolázottak körében ez az arány 75-80 százalék, ők tehát elsősorban a telefon képernyőjén keresztül élik a netéletüket. Ezzel szemben az asztali gépek és a laptopok használata a férfiak, az idősebbek és a magasabb végzettségűek körében magasabb – ez utóbbi esetében a szellemi foglalkozás és az irodai munka állhat a háttérben.
Tájékozódás, kapcsolattartás: 50 százalék
Ami a 18-40 évesek internetezési céljait illeti: leginkább tájékozódásra (26 százalék), kapcsolattartásra (24 százalék), közösségi oldalakon böngészésre (16 százalék), valamint szórakozásra és játékra (14 százalék), munkavégzésre (10 százalék) használják elsősorban a netet.
A fiatalabb korosztályból adódóan 6 százalékuk még leginkább a tanuláshoz veszi igénybe az online tartalmakat. A Lounge Group félezer megkérdezett részvételével zajló reprezentatív felmérése arra is rámutatott: a Z-generációsoknál az ismerősökkel történő kapcsolattartás, míg az Y-generáció esetében a tájékozódás szerepel az első helyen az internet-használati célok között.
A Facebook lemaradt a bizalmi listán
A Gmail és a YouTube illetékesei valószínűleg boldogok lennének, ha tudnák, hogy a magyar Y-Z generációsok ebben a két márkában bíznak leginkább, már ami a személyes adatok kezelését illeti. A közelmúltban az adatvédelmi botrányoktól megtépázott Facebooknak már komoly lemaradással kell szembenéznie.
A felületek dobogós helyéhez természetesen hozzájárul az is, hogy ezek messze a legismertebbek a célcsoport körében. De toplistás még a Skype, Instagram és a LinkedIn is, kisebb meglepetésre azonban a korábban erős privacy politikájáról ismert Snapchat csak ezeket követően szerepel a listán.
Általánosságban elmondható, hogy a fiatalabbak (18-24 évesek) alapvetően jobban bíznak a felületekben, mint a tapasztaltabb korosztály tagjai.
Banki adatról, vallásról nuku adat
A személyes adatok kiadásával kapcsolatban szintén éles kép rajzolódik ki. A nevét, születési adatait, lakóhelyét vagy családi állapotát – ebben a sorrendben csökkenő mértékben, de még mindig az érintettek közel többsége – kiadja az interneten. Viszont egy éles törést követően a munkahellyel, káros szenvedéllyel, utazással vagy éppen a vallási irányultsággal kapcsolatos információkat már csak tizedük osztja meg magáról.
A szexuális irányultságról (3%) vagy a banki adatairól (1%) már nem is beszélve. A biometrikus adatok életkortól függetlenül szenzitív adatnak számítanak, és a válaszadók elzárkóznak ezek megadásától. A Lounge Group felmérésének érdekes tanulsága, hogy az is, hogy az érdekképviseleti szervezeti tagságukat kevesebben vallják be ma az interneten (2,6%), mint ahányan a szexuális életükről tesznek közzé részleteket.
A kutatást 2019. májusában a Századvég Politikai Iskola Alapítvány végezte a New Land Media Kft. megbízásából, amely a Lounge Group tagja. Az 508 fős minta összetétele a legfontosabb szociodemográfiai tényezők szerint, mint nem, iskolai végzettség és településtípus megfelel a teljes 18-40 éves magyar lakosság arányainak.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!