A GVH üzent a moziüzemeltetőknek

A GVH üzent a moziüzemeltetőknek
A Gazdasági Versenyhivatal nagyító alá vette a filmforgalmazási és a moziüzemeltetési piacokat. Néhány ajánlattal is előálltak.

A GVH 2014 júliusában indította és most zárta le a filmforgalmazási és a moziüzemeltetési piacokat célzó piacelemzését. Ennek keretében a versenyhatóság:

- vizsgálta a vertikálisan egymáshoz kapcsolódó filmgyártási és filmforgalmazási, valamint a moziüzemeltetési piacok szerkezetét, működésük jellemzőit, különösen a filmforgalmazók és a moziüzemeltetők közötti filmkölcsönzési megállapodások rendszerét, valamint a vászonhasználati díj alkalmazásának gyakorlatát;

- megkereste a jelentősebb magyarországi filmforgalmazó és moziüzemeltető vállalkozásokat, illetve az őket képviselő érdekképviseleti szervezeteket, továbbá személyes meghallgatásokat is tartott;

- konzultált a mozgóképszakmai hatósággal;

- információt kért a tagállami versenyhatóságoktól;

- támaszkodott szabadon elérhető információkra is.

A GVH a piacelemzési tanulmány véglegesítése előtt nyilvános konzultációra bocsátotta annak tervezetét, amelyre az érintettek észrevételeket tehettek. A tanulmányban a GVH arra a következtetésre jutott, hogy a hazai filmforgalmazási piac versengőnek tekinthető, annak ellenére, hogy a piac egy jelentős szeletét a vezető amerikai stúdiókkal szerződésben álló forgalmazók (InterCom, Fórum Hungary, UIP Duna) fedik le. A moziüzemeltetési piac – a Cinema City 50%-ot jelentősen meghaladó piaci részesedésével – koncentrált, köszönhetően a piacot jelentősen átalakító, a Cinema City International N.V. és a Palace Cinemas közötti 2011-ben történt fúziónak.

A fúzióhoz nem volt szükség a GVH engedélyére, tekintettel az érintett szereplők fúziós engedélyezési küszöbszámokat el nem érő árbevételére. Ezen eset tanulságait levonva jutott a GVH arra a következtetésre, hogy a jelenlegi szabályok alapján nem engedélyköteles, de egyes piacok struktúráját jelentős mértékben befolyásoló összefonódások versenyjogi kontrolljának megteremtését szükséges lehet átgondolni.

A nemzetközi trendeket követve alakult ki a vászonhasználati díj (VPF) alkalmazása, amely az új digitális vetítési technikára való átállás – a moziüzemeltetőknél megjelenő – többletköltségeinek megosztása a filmforgalmazók, a stúdiók és a moziüzemeltetők között. Minden filmforgalmazó érdeke az átállás a digitális vetítésre, így indokoltnak tekinthető, hogy a vászonhasználati díjak megfizetésével a filmforgalmazók is hozzájárulnak a digitális átállás költségeinek finanszírozásához – a moziüzemeltetők átállási költségeinek megtérüléséig.

A GVH ezek alapján javasolja a VPF-et alkalmazó moziüzemeltetőknek, hogy díjalkalmazási gyakorlatuk – időtávjában, összegszerűségében és alkalmazási feltételeiben – legyen tekintettel a beruházásaik megtérülésére. A filmforgalmazási és moziüzemeltetési piacok kapcsán felmerült, hogy kevés hivatalos információ áll rendelkezésre a magyarországi filmforgalmazásra vonatkozó főbb adatokról, így többek között a nézettségi és bevételi adatokról (ideértve a VPF díjakat is). A GVH ezek alapján javasolja a mozgóképszakmai hatóság felügyeleti funkcióinak megerősítését.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: film, GVH, mozi