A ChatGPT a feje tetejére állíthatja az online reklámpiacot

A ChatGPT a feje tetejére állíthatja az online reklámpiacot
A Microsoft és a Google harca olcsóbb online hirdetéseket és átalakuló reklámpiacot eredményez a közeljövőben.

Manapság csakis a Google jut egy átlagos felhasználó eszébe, ha az interneten keresni szeretne valamit. Globálisan is 90 százalék feletti a kereső részesedése, de azért ilyen „alacsony” mert az 1,4 milliárdos Kínában a Baidu a piacvezető. A Kínán kívül világban nincsen szabad szemmel is látható kihívója az Alphabet termékének.

A Microsoft óriási felhajtást tudott kreálni a ChatGPT körül, és hamarosan be is épül a Bing keresőébe. A mesterséges intelligencia sokkal relevánsabb találatokat tud majd adni, és átalakítja a várakozások szerint a netes keresési gyakorlatot és forgalmat is. Ezzel pedig együtt fog járni a hirdetések piacának radiális átalakulása.

Bár ma nehéz elképzelni a Google dominancia nélküli világot, de azért annyira nem is régen, húsz éve még a Yahoo vezette a piacot. A technológiában pedig hiába látszik úgy, hogy a vezetőnek behozhatatlan a hátránya, egy-egy új innováció gyors királycserét hajlamos végrehajtani

Az Alphabet teljes működése a Google piacvezető szerepére épül. Hiszen a keresési forgalom az alapja a netes hirdetési bevételeknek. A szinte megállíthatatlannak látszó hirdetési bevétel növekedése már most is megtört, 2022. utolsó negyedévében 3,6 százalékkal csökkent a Google hirdetési bevétele.

Nem csak a bevétel, az eddigi mesés profitja is csökkeni fog: Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója a Financial Timesnak adott interjújában úgy fogalmazott, hogy „Mostantól kezdve a keresés profitja örökre folyamatosan fog”.

Mindez azt jelenti, hogy csökkenés várható az online hirdetési piaci árakban, a nagyobb verseny a Google eddigi extraprofitját le fogja radírozni. Ez a folyamat pedig nagyban át fogja alakítani a teljes reklámpiacot: hiszen ha olcsóbb lesz az online, akkor a reklámtorta szeletei között megindulhat egy jelentősebb átrendeződés az online irányába.

Az olcsóbb reklám egyben nagyobb keresletet generálhat, így még megjósolni sem lehet, hogy a profit százalékos csökkenése és a volumen változása összességében hogyan alakítja majd át a nagy technológiai vállalatok nyereségét.

Magyarországról nézve ebbe nem lesz sok beleszólásunk, viszont a változásoknak direkt és jelentős hatása lesz a hazai médiapiacra is. Hiszen nagyon nem mindegy, hogy csak az online hirdetési profitok fognak változni, vagy a reklámok megjelenítésének árai is. Utóbbi esetben tovább csökkenhetnek a médiavállalatok bevételei.

A Bing keresőbe már is integráják a ChatGPT-t, de nagy kérdés, hogy mennyire fognak átszokni az emberek. A Google is próbálkozik kapkodva választ adni, de a mesterséges intelligenciája (AI) sokkal gyengébb. Elemzők szerint nagyon kockázatot vállal a korai bevezetéssel a Google. Lehet néhány év múlva úgy emlékezünk majd erre, mint a Google Nokia pillanata – amikor elkényelmesedve a piaci vezető szerepben megkésve, rossz választ adtak a piaci átalakulásra.

A Microsfot nagyon agresszíven próbálja a Google-t kiszorítani: ahogy Nadella a Finanical Timesnak megfogalmazta, hajlandó elfogadni a keresési üzletág költségnövekedését és akár vesztségeit is, ha az lehetőségért ad a Google kiszorítására.

A keresés fejlődése valószínűleg teljesen új szabályokat hoz létre a keresőoptimalizálás számára – emelte ki Chris Schimkat, az IPG tulajdonában lévő Reprise digitális marketingcég globális elemzési vezetője az AdWeek kérdésére. Szerinte a mesterséges intelligencia által irányított társalgási keresés az értékes információkat és a szakértelmet helyezné előtérbe a kulcsszavakkal szemben.

Az AI alapú keresés a márkák számára új lehetőséget is jelent. Ezeken a platformokon keresztül több jól felépített tartalmat tudnak eljuttatni a fogyasztókhoz. A robusztus tartalom az AI üzemanyagaként tud működni, de ehhez új típusú marketingre van szükség.

A vállalati marketingeseknek minden egyes új fejlesztésével lépést kell tartani, mivel az innováció üteme az elkövetkező hónapokban valószínűleg gyors ütemben folytatódik. Azt csak az idő dönti majd el, hogy mennyire fog az új típusú keresés a mindennapokba beépülni, és hogyan alakítja át a netes keresést. Aki azonban most nem követi ez a folyamatot naprakészen, könnyen és jelentősen lemaradhat a versenytársaitól.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter