A fém 3D nyomtatás forradalmasította a gyártást. Bár a technológia kezdetben még túl drága, túl lassú, az alkatrészek minősége pedig elégtelen volt, a rendszerek mára ipari szabvánnyá váltak. Különösen az innovatív repülőgép- és űriparban már korán alkalmazni kezdték az additív gyártási folyamatot. A 3D nyomtatás ugyanis mindig akkor kerül alkalmazásra, amikor kis mennyiségű, rendkívül összetett formákat kell kis mennyiségben előállítani, miközben az egységár nem elsődleges szempont. A repülőgép- és űriparban az ilyen 3D-nyomtatott alkatrészek tipikus példái a rögzítő-, összekötőelemek vagy speciális csavarok. Manapság pedig már égéskamrák gyártása is lehetséges additív eljárással.
Rétegről rétegre: Ahogyan a lézer megolvasztja a fémet
A fémek 3D nyomtatása több lépésben történik. Először is elkészítik a gyártandó tárgy digitális 3D modelljét. Ez a modell a nyomtatási folyamat sablonként szolgál. A tényleges nyomtatás lézerrel történik, ezért az eljárást szelektív lézeres szinterezésnek (SLS) vagy lézersugaras olvasztásnak (SLM) is nevezik.
A finom fémport a digitális modell által meghatározott pontokon rétegenként, rendkívül nagy pontossággal, lézerrel olvasztják a felületre, így a fém helyben olvad össze. Miután egy réteg elkészült, újabb porréteget visznek fel, a folyamatot pedig addig ismétlik, amíg fel nem épül a teljes tárgy. Ezen a módon egyetlen műveletben olyan összetett alakú alkatrészek állíthatók elő, amelyek hagyományos módszerekkel nehezen vagy egyáltalán nem lennének megvalósíthatók.
Finommegmunkálás a 3D nyomtatás után
A 3D nyomtatással történő gyártás után célzott utókezelésekre van szükség az alkatrészek működőképességének és minőségének biztosítása érdekében. Ez az utómegmunkálás jellemzően a következő lépéseket foglalja magában:
- A tartószerkezetek eltávolítása és tisztítás: A nyomtatási folyamat után gyakran el kell távolítani azokat a tartószerkezeteket, amelyek az alkatrész stabilizálására szolgáltak a nyomtatási folyamat során.
- Hőkezelés: Az anyag szilárdságának növelése és a belső feszültségek csökkentése érdekében az alkatrészek hőkezelésére kemencében kerül sor.
- Felületkezelés: Különösen a repülőgép- és űriparban az alkatrészekkel szemben gyakran pontos illeszkedést és toleranciákat követelnek meg. Az olyan technikák, mint a finommarás vagy csiszolás gyakoriak itt a kívánt felületi minőség elérése érdekében.
- Lézeres feliratozás: A nyomon követhetőség és a minőségi szabványoknak való megfelelés érdekében az alkatrészeket gyakran sorozatszámmal vagy specifikus műszaki információkkal jelölik meg, különösen az olyan kritikus alkalmazások során, mint például a repülőgép- és űriparban.
Nem csak a levegőben: Sokoldalú alkalmazások különböző iparágakban
A repülőgép- és űripar után hamarosan más iparágakban is meghonosodott a 3D nyomtatási eljárás. Az orvosi és fogászati technológiában az implantátumokat egyre gyakrabban gyártják 3D nyomtatással, mivel azok személyre szabhatók. Az autóipari prototípusok és kis szériák szintén tipikus alkalmazási területek. Más innovatív ágazatok, például a gép- és berendezésgyártó, illetve szerszámgyártó vállalatok, különösen a fröccsöntő szerszámgyártók ugyancsak egyre inkább előnyben részesítik az additív gyártást.
Egy repülőgép- és űripari alkatrészeket gyártó vállalat bezárása
A repülőgép- és űripar számára készült speciális alkatrészek gyártása bonyolult és költségigényes folyamatokat igényel? Igen és nem, ugyanis a használt gépek pénzügyileg vonzó alternatívát kínálnak az új berendezésekkel szemben anélkül, hogy a minőség terén kompromisszumokat kellene kötni.
Ilyen alkalomnak kínálkozik az olaszországi Pordenonéban található finommechanikai üzem bezárása. A repülőgép- és űripar számára speciális komponenseket gyártó üzem leltárkészletét jelenleg a Surplex ipari aukciós ház bocsátja árverésre. A május 16-án véget érő aukció közel 70 tételt tartalmaz – a 3D nyomtatóktól kezdve kemencéken, megmunkálóközpontokon és az utómegmunkálás során használt csiszológépeken át egészen a kiváló minőségű méréstechnikáig. A repülőgép- és űripai komponensek gyártásának központi eleme az EOSINT M280 3D nyomtató volt. 400 W teljesítményű Yb szállézere 25x25 cm²-es nyomtatási felületen képes a fémek széles skálájának megmunkálására – a könnyűfémektől a szerszám- és nemesacélon át egészen a speciális ötvözetekig. A helyszíni megtekintés egyeztetést követően lehetséges. Az érdeklődők emellett virtuális 3D látogatás keretében járhatják be az üzemet.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!