Így növeld a konverziódat a felhasználói élmény javításával

Így növeld a konverziódat a felhasználói élmény javításával
A modern weboldal látogató egyik legfőbb ismertetőjele, hogy csak azután hajlandó regisztrálni, feliratkozni a hírleveledre, vagy épp kinyitni a pénztárcáját, miután leellenőrizte a weboldalad - írja cikkében Tóth Róbert, a Capturly.com Content Marketing managere.

A digital influence Index felméréséből kiderül, hogy a vásárlók közel 90%-a alapos keresést végez mielőtt meghozza a döntését. Egy úgynevezett Pillantás Teszt keretében az oldal látogatói néhány másodperc - mindössze 3-5 másodpercről van szó - következtetéseket vonnak le. Ennyi idő van tehát arra, hogy a felhasználói élmény dizájn útján meggyőzd a potenciális vásárlóidat.

Mire figyelj ha pozitív felhasználói élmény kialakítása a célod:

1) Fontok
A betűtípusok megválasztásánál gyakran két alapvető “probléma” merül fel. Az első eset amikor az a cél, hogy “csak nézzen ki valahogy”. Ilyenkor jelennek meg az Arial, Impact és társai. Erre a legjobb megoldás, ha van egy meghatározott mennyiségű font készlet. A túl sok különböző betűtípus használata káoszt eredményez és megtévesztő lehet az oldal látogatója számára. Ha az egyes betűtípusoknak megvan a saját célja úgy megtetted az első lépést a letisztult felhasználói élmény kialakításához. Egy adott betűtípussal is többféle módon közölhetsz információt annak függvényében, hogy hogyan használod a színeket, vagy milyen vastagságot alkalmazol az adott kontextusban. Dönthetsz egyedi font-készlet használata mellett is, azonban ügyelni kell a kompatibilitásra a különböző böngészők és eszközök esetén.

2) Kontrasztok

A weboldal egyes részei nem csupán színek útján különíthetők el egymástól. A kontrasztok és érzelmek alkalmazása egyre elterjedtebb a felhasználói élmény tervezése, azaz a UX Design során. Ezek ugyanis remek eszközei a figyelem megragadásának, hiszen segítenek a weboldal látogatóinak elmélyülni a kontextusban. A kontraszttal kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy meggyőző felhasználói élményt nem csupán ellentétes színekkel érhetsz el. A fentebb említett betűtípusok is nagy szerepet játszanak ebben.

Forrás: Apple

A web design más módokat is ad a kontraszt kiépítésére, mégpedig az egyes elemek méretbeli különbsége útján. Más szavakkal élve, néhány elem legyen nagyobb mint a többi. A kontrasztosítás ezen módja igen jelentős szereppel bír amikor nem lehet a színekre alapozni.

Ahogyan a tipográfiát alkalmazod az egyes headingek útján, hogy kontrasztot vigyél a felhasználói élménybe úgy tudsz az egyes elemek között is hierarchiát felállítani a méretekkel manipulálva.

Fontos továbbá ügyelni a white space-re, azaz a fehér területre. Ne tekints rá pusztán üres térként. Segítségével ugyanis letisztult felhasználói élményt tudsz biztosítani azáltal, hogy hierarchiát állítasz fel az egyes elemek között. Arra, hogy az egyes elemek hol, milyen gyakorisággal és milyen méretekben kerüljenek elhelyezésre a weboldaladon, természetesen létezik weboldal optimalizáló eszköz, ami megmutatja, hogy a látogatóid számára mennyire egyértelmű a felhasználói élmény.

3) Emocionális felhasználói élmény
Az emocionális felhasználói élmény egyik legjobb eszköze a nem túl hosszú és unalmas videó. Az emberek szeretnek azonosulni másokkal, megerősítést várnak. Így az oldalon elhelyezett termék videók remek referencia pontként szolgálnak. Legyen szó konkrét termék használatot bemutató, vagy egyszerűen életérzést sugalló anyagról.

Nincs konkrétum amikor a színekről beszélünk érzelmek kiváltása kapcsán. Természetesen elterjedtek legendák, hogy például a piros szín izgalmat sugall, azonban máshol ezt agresszióval társítják. A válasz tehát az, hogy attól függ! Válassz olyan színeket amelyek a legjobban reprezentálják az online vállalkozásod.

Forrás: Zara


4) Sebesség és szabadság
Fontos hogy a weboldalad gyorsan töltsön be és platform független legyen. De mit is jelent ez konkrétan? Felmérések szerint a mobil eszközökről érkező forgalom több mint 50%-a elhagyja a weboldalt amennyiben az 3 másodpercen belül nem töltődik be. Amennyiben egy oldal nincs megfelelően függetlenítve egy adott platformtól, úgy ez nagyban kihat a felhasználói élmény alakulására. A negatív tapasztalatok azt mutatják, hogy a weboldal látogatói akik ilyen kellemetlen felhasználói élményben részesülnek 62%-os valószínűséggel elkerülik a további kapcsolatot az adott céggel.

Forrás: Harvey Dustin Owens

5) Professzionális megjelenés
Gyakran halljuk, olvassuk, hogy sokat számít a profi megjelenés weboldalak esetében. A web design, a fotók, tartalom minősége sokat lendít a pozitív megítélésen. Mindezek mellé társul a navigáció egyszerűsége és rugalmassága. Ez azt jelenti, hogy amint a látogató megérkezik az oldaladra és belép a konverziós tölcséredbe beindul a UX gépezet. Használj sokat mondó, nagy felbontású, egyedi és természetes képeket. Az első kettő magától értetődik, lehetőleg ne a Google kép kereső segítségével találd meg azt a képet amely sokáig fogja vállalkozásod reprezentálni online. Érdemes elgondolkoznod, hogy fizetős képeket alkalmazz a felhasználói élmény tervezése során. Ugyanakkor biztosan találkoztál már nevetséges stock fotó gyűjteményekkel a neten. Hiába a minőségi kivitelezés, ha az ábrázolt szituáció nem természetes, azt a felhasználóid észre fogják venni. Ezáltal fokozatosan romolhat a weboldal konverzió. Ahogyan a vizuális elemeket megválasztod épp olyan fontos, hogy fgyelj a tartalomra, igazítsd azt a célcsoportodhoz! B2B szektorban gyakran elvárt a szakmai zsargon, azonban B2C esetében akármennyire is egyértelmű számodra, inkább kerüld el.

Összegzés:
Több oka is van annak, hogy egy weboldal látogatója úgy dönt, hogy továbbáll. Ennek egyik legfőbb akadálya az elhanyagolt felhasználói élmény, amely nagyon gyakran már az oldal betöltési sebességében megnyilvánul. Szerencsére a problémák ellen rengeteget tehetsz egy kis odafigyeléssel. A betűtípusokon és a színek megválasztásán felül, ügyelj a képek minőségére és természetességére. Továbbá használd bátran az emocionális design által nyújtott lehetőségeket.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Tóth Róbert

Tóth Róbert a Capturly.com Content Marketing Managereként mindig nyitott az olyan kérdések vizsgálatára, amelyek a felhasználói elégedettség optimalizálását célozzák. Szabadidejében szívesen …


Címkék: webshop